نگذاریم ایران جولانگاه خودروهای بی کیفیت شود

نگذاریم ایران جولانگاه خودروهای بی کیفیت شود

عصر خودرو : یک کارشناس صنعت هشدار داد: تضعیف شرکت های خودروساز تضعیف اعتبار، تاریخ و قدمت یک صنعت مهم و اساسی است، خودرو ایرانی هر چقدر بی کیفیت باشد از برخی خودروها بالاتر است.

داریوش سهرابی کارشناس ارشد صنعت گفت: نگذاریم به خاطر برخی سیاستهای دست و پا گیر شرکت های خودروساز کشور که رقم بسیار بالایی را در ایجاد اشتغال دارند تضعیف شود و بازار ایران جولانگاه خودروهای بی کیفیت تولیدی آن سوی مرزها شود.
وی با بیان اینکه صنعت خودرو دارای درصد بسیار بالایی از میزان اشتغال در کشور است گفت: صنعت خودروسازی دارای پیچیدگی فنی و استفاده گسترده از صنایع دیگر در راستای ساخت قطعات و لوازم و استفاده از مواد متنوع فلزی و غیرفلزی است بنابراین بخشهای مهمی از صنایع دیگر را نیز تحت پوشش خود دارد چنانچه بیش از ۵۰ نوع صنعت مستقیم و بیش از ۶۰ نوع صنعت غیر مستقیم با خودروسازی در ارتباط هستند.
سهرابی با بیان اینکه میزان اشتغال در بخش صنعت خودرو در کشور بالاست گفت: بیش از ۱۰ میلیون نفر به طور مستقیم در صنعت خودروسازی در جهان مشغول به کار هستند و بالغ بر ۶ درصد اشتغال صنعتی در جهان وابسته به این صنعت است. شمار افرادی که در ۳۶ کشور جهان به طور غیرمستقیم به این صنعت وابسته هستند بیش از ۵۰ میلیون نفر می باشند صرف از عنوان اشتغال این صنعت دارای گردش مالی بسیار بالایی است .
این کارشناس ارشد صنعت تصریح کرد: در کشورمان نیز در کنار سه خودرو ساز ایران خودرو، سایپا و پارس خودروو خودروسازهای دیگر، یک هزار و ‌٢٠٠ شرکت قطعه‌ساز در کشور وجود دارد که اشتغال ایجاد شده توسط این صنعت و زنجیره تامین آن حدود ‌٧٠٠ هزار نفر است و به صورت غیرمستقیم نیز حدود دو میلیون و ‌۴٠٠ هزار نفر در صنعت خودروی کشور فعال هستند که به ازای هر خودرو دو شغل ایجاد می‌شود چه بسا حدودا دو هزار و ‌٢۵٠ تعمیرگاه مجاز در کشور داریم که ١۵٠٠ نمایندگی مجاز فروش را در خود جای داده است و پراکندگی آن کشور را در بر گرفته است که به صراحت می توان گفت که رتبه اول ایجاد اشتغال در کشور متعلق به خودروسازها و صنعت های مرتبط با آن است .
وی با اشاره به سخنان مدیرعامل پارس خودرو در خصوص کمبود نقدینگی و افسوس از وضعیت پیش آمده برای این صنعت گفت: من به جرات می گویم که شرکت پارس خودرو سرآمد خودروسازهای کشور است و هرگاه نام این خودروساز مطرح می شود لبخند رضایت مندی بر لب مشتریانش جاری می شود زیرا از زمان تاسیس خودروهای با استاداردهای روز جهان را به مشتریان ارائه کرده است . بنابراین آیا منطقی است که تولیدات این خودروساز جای خود را به تولیدات برخی کمپانیها و تولیدات بی کیفیت آنها بدهد که هر چه چهارچرخ را به نام ماشین به بازار ایران تحمیل می کنند ؟ واقعا چرا ؟
این کارشناس ارشد صنعت تصریح کرد: اقتدار حقیقی و ثبات اقتصادی در گرو توجه بیشتر به تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال است زیرا بر پایه اشتغال پایدار است که تمام تمرکز و سیاستهای اقتصادی و شاخص ها های کسب و کار و افزایش نرخ سرمایه گذاری با توجه به شرایط و ضرورت‌های کشور رشد پیدا می کند.
چه بسا سند چشم‌انداز ۲۰ساله، ایران را قدرت نخست اقتصادی منطقه و دارای تعامل سازنده با کشورهای جهان و صادرکننده و محصولات برخوردار از فناوری بالا معرفی می‌کند، و ابلاغ سیاست‌های اصل۴۴ قانون اساسی نیز حاکی از ضرورت توجه و تلاش فزاینده در جهت توسعه رقابت‌پذیری و بهره‌وری در سطح خرد و کلان است بنابراین مهمترین محور ها برای ایجاد یک تولید ملی را می توان ارتقای نظام سیاست‌گذاری در حوزه تولید، اصلاح نظام سیاست‌گذاری و تصمیم گیری اقتصادی با تأکید بر تولید داخلی و ایجاد رابطه متقابل بین تولیدکنندگان و دولت، تقویت بنگاههای تولیدی و تسریع در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و تداوم خصوصی‌سازی همراه با توسعه پیش‌نیازها و زیرساخت‌های بازارهای رقابتی و رفع انحصارهای غیرضروری(سازمان های باقی مانده از واگذاری)، تقویت حمایت از قانون تولید ملی بر اساس ارتقای کیفیت محصولات داخلی و افزایش مزیت‌های رقابتی به منظور توسعه صادرات و از بین رفتن مقررات دست و پا گیر که روند تولید را کند می نماید.
در این راستا، حمایت گسترده تر از توسعه و تولید خودروسازها با رعایت اولویت‌ها و مزیت‌ها، و اجرای مطلوب شاخص ها و محورهای مهم اقتصادی، با توجه به ضرورت اتخاذ سیاست‌های اصولی به منظور توسعه فضای تولید و هدفمند کردن آن در کنار ارتقای بهره‌وری باید در دستور کار تمام مرتبطین قرار گیرد‌زیرا گره کور بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور با کلید توسعه تولید باز می شود ومهمترین محور آن تولید است و شک و تردیدی نیست که در عرصه تولید اتصنعتی کشور، صنعت خودرو تبلور عزم ملی و نماد خودکفایی است و پرچم دار توسعه صنعتی کشور است.

دوشنبه ۲۶ تیر   ۱۵:۲۲


منبع:عصرخودرو

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.