نگاهی به کارنامۀ ۴ سالۀ اقتصادی اوباما

اوباما در حالی خود را برای زورآزمایی در مقابل رقیب جمهوریخواه خود آماده می کند که همچنان زیر فشار انتقادات حزب رقیب علیه عملکرد اقتصادی دولتش است. با این حال آمار اقتصادی حاکی از آنست در دوران ریاست جمهوری آمریکا هم به میزان قابل توجهی از نرخ بیکاری کاسته شده و هم رشد اقتصادی شاهد افزایش بوده است. 

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روزنامۀ لاکروا چاپ پاریس، اوباما برای احیای اقتصاد آمریکا در طول ۴ سال ریاست جمهوری ۳ طرح نجات ارائه کرد که تأثیرات مهمی بر اقتصاد آمریکا داشت. این طرحها عبارتند از:
-در فوریه ۲۰۰۹ رئیس جمهور آمریکا یک طرح ۷۸۷ میلیارد دلاری را به امضاء رساند که شامل کاهش مالیات(به مبلغ ۲۸۷ میلیارد دلار) و برنامه هایی برای هزینه های عمومی و همچنین زیرساختی کشور بود(به مبلغ ۵۰۰ میلیارد دلار). با این طرح اوباما امیدوار بود که در آمریکا نزدیک به ۳٫۵ میلیون شغل را در طول ۲ سال ایجاد و یا نجات دهد.
-کمک به صنعت اتومبیل سازی از دیگر اقدامات اوباما در زمان ریاست جمهوری اش بود. در سال ۲۰۰۹ دولت اوباما به نجات صنعت اتومبیل سازی آمریکا(جنرال موتورز و کریسلر) آمد و مبلغ ۸۱ میلیارد دلار در قالب وام و کمک در ازای احیای توان اقتصادی آنها به این شرکتها اختصاص داد. جنرال موتورز و کریسلر متعهد شده بودند که بیلان فعالیت خود را در بهار ۲۰۰۹ به دولت آمریکا و همچنین کانادا و ایالت آنتاریو که در این کمک مشارکت کرده بودند، ارائه دهند.
– کمک به مالکان از دیگر طرحهای نجات اوباما بود: در سال ۲۰۰۹ دولت صندوقی را با نام هامپ (HAMP) با ذخیرۀ ۵۰ میلیارد دلار با هدف کمک به خانوارهای تحت فشار قروض مالی تأسیس کرد. اما به دلیل پیچیدگی های موجود تنها ۳ میلیارد دلار آن هزینه شد.

اینفوگرافیک ذیل وضعیت اقتصادی آمریکا(اعم از میزان بیکاری، رشد اقتصادی و …) را به تصویری کشیده است:

ترجمه: زهرا خدایی

۳۱۲۶۳

دانلود   دانلود


خبرآنلاین
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.