نگاه ویژه دولت یازدهم به احیای «گردشگری سلامت»

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : «محمدعلی نجفی» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری از تشکیل کمیته‌ای مشترک بین این سازمان و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای توسعه خدمات درمانی به گردشگران خارجی یا آنچه از آن به «توریسم درمانی» یاد می‌شود، خبر می‌دهد.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ «دکتر محمدرضا شمس‌اردکانی» رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران نیز رایزنی با سفرای کشورهای مختلف را از دیگر راهکارهای گسترش گردشگری سلامت ایران می‌داند و همچنین خواستار تاسیس دفتر گردشگری سلامت در کشورهای همسایه به‌ویژه اربیل عراق می‌شود. کارشناسان گردشگری هم اعتقاد دارند که به گردشگری سلامت بیش از گردشگری تاریخی – فرهنگی باید بها داد. به نقل از او، ماندگاری توریسم درمانی در کشور ۱۵ روز است در حالی که ماندگاری توریسم فرهنگی ۳ روز است. همین مسئله بسیاری از کارشناسان را به این نتیجه رسانده است که باید برنامه‌ریزی روی «توریسم‌درمانی» جدی‌تر شود.

گردشگری سلامت در گرو همکاری میراث فرهنگی و وزارت بهداشت

نجفی اعتقاد دارد که به‌رغم مزیت‌هایی که کشور ما در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه در بخش سلامت و درمان دارد اما متاسفانه در حوزه توریسم درمانی بسیار موفق نبوده‌ایم. او همین نکته را سبب تشکیل کمیته‌ای مشترک بین سازمان متبوع خویش و وزارت بهداشت می‌داند. دکتر نجفی می‌گوید: «از برنامه‌های ما این است که کمیته‌ای مشترک با وزارت بهداشت تشکیل دهیم تا هم در ارتباط با اطلاع‌رسانی به کشورهای هدف و هم در ارتباط با توسعه خدمات به توریست‌هایی که برای درمان یا سلامت به ایران می‌آیند، اقداماتی صورت گیرد.» نجفی امیدوار است که این اقدام ظرف مدت دو سه ماه آینده انجام شود: «زیرا نیاز به بررسی دقیق دارد و متاسفانه سیستم بهداشتی درمانی ما آمادگی این موضوع را ندارد و باید بتواند خود را به خوبی در دنیا معرفی کند تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت بهداشت این بخش نیز فعال شود.»

«احمدیارانی» کارشناس گردشگری نیز اعتقاد دارد که باید در این زمینه برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت انجام شود. به نقل از او ایران در زمینه توریسم سلامت در بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دریای خزر حرف اول را می‌زند. البته تا به امروز از این پتانسیل استفاده نشده است وامروز مدیریت توریسم سلامت ایران به دست عرب‌هایی افتاده که بیماران را در قالب تورهای زیارتی به ایران می‌آورند و در نهایت هم درمان خوبی نصیب بیماران نمی‌کنند. آنطور که «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت، درمان وآموزش پزشکی مجلس به تهران امروز می‌گوید: «گردشگران بخش سلامت ایران را بیشتر بیماران عراقی تشکیل می‌دهند. کسانی که بوسیله حمله‌دارهای عرب از طریق تورهای زیارتی وارد کشور می‌شوند و در نهایت هم به سبب اینکه این بیماران را به جهت هزینه‌های پایین نزد پزشک‌های ناوارد یا دانشجویان تازه کار می‌برند خدمات سلامت خوبی دریافت نمی‌کنند.»

به گفته او به همین سبب بعضی از این بیماران که برای جراحی چشم به ایران می‌آیند اما به مرز نرسیده بخیه چشم آنها باز می‌شود. نکته‌ای که حسن تامینی‌لیچایی، نا‌یب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آن را تاکیدمی‌کند و می‌گوید: «از دیرباز کشورهای عربی توجه خاصی به حوزه پزشکی ایران داشته‌اند، اما به‌علت نبود متولی، این حوزه مغفول مانده است، به‌طوری که هم‌اکنون دلالان کشورهای عربی اقدام به وارد کردن بیماران به‌عنوان گردشگر می‌کنند، این اشخاص پس از وارد کردن بیماران از کشورهای همسایه و حاشیه خلیج‌فارس آنان را در بیمارستان‌ها بستری می‌کنند و پس از درمان، بدون پرداخت هزینه‌های لازم از کشور خارج و به وطن خود بازمی‌گردانند» دکتر سعید عبدالحسینی، رئیس انجمن خدمات بین‌المللی گردشگری سلامت ایران نیز با تاکید بر آسیب وجود واسطه‌ها می‌گوید: بعضی اشخاص خاطی که حتی دیپلم ندارند آبروی کشور را به خاطر منافع شخصی خود به خطر می‌اندازند. ‌‌گاه نیز پزشکانی که در سطوح پایین تخصصی می باشند تعاملاتی با این گروه‌ها دارند. آنها بیماران را به مراکز درمانی غیرتخصصی و بدون امکانات کافی می‌فرستند. بنابراین از راهکارهای رفع این معضل، استانداردسازی و اعتباربخشی خدمات درمانی است.

به گفته منتقدان، توریسم سلامت ایران را امروز بیش از هرچیزی هر کسی، واسطه‌ها بیمار کردند و بهبود آن به هماهنگی بین سازمان‌های درگیر از جمله میراث فرهنگی،وزارت بهداشت و امورخارجه بستگی دارد.

یارانی با بیان اینکه باید روی توریست درمانی سرمایه‌گذاری و تبلیغات بیشتری انجام شود، می‌گوید: «اگر توریست درمان وارد کشور شود، ماندگاری آن ۱۵ تا ۴۵ روز است، در حالی که یک توریست فرهنگی و طبیعت‌گرد اگر بخواهد وارد کشور شود ماندگاری آن حداکثر ۳ روز است. بنابراین به نظر می‌رسد پرداختن به توریست درمانی با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور، ارزش اقتصادی بسیاری داشته باشد.» او می‌گوید: «این همان موضوع صادرات نامحسوس است که به آن اعتقاد داریم؛ یعنی بدون اینکه ما کالایی را از گمرک کشور خارج کنیم، ارز وارد می‌کنیم چرا که خدماتی که به گردشگران ارائه می‌دهیم مانند کالایی می‌ماند که داریم از کشور خارج می‌کنیم.» به اعتقاد او و بسیاری دیگر این موضوع می‌تواند به اقتصاد کشورمان کمک به‌سزایی داشته باشد و سروسامانی به سیستم اقتصادی گردشگری بدهد.

تدوین نقشه گردشگری سلامت

این روزها مشهد قدم بزرگی برای توسعه گردشگری سلامت برداشته است. اما این به معنی فعال نبودن واسطه‌ها و دلال‌ها در آن شهر نیست. اما با وجود همین واسطه‌ها هم «سعید سعیدی» سرپرست امور گردشگری سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد می‌گوید: «در یک سال قبل بیش از ۸۰ میلیارد ریال در حوزه گردشگری در آمد داشته‌ایم.» براساس آْماری که سعیدی می‌گوید: در سال قبل بیش از ۴ هزار گردشگر خارجی به صورت بستری و ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر به صورت سرپایی خدمات درمانی تخصصی و فوق تخصصی را در مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد دریافت کرده‌اند.

مدیر اقتصاد درمان، استاندارد و فن‌آوری‌های سلامت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد بیان می‌کند:‌ گردشگران سلامت از کشورهای افغانستان، ترکمنستان، عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشورهای همسایه و آسیای میانه در مراکز درمانی دانشگاه خدمات دریافت می‌کنند.

«محمد مهدی سپهری» عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس هم اعتقاد دارد که نهادها و دستگاه‌های درگیر باید تعامل و همکاری داشته باشند تا موانع حقوقی و قانونی آن رفع شود. او تدوین نقشه جامع گردشگری سلامت را یکی از راهکارهای اصولی می‌داند که می‌تواند مسیر ورود بخش گردشگری به توریسم سلامت را مشخص کند.

علاوه بر خراسان، استان‌های کردستان و آذربایجان‌شرقی و غربی هم گام‌های بلندی در زمینه توریسم سلامت برداشته است. در زمان حاضر امکانات پزشکی کشور به حدی رسیده که بیماران خارجی از نقاط مختلف جهان برای انجام اعمال پزشکی از جمله انواع پیوندها، جراحی‌های مختلف، باروری، چشم پزشکی، ارتوپدی و دندانپزشکی به ایران سفر می‌کنند. اما فعالان این حوزه اعتقاد دارند تامین زیرساخت و تدوین آیین‌نامه، تعیین وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط و حل مسائلی چون ویزای درمانی می‌تواند صنعت گردشگری سلامت را وارد مسیر سالم کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.