نگاه آمریکایی ها به سفر روحانی به نیویورک

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

دیپلمات آمریکایی در گفت و گو با ایرنا توضیح داد:

یک دیپلمات کهنه کار آمریکایی معتقد است حضور دکتر حسن روحانی در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به حضور رییس جمهوری ایران در سال های قبل بسیار متفاوت خواهد بود و رویکرد و ادبیات مبتنی بر منطق روحانی، اصلی ترین وجه تمایز این سفر است.

ادوارد پک Edvward Peck) ) در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در خصوص اهمیت سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: حضور روحانی در این نشست نسبت به نشست های چند سال اخیر، بطور مسلم متفاوت خواهد بود زیرا روحانی با رویکردی متفاوت از قبل و ادبیاتی مبتنی بر منطق قرار است در این مهم ترین نشست سالانه بین المللی حضور یابد.

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی که بیش از سه دهه فعالیت در وزارت امور خارجه آمریکا در مسوولیت های مختلف را در کارنامه اش دارد، درخصوص بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب و طرح موضوع نرمش قهرمانانه دردیپلماسی از سوی ایشان ، گفت: به اعتقاد من هدف آیت الله خامنه ای از طرح این موضوع مهم، اعلام حمایت ایشان از برنامه ها و رویکرد دکتر حسن روحانی در زمینه سیاست خارجی و حل موضوع هسته ای ایران است.

سفیر سابق آمریکا در عراق معتقد است: رهبر ایران با بکار بردن این اصطلاح نشان داد که از برنامه ها و تلاش های روحانی برای ایجاد گشایش در مسایل پیش روی ایران در عرصه بین المللی حمایت می کند.

دستیار ویژه سابق قائم مقام وزیرامور خارجه آمریکا در باره نقش این سفر در کمک به حل موضوع هسته ای ایران گفت:اگرچه حل و فصل موضوع هسته ای در جریان سفر چند روزه روحانی به نیویورک بعید به نظر می رسد، اما این سفر می تواند درهای تازه ای در مسیر حل موضوع هسته ای ایران باز کند و راه را برای حل و فصل نهایی آن هموار سازد.
 
ادوارد پک در پاسخ به این سوال که آیا تا چه حد نسبت به پیشرفت در حل مسایل مربوط به روابط ایران و غرب و موضوع هسته ای ایران خوش بین است، گفت: نباید فراموش شود که خوش بینی و واقعیت دو مقوله جدا از هم و متفاوت می باشند. من شخصا نسبت به این موضوع بسیار امیدوار هستم اما در شرایط جدید، بسیاری از رسانه های آمریکا سکوت نکرده اند و به دنبال فضاسازی می باشند تا حداقل در کوتاه مدت دستاوردی مثبتی عاید ایران نشود.

ادوارد پک از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۸۹ در وزارت امور خارجه آمریکا در مسوولیت های مختلف فعالیت داشته و ماموریت های دیپلماتیک در کشورهایی چون مراکش، الجزایر، تونس و مصر از جمله سوابق دیپلماتیک او است. سفیر آمریکا در عراق و موریتانی از جمله سوابق دیپلماتیک این دیپلمات بازنشسته آمریکایی است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.