نگاه توام با بیم و امید اروپا به تغییر احتمالی قدرت در فرانسه

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سوئیسی “تاگس انسایگر” در تحلیلی با توجه به نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که پیروزی “فرانسوا اولاند” سوسیالیست را به همراه داشت به بررسی تبعات پیروزی وی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه برای اتحادیه اروپا پرداخته و نوشت: شرکای اروپایی فرانسه با حالتی بین امید و دلهره به نگاهی به تغییر احتمالی قدرت در فرانسه می نگرند.

نویسنده در ادامه با تاکید بر اینکه فرانسه به زودی یک شریک سرسخت برای اروپا خواهد شد نوشت: “فرانسوا اولاند” مانند سارکوزی برگشت به یک دنیای سالم را وعده داده بود. هیچ جای تعجب ندارد که بسیاری از اروپاییان از شروعی بد بعد از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری  فرانسه نگران باشند.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب خاطرنشان کرد: اولاند در صورت پیروزی در دور دوم انتخابات فرانسه زمان کمی برای چشاندن مزه یک شرایط اقتصادی خوب به فرانسویها را دارد. با توجه به آشفتگی بازارهای مالی وی میدان عمل وسیعی برای آزمایش و امتحان ندارد. در حالی که این روزها همه جا در اروپا درباره اقدامات ریاضتی و اصلاح ساختاری بحث می شود اما در مبارزات انتخاباتی فرانسه خبری از این بحثها نبود. این مسئله تعجب رفقای اروپایی سوسیالیستهای فرانسه را هم موجب شده بود.

تاگس انسایگر در ادامه نوشت: شاید سرنوشت یورو دیگر نه در ایتالیا و اسپانیا بلکه در فرانسه رقم بخورد. در این کشور بدهی ها مهار نشده است، نرخ بیکاری بسیار بالاست و شایستگی رقابت نیز بسیار کاهش پیدا کرده است.

نویسنده در ادامه از نگرانی کشورهای شمال اتحادیه اروپا درباره سیاستهای اروپایی اولاند و تصمیمات وی برای زیر سوال قرار دادن روند هماهنگی مرکل و سارکوزی در مقابله با بحران یورو خبر داده و نوشت: در چنین شرایطی آلمان باید از این مسئله بترسد که در سیاستهای مقابله با بحران یورو خود بیش از پیش منزوی شود. سارکوزی به هنگام ورود خود به کاخ الیزه در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بازگشت فرانسه به اروپا را وعده داده بود.

اما وی در مبارزات انتخاباتی این دوره بدون رعایت و ملاحظه شرکای اروپایی خود و با گستاخی تمام کارتهای ملی گرایی را رو کرد. اگر وی در دور دوم انتخابات برنده شود در چنین شرایطی باید در برابر مرکل مستقل تر از پیش خود را نشان دهد.

نامزد سوسیالیستهای فرانسه نیز موافق همه چیزهایی است که مرکل تا به حال رد کرده است. اولاند می خواهد به جای اینکه درباره برنامه های ریاضتی صحبت کند درباره برنامه های اقتصادی سخن بگوید. وی از حامیان طرح اوراق قرضه مشترک اروپا و نقش فعال بانک مرکزی اروپایی می باشد.

نویسنده در ادامه خاطر نشان کرد که البته تغییر احتمالی قدرت در فرانسه همچنین امیدهایی را بخصوص در بین کشورهای جنوب اروپا بیدار کرده است. از نظر اسپانیا، پرتغال و هلند ریاست جمهوری “فرانسوا اولاند” خوشایند خواهد بود چرا که با انعطاف پذیری بیشتری در برابر سیاستهای ریاضتی برلین و تاکید بر محرکهای رشد عمل خواهد کرد. همچنین کمیسیون اتحادیه اروپا در بروکسل و نخست وزیر ایتالیا نیز با دید مثبتی به پایان دوران سارکوزی- مرکل در اروپا می نگرند. “ماریو مونتی” نیز مانند اولاند از پیشنهاد بروکسل برای طرح اوراق قرضه مشترک در اروپا حمایت می کند.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.