جهانگیری: نگاه قهری به محدودیت‌ها نداشته باشیم

به اعتقاد رئیس اتاق اصناف اصفهان، طرح ممنوعیت تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح بسیار موثر بوده است، چراکه افراد دورهمی خانوادگی را کمتر می کنند، اما اینکه در تصمیمی جدید بخواهیم ۲ ساعت از فعالیت اصناف را کمتر کنیم هیچ اثر ملموسی بر کاهش انتقال کرونا نخواهد داشت.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وضعیت نارنجی اصفهان از لحاظ شیوع کرونا، اظهار کرد: برای شب یلدا در حال حاضر محدودیتی برای فعالیت مشاغل گروه ۱ و ۲ وجود ندارد، با این وجود به دلیل شرایط فعلی کرونا و اینکه نباید دورهمی های خانوادگی داشته باشیم، امسال اعتقادی به برپایی مراسم شب یلدا ندارم.

وی اما در خصوص وضعیت بازار اصفهان در آستانه شب یلدا، گفت: با وجودی که تاکید بر حذف دورهمی های خانوادگی در شب یلدا داریم، اما در آستانه این شب همانند دیگر ایام همچون محرم، ماه رمضان، شب عید و … نظارت ویژه ای بر بازار داریم.

رئیس اتاق اصناف اصفهان افزود: به طور معمول مردم نسبت به خرید خشکبار و آجیل و شیرینی برای شب یلدا اقدام می کنند، که خوشبختانه همه چیز به وفور در بازار است و به خصوص در آستانه این شب نظارت های بازرسی اصناف در خریدهای شب یلدا و صنوف مرتبط بیشتر می شود.

وی در خصوص احتمال تغییر ساعت فعالیت اصناف در چند روز قبل و بعد از شب یلدا و تعطیلی از ساعت ۱۸ یا ۱۷ بعد ازظهر، گفت: هر تصمیمی که ستاد ملی و استانی کرونا در این باره اتخاذ کنند، اتاق اصناف و کسبه تمکین خواهند کرد.

جهانگیری درباره اینکه آیا کم شدن ساعت فعالیت اصناف به دلیل شب یلدا از شیوع کرونا جلوگیری می کند، گفت: به اعتقاد من طرح ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ شب تا ۴ صبح بسیار موثر بوده است، چراکه افراد دورهمی خانوادگی را کمتر می کنند، اما اینکه در تصمیمی جدید بخواهیم ۲ ساعت از فعالیت اصناف را کمتر کنیم هیچ اثر ملموسی بر کاهش انتقال کرونا نخواهد داشت.

وی گفت: حتی اگر دو ساعت از فعالیت اصناف را کمتر کنیم، افرادی که بخواهند خرید کنند، میزان تجمع آنها در ساعت قبل از طرح خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان با تاکید بر اینکه با اعمال محدودیت های کرونایی و همچنین محدودیت های تردد، نباید به طور کل صورت مسئله دورهمی های خانوادگی را پاک کنیم، تصریح کرد: به طور قطع اعمال چنین طرح ها و محدودیت هایی نیازمند فرهنگ سازی و فرهنگ پذیری از سوی مردم است و نباید محدودیت ها، شرایط قهری به خود بگیرد.

وی تاکید کرد: مردم نباید به محدودیت تردد از ساعت ۹ شب به دید قهری نگاه کنند و این موضوع را باید به لحاظ یک تغییر فرهنگ قبول کنند.

جهانگیری گفت: با اعمال محدودیت ها شرایط نباید به گونه ای شود که مثلا مردم دورهمی شب یلدا را یک شب زودتر و یا در ساعات روز برگزار کنند و با فرهنگ سازی باید مردم متوجه شوند که این محدودیت ها به دلیل خطر ویروس کرونا است که خانواده ها را تهدید می کند.

وی با اعتقاد بر اینکه کمترین سطح انتقال ویروس کرونا از ناحیه اصناف است، گفت: متاسفانه با شدت گرفتن این بیماری و موارد ابتلا و فوتی های ناشی از آن در نخستین گام اصناف را تعطیل می کنند، تا مردم با تعطیلی اصناف متوجه خطر بیماری شوند، در حالی که عامل بیشترین سطح انتقال دورهمی های خانوادگی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.