نگرانی چاوز از نقض توافق های تولیدی اوپک از سوی اعضا

یکشنبه ۲۱ خرداد – ۰۵:۱۹:۵۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

۴ روز مانده به نشست ۱۶۱ اوپک؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- رئیس جمهوری ونزوئلا نسبت به تخطی برخی اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) از سهمیه های تولید ابراز نگرانی کرد
به گزارش سرویس اقتصادی آریا، هوگو چاوز اعلام کرد: رافائل رامیرز، وزیر نفت ونزوئلا در نشست هفته جاری در وین اتریش نگرانی های این کشور نسبت به  افزایش تولید برخی از اعضای اوپک و تخطی آن ها از سهمیه های تولید را مطرح خواهد کرد.
چاوز بدون اشاره به نام کشوری خاص گفت: تولید نفت خام اعضای اوپک از سهمیه تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه توافق شده در نشست ۱۶۰ فراتر رفته است.
تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه های اخیر با افزایش همراه بوده است و بیشترین تخطی از سهمیه های تولید اوپک را داشته است، به طوری که تولید نفت خام این کشور در ماه آوریل به ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسید.
بنا به گزارش دبیرخانه اوپک، ۱۲ عضو این سازمان در ماه آوریل روزانه ۳۱ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه نفت خام تولید کردند، که این رقم نسبت به ماه مارس روزانه ۳۲۰ هزار بشکه رشد نشان می دهد.
آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای) در تازه ترین برآورد ماهانه خود تولید اوپک در ماه آوریل را روزانه ۳۱ میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه اعلام کرد
چندی پیش محمد علی خطیبی، نماینده ایران در هئیت عامل اوپک به خبرنگار شانا گفته بود: با توجه به تردیدهای موجود درباره رشد اقتصاد جهان و تاثیر آن بر رشد تقاضا، افزایش بی رویه تولید برخی از کشورهای اوپک به ویژه افزایش تولید نفت خام عربستان سبب بی ثباتی در بازار و احتمالا کاهش جدی قیمت های نفت خواهد شد که این موضوع بر خلاف اهداف اوپک است.
چاوز همچنین با بیان این که اعضای اوپک باید برای تثبیت بهای نفت در سطوحی عادلانه و منطقی تلاش کنند، گفت: قیمت های جهانی نفت خام در سطوح ۱۰۰ دلار برای هر بشکه مطلوب است.
۱۲ عضو اوپک که بیش از یک سوم نفت خام جهان را تولید می کنند، ۲۳ آذر گذشته در یکصد و شصتمین نشست خود در وین اتریش درباره سقف تولید گروهی ۳۰ میلیون بشکه در روز به توافق رسیدند.
 اعضای اوپک پنج شنبه هفته جاری (۲۵ خرداد) به منظور بررسی سیاست های تولید خود در وین اتریش گردهم می آیند.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۶۱۰۱۷۱۹۵۹۰۴۶


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.