نگرانی‌های‌ پولشویی مانع احتمالی کمک به قبرس

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ دوشنبه ۱۵آبان۹۱،

مجله آلمانی اشپیگل با اشاره به گزارش تفسیری سازمان اطلاعات این کشور نوشت: درخواست قبرس برای کمک مالی، به سبب نگرانی‌ نسبت به اینکه روسی‌های ثروتمند سودبرنده اصلی از آن باشند، سبب دردسر سیاسی برای آنگلا مرکل شده است.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، قبرس پس از این که دو بانک بزرگ این کشور از بخشودگی بدهی یونان در اوایل سال میلادی جاری متحمل ضرر هنگفتی شدند، سرگرم مذاکره با وام‌دهندگان بین‌المللی در مورد شرایط کمک مالی بوده است. پیش‌بینی می‌شود کل این کمک ۱۰ میلیارد یورو باشد.

میزان این کمک در مقایسه با کمک‌های تصویب شده برای یونان و کشورهای بحران‌زده دیگر در منطقه یورو اندک است اما گزارش تفسیریی که از سوی سازمان اطلاعات آلمان در مورد پولشویی در قبرس تهیه شده، خطرات سیاسی مربوط به این کمک را آشکار ساخته است.

گزارش این سازمان نشان می‌دهد که ثروتمندان و مافیای روسی‌ که درآمدهای غیر قانونی خود را در قبرس نگهداری می نمایند، بیش از همه از میلیاردها یورو کمک اروپایی سود خواهند برد.

قبرس بهشت مالیاتی شرکت‌های روسی به شمار می‌رود که به دنبال حفاظت در برابر محیط سرمایه‌گذاری غیر قابل پیش بینی کشورشان می باشند. اما قبرس که در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوست، اعلام نموده که مقررات خود علیه پولشویی را طی یک دهه قبل سخت‌تر نموده و از مقررات بین المللی کاملا پیروی می‌کند.

در صورت تصویب شدن کمک مالی برای قبرس، آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه یورو است بیش از دو میلیارد یورو از این کمک را فراهم خواهد نمود. اما مردم آلمان نسبت به دادن میلیاردها یورو برای نجات یونان و کشورهای مقروض دیگر خشمگین می باشند.

به گزارش تفسیری رویترز، کارستن اشنایدر، از اعضای حزب مخالف اصلی آلمان که امیدوار است مرکل را در انتخابات سال آینده شکست دهد، اظهار داشته که حزبش در پارلمان تنها با شرایط خاصی به نفع کمک به قبرس رای خواهد داد. وی خاطرنشان نموده که قبرس باید آماده تغییر نرخ مالیات پایین برای شرکت‌ها و مقابله بیشتر با پولشویی در این کشور باشد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.