نگاه بچیروویچ به آینده است

جام جم آنلاین: سامان ویسی را باید یکی از بدشانس‌ترین بازیکنان بسکتبال ایران معرفی کرد. او هر دفعه که به اوج بازی‌اش می‌رسد، مصدوم می‌شود و تا مدت‌ها صحنه رقابت‌ها را ترک می‌کند.

ویسی در بازی‌های جهانی بسکتبال در ترکیه، بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت، اما وقتی خود را برای رقابت‌های قهرمانی آسیا آماده می‌کرد مصدوم شد و به‌ناچار هشت ماه نتوانست بازی کند.

ملی‌پوش بسکتبال این روزها خودش را آماده می‌کند تا در اردوهای تیم ملی با حضور بچیروویج، سرمربی اسلوونیایی تیم ملی به صحنه بسکتبال بازگردد.

این بار هم مصدومیت طولانی‌مدتی داشتی؟

بله، هشت ماه زمان کمی نیست. بویژه وقتی در اوج باشید و بخواهید برای آینده حرفه ورزشی خود برنامه‌ریزی کنید،اما یک دفعه با مصدومیت می‌روید کنج خانه و خانه‌نشین می‌شوید.

در این هشت ماه کسی سراغت را گرفت؟

اوایل یکی، دو نفر از دوست و آشنا به من تلفن می‌زد، اما نه آن جوری که خیلی‌ها بخواهند جویای احوالم باشند. ورزش حرفه‌ای همین است و همه تو را در اوج می‌خواهند.

سال قبل از مصدومیت برای پتروشیمی بندر امام بازی کردی. آیا در بازگشت دوباره به این تیم فکر می‌کنی؟

من الان فقط به بهبودی کامل خودم فکر می‌کنم. اگر کار مداوم را ناقص رها کنم ممکن است برای همیشه بسکتبال را کنار بگذارم. پزشکم نیز همین را می‌گوید. من هنوز در قسمت آسیب دیده پایم احساس درد دارم.

مدتی به دانمارک رفتی. هدفت از این سفر چه بود؟

مصدومیت امانم را بریده بود. خسته شده بودم تا این‌که بنا بر توصیه یکی از دوستان قصد مسافرت کردم تا هم کار درمانم را دنبال کنم و هم بتوانم کمی از محیط تکراری دور شوم. راستش مصدومیت، آدم را افسرده می‌کند اما من خواستم با این مشکلات مبارزه کنم.

در دانمارک پیشنهادی هم برای بازی داشتی؟

زیاد به بسکتبال فکر نمی‌کردم بلکه هدفم معالجه پایم بود. دانمارک بسکتبال خوبی ندارد و سعی می‌کنم در ایران بازی کنم و لیگ ایران را ترجیح می‌دهم.

در حال حاضر شرایط بدنی‌ات به چه صورت است؟

از نظر بدنی شرایط خوبی دارم، فیزیوتراپی انجام می‌دهم. وضعیت پای آسیب دیده‌ام خیلی خوب است و از این پس باید برای تقویت عضله‌اش تمرین کنم. با توجه به این که چند روز دیگر از کشور خارج می‌شوم، فیزیوتراپی‌ام را ادامه می‌دهم و خارج از کشور تمرین‌های بسکتبالم را آغاز می‌کنم تا ان‌شاءالله بتوانم با آمادگی کامل به بسکتبال برگردم.

این چهارمین بار است که بعد از آسیب‌دیدگی می‌خواهی به رقابت‌های بسکتبال باز گردی.

این هم شانس من است و باید به صورت کامل از بین برود. باید با تمام توان تمرین کنم، چرا که هدفم تنها بازگشت نیست و می‌‌خواهم دوباره با بهترین عملکرد برگردم. مطمئنا رسیدن به این هدف نیاز به زمان دارد.

نظرت درباره لیگ امسال چیست؟

مهم‌ترین معضل لیگ برتر بسکتبال نداشتن ثبات است. حامیان مالی هر سال تغییر می‌کنند و تیم‌ها مدام در حال افزایش یا کم شدن هستند.

این رویه به لیگ لطمه زده است. بسیاری از شهرها به دلیل نداشتن حامی مالی مجبور به فعالیت در دسته‌های پایین‌تر هستند یا تیم‌های بزرگ با توان مالی خوب بازیکنان برتر را در یک جا جمع می‌کنند که باعث افت رقابت‌ها می‌شوند.

از نظر فنی بسیاری لیگ برتر امسال را در سطح بالایی نمی‌دانند. تو چه نظری داری؟

لیگ ایران نسبت به دو، سه سال پیش ضعیف‌تر شده است. متاسفانه اسپانسرهای خوبی نیز از لیگ حمایت نمی‌کنند و همین مساله به بسکتبال ضربه می‌زند، به طور مثال توزین الکتریک کاشان زمانی که تازه جان گرفته بود، از لیگ رفت. ذوب‌آهن که همیشه یک پای فینال بود، در این فصل به مشکل خورده است و قصد ندارد فصل بعدی در لیگ بسکتبال تیم‌داری کند. متاسفانه از نظر سخت‌افزاری ضعف داریم که در کنار تمام مشکلات وضعیت بدی ایجاد کرده است. در مجموع باید بگویم سطح کیفی این فصل از لیگ خوب نبود.

بعد از لیگ برتر تیم ملی کارش را آغاز می‌کند. به عنوان بازیکن باتجربه تیم ملی بسکتبال انتظارت از بچیروویچ چیست؟

کار او در سطح بسکتبال جهان مطرح است. از بسکتبال ایران هم شناخت ندارد و حضور سرمربی تیم ملی در بازی‌های پایانی لیگ برتر باعث می‌شود تا شناخت اولیه را از بازیکنان ایران پیدا کند.

بچیروویچ زمان زیادی برای آماده‌سازی تیم ملی دارد و می‌تواند ترکیبی از باتجربه‌ها و جوانان را برای تیم ملی آینده در نظر بگیرد که هم چشم به نتیجه داشته باشد و هم نگاه آینده‌نگری که بتواند پشتوانه‌های خوبی برای بسکتبال ایران بسازد. سوابق این مربی نشان می‌دهد که نگاهش به آینده است.

اسلوونی با این مربی نتایج خوبی گرفت.آیا می‌توانیم از اینک به کسب موفقیت‌های این مربی با تیم ملی بسکتبال امیدوار باشیم؟

شرایط در هر تیمی متفاوت است. بسیاری از مربیان بزرگ در دوره‌هایی ناکام بوده‌اند. موفقیت به عوامل زیادی نیازمند است و مربی به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند، اما کار بچیروویچ به دلیل فلسفه‌ای که دارد در خور اعتنا است. او قبل از تیم ملی با گروه‌های پایه کار کرده و می‌تواند ساختار جدیدی در بسکتبال ایران به وجود آورد.

محمد رضاپور‌ -‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.