نگرانی‌ آل‌سعود از وقوع کودتا

۲۷خردادماه،

حبس خانگی خالد بن سلطان وزیر سابق دفاع عربستان؛

حبس خانگی خالد بن سلطان آل‌سعود در پی آگاهی دستگاه اطلاعات و امنیت نیروی زمینی از رفت و آمدهای غیرعادی ده‌ها تن از افسران نزدیک به وزیر سابق دفاع، صورت گرفته است.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، پادشاه عربستان سعودی که برای گذراندن دوران نقاهت و مرخصی به مغرب رفته بود، روز شنبه به خاطر بحران داخلی به کشورش بازگشت. عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود که ۲ هفته پیش به شهر دارالبیضاء در مغرب رفته بود، در پی تحولات داخلی مرخصی خود را نیمه‌تمام گذاشت و به کشورش بازگشت.

رسانه‌های رسمی سعودی هنوز سبب بازگشت فوری ملک عبدالله از مرخصی را اعلام نکرده‌اند، با این حال منابع رسانه‌ای تاکید دارند این موضوع با احتمال کودتای نظامی در این کشور ارتباط دارد.

در همین راستا، یک منبع آگاه فاش کرد: حبس خانگی خالد بن سلطان آل‌سعود در پی آگاهی دستگاه اطلاعات و امنیت نیروی زمینی از رفت و آمدهای غیرعادی ده‌ها تن از افسران نزدیک به وزیر سابق دفاع، صورت گرفته است.

این منبع تاکید کرد: تحقیقات دستگاه اطلاعات نظامی و کمیته ۶ نفره ریاست اطلاعات عمومی و دستگاه اداره تحقیقات سیاسی وزارت کشور، از ارتباط مستقیم افسران متهم به کودتا و خالد بن سلطان و محمد بن فهد پرده برداشت.

محمد بن فهد که قبلا امیر منطقه الشرقیه بود، پس از برکناری به آمریکا رفت و هنوز در آنجا اقامت دارد. به گزارش العالم، این منبع آگاه افزود: پادشاه عربستان که اخیرا برای مرخصی و استراحت به مقر اقامت خود در مغرب رفته بود پس از اطلاع از این تحولات ناگهان جمعه قبل به عربستان بازگشت و دستور حبس خانگی خالد بن سلطان و ممنوعیت بازگشت محمد بن فهد را تا اطلاع بعدی صادر کرد.

 به گفته این منبع، اکنون خبرها حاکی از احتمال دخالت وزیر کشور سابق احمد بن عبدالعزیز در این کودتای نافرجام است. پس از مرگ ۲ ولیعهد قبلی عربستان در فاصله کمتر از یک سال، رقابت شاهزادگان برای کسب قدرت و نفوذ افزایش یافته است بویژه اینکه اکنون شاهزادگان سدیری و فرزندان شاه قبلی فهد بن عبدالعزیز از قدرت دور شده و کفه ترازو برای فرزندان ملک عبدالله و ولیعهد سنگین‌تر شده است.

در قانون اساسی حکومت، تنها گفته شده حکومت به پسران پادشاه بنیانگذار به فرزندان فرزندانشان می‌رسد و شرط اساسی عنوان شده این است که صادق‌ترین‌شان به این مقام می‌رسد، حال آنکه این معیار تعریف نشده است. در سال ۲۰۰۶، ملک عبدالله شورای بیعت شاهزاده‌ها را برای کمک به روند انتخاب جانشین بنیان گذاشت اما حیطه اختیارات این شورا نیز مبهم است؛ شورا در انتخاب ولیعهد تازه پس از سلطان یا نایف هیچگونه دخالتی نداشت.

 در هر ۲ مورد، این ملک عبدالله بود که ولیعهد را انتخاب کرد و تنها کاری که این شورا کرد تایید آن بود. در قانون شورای بیعت مکانیزمی برای جایگزین کردن پادشاه و ولیعهد در صورتی که قادر به انجام وظایف‌شان به سبب مشکلات سلامتی نباشند، وجود دارد؛ ظاهرا سلطنت در آستانه چنین موقعیتی است. اینکه از کدام یک از اسناد یا بند‌های قانونی یادشده برای تعیین پادشاهان یا ولیعهدهای آینده عربستان به کار خواهد رفت، هنوز روشن نیست./وطن امروز


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.