نگاه سیاسی به ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی


به گزارش سرویس اخبار ایران و جهانممتاز نیوز:

دستگیری تفنگداران آمریکایی ، نگاه سیاسی به ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی : این آزادی به نحوی نمایش داده شد که گویی سپاه پاسداران نظامیان آمریکایی را ربوده است و جان کری با توانایی بالای خود در دیپلماسی توانست بدون جنگ آنها را آزاد کند.  ظریف کری ملوانان آمریکایی برگ برنده‌ای که دودستی تقدیم آمریکا شد/ آمریکا خود را پیروز معرفی کرد

پس از اعلام دستگیری ۱۰ تفنگدار متجاوز آمریکایی به آبهای کشورمان و اعلام رسانه ای آن، تکاپوی عجیبی از سوی امریکایی ها برای آزادسازی هرچه زودتر این نظامیان صورت گرفت.  طبق سخنان سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، «جان کری طی ۱۰ ساعت، ۵ بار با ظریف درخصوص آزادی ملوانان امریکایی گفتگو کرده است.»

این پیگیری‌ها به حدی بود که خبرگزاری “رویترز” ساعتی بعد به نقل از مقام های وزارت دفاع نوشت: «قرار است ملوان ها صبح زود چهارشنبه به وقت خلیج فارس آزاد شوند.»  شاید یکی از دلایل شدت این پیگیری‌ها و عجله برای آزادی زودتر نظامیان آمریکایی تقارن این اتفاق با آخرین نطق سالیانه اوباما در کنگره بود. نطقی که در پایان ۸ سال ریاست جمهوری وی از اهمیت زیادی برخوردار بود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند این استیصال آمریکایی‌ها، بزنگاه بسیار مناسبی برای گرفتن امتیازهای لازم و یا لااقل شکستن هیمنه آمریکا بود. امتیاز قدرتمندی که می توانست آبروی ۸ ساله دولت اوباما را برباد دهد.

اما اتفاقی که افتاد چه بود؟ دیپلمات های ما و در راس آن آقای ظریف چه بهره برداری از این شرایط استثنایی کردند؟ طبق آنچه از شواهد می توان فهمید از همان ساعات نخستین، وعده آزادی نظامیان آمریکایی به طرف آمریکایی داده شده است. پیتر کوک سخنگوی پنتاگون در مصاحبه با خبرگزاری “آسوشیتدپرس” در این زمینه می گوید: «ما با ایران در تماس بوده ایم و به ما اطمینان داده شده که خدمه و قایق ها فورا بازگردانده خواهند شد.»

بعد از گذشت چند ساعت، نظامیان آمریکایی توسط سپاه پاسداران آزاد شدند، اما مردم منتظر بودند شاهد واکنشی از آمریکایی‌ها باشند که نشان از برد مسلم ما در این قضیه دیپلماتیک باشد. شاید کمترین توقع این بود که رسما از ایران عذرخواهی شده و یا از اقدامات ایران تشکر شود.

آیا عذرخواهی رسمی صورت گرفت؟ آیا رسما و علنا از اقدامات ایران تشکر شد؟

طبق آنچه در اطلاعیه روابط عمومی سپاه آمده، آزادسازی نظامیان بعد از مشورت با مسئولان سیاسی و اعلام عذرخواهی طرف مقابل صورت گرفته است (که طبیعتا این عذرخواهی را مسئولان سیاسی به مسئولان سپاه انتقال داده اند) اما آنچه در عمل اتفاق افتاد چیز دیگری بود.

ساعتی بعد از رهاسازی تفنگداران آمریکایی، مسئولان آمریکایی مصاحبه کرده و موارد زیر را ادعا کردند:

۱٫ جو بایدن: نه ایران از ما خواست عذر خواهی کنیم و نه ما از آنها عذرخواهی کردیم.

۲٫ جان کری: ایران با پاسخ سریع و مناسب به درخواست ما جلوی اتفاقات ناگوار را گرفت.

۳٫ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: عذرخواهی سرباز بازداشت شده آمریکایی دربرابر دوربین “رسمی” نبوده است.

همانطور که واضح است آمریکایی ها نه تنها عذرخواهی نکردند، بلکه آزادی تفنگداران آمریکایی را وظیفه ایران و پیشگیری از جنگ اعلام کرده و گفتند این کار شما باعث شد اقدامات ناگوار صورت نگیرد! تنها جایی که جان کری در سخنان خود از ایران تشکر کرده مربوط به تامین پتو و غذا تا زمان آزادی آنان است نه برای اصل آزادی.

این آزادی به نحوی نمایش داده شد که گویی سپاه پاسداران نظامیان آمریکایی را ربوده است و جان کری با توانایی بالای خود در دیپلماسی توانست بدون جنگ آنها را آزاد کند. کاخ سفید در واکنش به این آزادی گفته است: «خطوط ارتباطی جدید ایجاد شده در مذاکرات هسته ای به آزادی آنها کمک کرد.»

در این میان اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز ابراز می کند: «از وزیر خارجه، کری به دلیل تعامل دیپلماتیکش با ایران که به بازگشت فوری نیروهایمان منجر شد تشکر می کنم.»

البته تنها واکنش رسمی ظریف پس از آزادی نظامیان آمریکایی، پیامش در توئیتر بود. وی در این پیام آورده است: «خوشحالم که مذاکره و احترام قضیه ملوانان آمریکایی را به سرعت حل کرد.»

نه تشکری از مرزبانان غیور ایرانی شده و نه اعلام اینکه اینها متجاوز بودند و نه اینکه آنها نظامی بودند، و همزبان با آمریکایی ها آنها را ملوان خطاب کرده است (یکی از ادعاهای رسانه های آمریکایی این بوده که این افراد تنها چند ملوان آمریکایی بوده اند، درحالی که همانطور که در تصاویر منتشر شده، مشخص است تسلیحات سنگین نظامی همراه این افراد بوده است.)

شاید بتوان گفت این اتفاق می توانست نقش مهمی را در این برهه حساس سیاسی رقم بزند. شاید اگر عجله تیم دیپلماسی ما برای زودتر اجرایی شدن مراحل برجام تا قبل از انتخابات نبود (مخصوصا اینکه «مارکو روبیو»، سناتور جمهوری‌خواه بعد از دستگیری ۱۰ نظامی آمریکایی، در بیانیه‌ای بار دیگر بر ابطال «برجام» تأکید کرده بود) این اتفاق می توانست برگ برنده ای برای ایران در سطح بین المللی باشد. برگ برنده ای که ظاهرا دودستی تقدیم طرف آمریکایی شد

بازنشر: سرویس اخبار ایران و جهان ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.