نگرانی از آزمون‌های سراسری/ لزوم افزایش اختیارات ستاد پایتخت/ پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای تهران

فرمانده ستاد مدیریت کرونا در تهران با ابراز نگرانی از افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی ناشی از کرونا در تهران، افزایش اختیارات ستاد کرونا استان تهران را خواستار شد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در جلسه اضطراری ستاد کرونا پایتخت که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، در تشریح وضعیت بروز و فوتی کووید-۱۹ در تهران گفت: از هشتم تیر ماه به تدریج آمار مراجعان به مراکز درمانی تغییر کرد؛ به طوری که ابتلا و بستری در بخش‌ها و همچنین بستری در آی سی یو همچنان در حال افزایش و ترخیص بیماران در حال تقلیل است.

وی عمده فوتی‌های کرونا در تهران را مربوط به مناطق ۴، ۲، ۱۴ و ۱۵ اعلام کرد و گفت: زیرا بالاترین تراکم جمعیتی را در منطقه دو و چهار داریم.

لزوم افزایش اختیارات ستاد کرونا تهران

زالی درباره مشکلات، نگرانی‌ها و درخواست‌های ستاد کرونا پایتخت از وزیر بهداشت و ستاد ملی، گفت: از فرمانده مبارزه با کرونا در عرصه ملی می‌خواهیم، هر آنچه که می‌توانید در افزایش اختیارات موسع ستادی استان تهران با توجه به پیچیدگی‌ها، ابرام بورزید؛ چراکه در تهران شرایط متفاوت داریم و تهران گرانیگاه کشور است. استاندار تهران و مسوولان ستاد تهران باید با فراغ بال، آزادی عمل، چابکی و چالاکی بیشتری بتوانند مصوبات را اجرایی کنند.

گلایه از نفی برخی مصوبات ستاد تهران در ستاد ملی

وی افزود: در طول مدت اخیر، مهم‌ترین آسیب شناسی، تعارض و بعضا  نفی بسیاری از مصوبات استان تهران در عرصه ستاد ملی بوده است و این موضوع گلایه مشترک اعضای ستاد فرماندهی استان تهران است. اگر قرار است مدیریت این بیماری در تهران به دست دوستان ما انجام شود، حتما به اختیارات موسع‌تر از قبل نیاز داریم. از طرفی هم در روزهای اخیر به شدت تعارض حضوردستگاه‌های ملی و استانی را حس کردیم.

خستگی کادر درمان

ابتلای ۴۴۰۰ تن از پرسنل بهداشتی درمانی تهران تا کنون

زالی با اشاره به حجم کار پرسنل مراکز درمانی، ادامه داد: قریب بیش از چهار ماه پرسنل عرصه مدافع سلامت شبانه روزی تلاش می‌کنند. تعداد زیادی از این پرسنل خسته شدند و در راند دوم بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد زیادی از همکاران ما مجددا در معرض ابتلا قرار گرفتند. عددی که ما از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، ایران، شهید بهشتی و بقیته‌الله (دانشگاه‌های علوم پزشکی در تهران) گرفتیم حاکی از آن است که تا کنون ۴۴۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی درمانی دانشگاه‌ها در تهران مبتلا شده‌اند.

خطر کمبود نیروی انسانی ماهر در بیمارستان‌ها

وی ادامه داد: تنها طی امروز ۲۵۰ نفر از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران مرخصی استعلاجی گرفته‌اند. بنابراین در آینده نزدیک در معرض خطر جدی کاهش نیروی انسانی مُبَرَز که تجربه خوبی هم در ماه‌های اخیر پیدا کردند، خواهیم بود. بنابراین جایگزینی نیروی انسانی و به خصوص جذب نیروی پرستار، نیروهای تخصصی در حوزه بهداشت به خصوص بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای لازم است.  

وی افزود: همچنین ارتقا و تغییر وضعیت پیمانی و رسمی و به خصوص استفاده بهینه از ظرفیت کسانی که در قالب‌های قرارداد معین یا ۸۹ روزه ارایه خدمت کردند، نیازی مبرم، جدی و راهبردی است.

زالی ادامه داد: از طرفی تا کنون به دلیل مشکلات پرداخت کارانه‌ای و کاهش جدی درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌های دانشگاهی در تهران و سایر نهادها، پرسنل هنوز شیرینی مشوق‌های مالی قول داده شده را نچشیده‌اند و نارضایتی پنهان از عدم تحقق و تحصیل واقعی مشوق‌های مالی در مجموعه محیطی وجود دارد که لازم است در اسرع وقت با حمایت شما و کمک دوت بتوانیم پرداخت‌های به موقع که که قبلا قول داده شد و برخی‌ها هنوز محقق نشده را انجام دهیم. این می‌تواند برخی مشکلات را حل کند .

خطر کمبود تخت بیمارستانی در تهران

رییس ستاد کرونا پایتخت گفت: در تهران درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها در تناسب با مشارکت در درمان کرونا، تقریبا بین ۳۰ تا ۷۵ درصد کاهش داشته است. از طرف دیگر اگرچه که با رشادت تیم‌های پزشکی و مسوولان دانشگاه‌ها و سایر نهادها تا کنون توانستیم مشکلی تحت عنوان کمبود تخت ویژه یا کمبود تخت عادی در کرونا نداشته باشیم، اما به نظر می‌رسد با ادامه این مسیر، تلورانس در حوزه تخت‌های بیمارستانی مورد چالش قرار گیرد.

تاخیر در فراهم کردن بسته‌های حمایتی اقشار فرودست

زالی با بیان اینکه بسیاری از بسته‌های حمایتی ویژه اقشار فرودست و بسته‌های مورد لزومی که در تهران درخواست داشتیم تا انجام شود، تقریبا با کندی قابل توجهی انجام می‌شود؛ از جمله بیمه بیکاری و پرداخت تسهیلات برای برخی مشاغل، موجب شده رگه‌های نگران کننده در برخی مشاغل باشد و دیگر شاید آن تمکین پذیری نسبت به فرامین ستاد را در تهران با مقاومت روبرو شویم. درخواستم این است که در این زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی شتاب بیشتری را داشته باشیم.

فرمانده ستاد کرونا در تهران گفت: آنچه که تا کنون به عنوان بندهای شش گانه قبلی در نظر گرفته بودیم و آنچه که از ستاد ملی بیرون آمد، مطلقا در انطباق با خواسته‌های ما نبود و یک چیز حداقلی بود و حتی از آنجا که متاسفانه به دلیل یک اشتباه راهبردی تهران هیچ وقت قرمز تلقی نشده، حتی محدودیت‌های گروه‌های سه و چهار هم در تهران محقق نمی‌شود. بنابراین آن‌ چیزی که از کمیته وزارت کشور به ما ابلاغ شد، فقط بستن باشگاه‌های پربرخورد مثل کشتی و کاراته، بستن استخرهای سرپوشیده و لغو نماز جمعه و مواردی این چنینی بود که طبیعتا خیلی در شرایط فعلی تاثیرگذار نیست.

فعالیت ۵۰ درصدی ادارات اضطراری است

فرمانده‌ عملیات مقابله با کرونا در تهران افزود: ما درخواست مشخصمان در دو فاز است. فاز اول اینکه همانطور که در آمار نظرسنجی خدمتتان نشان دادم باید به شدت پروفایل اجرایی در تهران تغییر کند که درخواستمان از استاندار محترم این بود که حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت کاری در ادارات دولتی و خصوصی تعریف شود که این واقعا اضطراری است و درخواست می‌کنم هر طور که هست این مصوبه در ستاد ملی خارج شود و از شنبه بتوانیم این مصوبه را اعمال کنیم و برای یک هفته حداقل این بار سنگین مراجعات بیمارستانی را بتوانیم مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: نکته‌ دوم اینکه خوشبختانه دکتر حناچی با توییتی که دیشب لطف فرمودند آمادگی  دارند تا در صورتی که حضرت عالی تایید بفرمایید به مدت  یک هفته تا آنالیزهای قطعی ایجاد شود، اجرای طرح ترافیک را در تهران فعلا ملغی کنند. همینطور با توجه به جایگاه ممتاز شهرداری تهران و زحمت بسیار فراوانی که می‌کشند، اما آن‌چیزی که در ستاد ملی برای شهرداری تهران به عنوان بودجه‌ کمکی در نظر گرفته شده، تقریبا در نظر گرفته نشده است و متاسفانه آثار منفیِ کندیِ مصوبات ستاد ملی را می‌بینیم. شاید حدود دو ماه و اندی قبل بود که بودجه‌ای نحیف و ترد و شکننده‌ به شهرداری، تحمیلی شد که دوستان بتوانند در ناوگان اتوبوسرانی ۵۰۰ اتوبوس تهیه کنند که تا اکنون اگر دکتر حناچی تایید بفرمایند حتی یک اتوبوس هم نتوانسته‌ایم به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه کنیم.

لزوم لحاظ جایگاه  متفاوت سوبسیدی برای شهرداری تهران

وی ادامه داد: در زمینه‌ ‌حمل و نقل عمومی هیچ بودجه و سوبسیدی برای شهرداری تهران در نظر گرفته نشده و طبیعتا درآمد اختصاصی شهرداری به شدت کاهش پیدا کرده و به شدت نیاز است برای توان ادامه‌ مسیر در شهر تهران برای شهرداری تهران؛ ستاد ملی یک جایگاه متفاوت سوبسیدی برای شهرداری تهران تعریف کند تا بتوانند ادامه‌ کار دهند.

زالی گفت: با دستور دکتر حناچی خوشبختانه از ۴۸ ساعت گذشته ما یک جریان جهادی را در زمینه‌ ضدعفونی کردن اماکن عمومی و نظارت بیشتر در پایانه‌ها را شاهد بودیم و از امروز یک حرکت نمادین برای توزیع ماسک متحدالشکل در بین رانندگان تاکسی بود که کار بسیار خوبی بود و بازتاب مثبتی در بین رانندگان تاکسی داشت.

نگرانی از آزمون‌های سراسری

تهران شرایط میزبانی آزمون‌ها را ندارد

فرمانده‌ عملیات مقابله با کرونا در تهران اظهار کرد: مساله بعدی لغو آزمون‌های هفته‌ آینده است که نگرانی زائدالوصفی را ایجاد کرده است که ۲۳ هزار نفر قرار است آزمون سواد آموزی شرکت کنند. عدد قابل توجهی قرار است در آزمون‌های دانشگاه آزاد شرکت کنند و نزدیک چهار هزار نفر قرا است هفته‌ آینده در آزمون‌های phd وزارت بهداشت شرکت کنند که برخی از آنها ممکن است تا سه روز آزمون‌هایشان به طول انجامد. در مجموع در این شرایط تهران نمی‌تواند میزبان این افراد به خصوص از استان‌های قرمز باشد . نظرمان با استاندار تهران بر این است که فعلا این آزمون‌ها تعلیق شوند.

تعلیق  تمامی تجمعات در تهران برای یک هفته

وی ادامه داد: تمام تجمعات باید برای یک هفته در تهران به طور کامل تعلیق شود. دوستان در نیروی انتظامی در بحث تالارها، عروسی‌ها و مراسم عزاداری کمک می‌کنند. اما باید دامنه‌ آن فراتر برود و تمام مجامع و نمایشگاه‌ها به طور مطلق تعطیل شوند.

پیشنهاد تعطیلی یک هفته‌ای تهران

زالی در پایان صحبت‌هایش خطاب به وزیر بهداشت گفت: امیدواریم بتوانیم یک آنالیزی برای هفته خدمت حضرتعالی و تیم ستاد ملی بدهیم که اگر حتی این هم کفایت نکرد طبیعتا آخرین پیشنهاد ما لاک‌داون تهران به مدت یک هفته است که به عنوان گزینه‌ بعدی ما مطرح است که به مدت یک هفته لاک‌داون را در تهران اعمال کنیم.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.