نگرانی‌ها برای تابستان سال ۹۴ کلید خورد/ میزان افزایش قیمت آب و برق هنوز در حاله‌ای از ابهام

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر نیرو گفت: نگرانی بابت خاموشی‌ها همواره وجود دارد.

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مبنی بر نگرانی‌ها برای تأمین تابستان ۹۴ گفت: با توجه به مکانیسمی که در بند ۱۹ قانون بودجه در نظر گرفته شده است قراردادهای متعددی در زمینه ساخت نیروگاه‌ها بسته شده.

وی ادامه داد: برای گذر از سال ۹۴ به دنبال افزایش ظرفیت‌ نیروگاه‌های سیکل ترکیبی هستیم.

وزیر نیرو افزود: نگرانی در خصوص خاموشی‌ها همیشه وجود دارد امیدواریم با گردش اقتصادی بیشتر و مدیریت مصارف خانگی مشکلات را پشت سر بگذاریم.

**اما و اگرهای افزایش قیمت آب و برق ادامه دارد

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مبنی بر افرایش قیمت آب و برق گفت: اصلاح اقتصاد آب و برق سبب می‌شود تا پاسخگوی هزینه‌های صنعت باشیم و این صنعت از درآمد درست و منطقی برخوردار باشد.

چیت‌چیان با بیان اینکه اقتصاد صنعت آب و برق در سیکل معیوبی قرار دارد افزود: این امر سبب شده تا بحش خصوصی  انگیزه لازم را برا ی سرمایه‌گذاری نداشته باشد.

وی تصریح کرد: ‌میزان افزایش قیمت آب و برق  منوط به تصمیم‌گیری‌های نهایی در هیأت دولت و سازمان هدفمندی یارانه‌ها است.

چیت‌چیان با شاره به بند ۸۰ قانون بودجه گفت: با استفاده از مکانیسمی که در این بند آورده شده است دولت تصمیمات لازم را برای اقتصاد آب و برق اتخاذ می کند.

**احیای دریاچه ارومیه با رهاسازی آب سدهای این حوضه

چیت‌چیان همچنین در خصوص احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: روز چهارشنبه هفته جاری جلسه کارگروه احیای دریاچه ارومیه با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه سه دستور کار مهم برای احیای دریاچه ارومیه در این جلسه بود گفت: اولین دستور کار در خصوص ۱۹ طرح اولویت‌دار برای دریاچه ارومیه است که در خصوص اعتبار مورد نیاز این طرح‌ها تصمیم‌گیری‌های لازم صورت خواهد گرفت.

**خودکفایی در صنعت برق، تحریم‌ها تأثیر نداشتند

چیت‌چیان تصریح کرد: رهاسازی آب سدهای موجود در حوضه دریاچه ارومیه و همچنین انتقال آب از مناطق دیگر نیز از دیگر مباحثی است که در این جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

چیت‌چیان همچنین در خصوص برداشته شدن تحریم‌ها نیز گفت: بسیاری از تجهیزات موردنیاز صنعت آب و برق در داخل کشور تولید می‌شود و این صنعت به خودکفایی بالایی در تولید تجهیزات رسیده است بنابراین برداشته شدن تحریم‌ها تغییر بسیاری در این صنعت ایجاد نمی‌کند.

وزیر نیرو ادامه  داد: با این وجود رفع تحریم‌ها می‌تواند اثرات مثبتی در این صنعت داشته باشد.

**بدهی ۲۱ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به این سوال که میزان بدهی‌های این وزارتخانه به پیمانکاران چه میزان است گفت: این وزارتخانه ۶ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران آب و ۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران برق بدهکار است.

وی ادامه داد: همچنین هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی در صنعت برق و ۷ هزار میلیارد تومان بانک‌ها بدهکار است که مجموع بدهی‌های این وزارتخانه ۲۱ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

**معافیت وزارت نیرو از۱پرداخت سهم هدفمندی

وزیر نیرو در خصوص معافیت وزارت نیرو از پرداخت سهم هدفمندی یارانه ‌ها نیز گفت: دولت و مجلس به مسئله صنعت برق توجه ویژه‌ای داشته و با معافیت وزارت نیرو از پرداخت سهم هدفمندی اقدام موثری در جهت بهبود شرایط این صنعت صورت داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت نیرو به سبب پرداخت‌هایی که به سازمان هدفمندی یارانه‌ها داشته از سرمایه‌گذاری در این صنعت عقب مانده است به طوری که در حال حاضر به جای ۱۵ هزار نیروگاه در حال احداث تنها ۴ هزار مگاوات در حال عملیات اجرایی است.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.