نگاه به ایدرو باید توسعه ای باشد

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه نگاه به سازمان ایدرو توسعه ای نبوده گفت:این سازمان ها باید تقویت شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، غلامرضا شافعی درمراسم نکوداشت چهل وپنجمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه نگاه به ایدرو رو توسعه ای نبوده است، تاکید کرد: گویا برخی به دنبال جمع کردن این سازمان بوده اند و با واگذاری‌های انجام شده نقش ایدرو نه تنها تقویت نشده بلکه تضعیف شده است.

وی تصریح کرد: باید ۷۰ درصد از منابع واگذاری‌های انجام شده را به ایدرو بازگردانده می شد که تاکنون این کار صورت نگرفته است.

شافعی افزود: علاوه بر این طی سال‌های گذشته موارد متعددی هم در قانون و هم اجرا به اساسنامه ایدرو تعرض شده است که از آن جمله می توان به قانون بودجه ۱۳۸۳و قانون برگزاری مناقصات، قانون برنامه چهارم توسعه و بودجه سال‌های۱۳۸۶ و ۱۳۸۷، قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم توسعه،قانون مدیریت خدمات کشوری و غیره اشاره کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه بدهکار خزانه نبوده ایم و سرمایه‌هایی تحصیل شده،متعلق به ایدرو بوده است،افزود:سرمایه‌های ایدرو باید در جهت توسعه کشور به کار گرفته شود زیرا ایدرو یک سازمان توسعه‌ای است که باید ایجاد کند و بفروشد بنابراین باید اجازه داد تا از منابع خود استفاده کند.

شافعی با بیان اینکه مشخص نیست تصمیمات واگذاری ها با چه منطقی گرفته شده است؟ ادامه داد:شرکت‌هایی را درفهرست واگذاری‌ها اعلام می کنند ، اختیارات مجامع را از آنها گرفته و به سازمان‌هایی اختیار می دهند که هیچ صلاحیتی ندارند.

رییس ایدرو ادامه داد: سازمان خصوصی سازی سازمان تخصصی واگذاری است و نه صنعتی، بنابراین هر شرکتی که در فهرست فروش قرار گیرد، باید با سازمان تابعه آن مشورت شود.

شافعی با بیان اینکه اساسنامه ایدرو در سال۱۳۴۶ تنظیم شده و کارایی کافی را داشته است، عنوان کرد: تلاش ما این است تا به این اساسنامه بازگردیم تا بتوانیم نقش توسعه‌ای این سازمان را دوباره احیا کنیم.

وی افزود: امسال پیشی‌بینی شده تا از بودجه ۴۰۰میلیارد تومان و از طریق بانک صنعت و معدن نیز ۱۶۵ میلیارد تومان سرمایه سازمان گسترش افزایش یابد.

شافعی تاکید کرد: باید دید در شرایط فعلی آیا کشور واقعا به سازمان‌هایی توسعه‌ای نیاز دارد یا خیر و با توجه به رفتاری که طی سال‌های اخیر با ایدرو شده است به نظر می رسد برخی به این اجماع رسیده اند که کشور به چنین سازمان‌هایی نیاز ندارد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر کشورهای معتبر صنعتی حاضر به سرمایه گذاری در پروژه های ما نیستند که این امر را یا به صورت رسمی اعلام کرده یا بهانه تراشی می کنند، بنابراین در شرایط فعلی نه تنها به ایدرو بلکه به چند سازمان توسعه ای نیاز داریم.

شافعی با اشاره به توسعه فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی اعلام کرد: ما به عنوان سازمان فعال در این فازها باید کار را طی ۵۲ ماه تمام می‌کردیم، اما هم اکنون مدت تکمیل پروژه ها را ۷۳ ماه قرار داریم و به ۷۰ درصد پیشرفت هم نرسیده ایم.

وی تاکید کرد: در حالی که باید در هر یک از فازها هر ماه دو درصد پیشرفت داشتیم، اما تنها به پیشرفت یک درصدی دست یافته ایم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت تقویت مالی ایدرو بیان داشت:‌عملکرد سال‌های اخیر نشان می‌دهد بودجه این سازمان کافی نبوده است.

شافعی تاکید کرد یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهام و دارایی‌های ایدرو طبق قانون باید فروخته شود که در این صورت تنها ۲۰ میلیارد تومان برای این سازمان باقی می ماند که این رقم نمی تواند در جهت اجرای نقش توسعه ای این سازمان کافی باشد


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.