نگرانی از اوضاع امنیتی مانع از برگزاری عمومی آیین ملی هشتم اردیبهشت در افغانستان شد

به گزارش خبرنگار ایرنا از کابل ،مقامهای افغانستان پیشتر به رسانه ها اعلام کرده بودند امسال این آیین ملی را با شکوه برگزار خواهند کرد، مراسمی که از سال ۱۳۸۷ تاکنون به خاطر ترس از مخالفان مسلح محدود برگزار شده است ،اما امسال هم دغدغه های امنیتی مانع از برگزاری عمومی آن شد.

‘وزیری’ معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی قبلا گفته بود ،تدابیر لازم برای برگزاری جشن عمومی و با شکوه بیستمین سالگرد پیروزی مجاهدین ، اندیشیده و اقدامات لازم امنیتی اتخاذ شده است و برای برگزاری این روز به صورت رژه و عمومی مشکلی نداریم.

کمیسیون برگزاری جشن هشتم اردیبهشت افغانستان امروز در اطلاعیه ای که در اختیار رسانه ها قرار داد اعلام کرد که برنامه بزرگداشت این روز در کابل لغو شده است.

در این اطلاعیه از نمایندگان ادارات و ارگان های محلی نمایندگان ولایات و استان ها و بزرگان قومی و جهادی درخواست شد تا از حضور برای مراسم عمومی تجلیل از هشتم اردیبهشت در کابل خودداری کنند.

وزارت دفاع افغانستان نیز تائید کرد به خاطر مسائل امنیتی این مراسم به شکل محدود برگزار خواهد شد.

پس از پیروزی مجاهدین علیه دولت تحت حمایت شوروی سابق در هشتم اردیبهشت ۱۳۷۱ و ورود مجاهدین به کابل ، این مراسم همه ساله به صورت رسمی و با رژه نظامی برگزار می شد.

مراسم هشتم اردیبهشت چهار سال پیش، در مقابل مسجد عیدگاه کابل به دلیل حمله مخالفان مسلح دولت مختل شد و حامد کرزی ، رییس جمهوری از این حمله جان به در برد.

در حمله مخالفان مسلح به مراسم بیستمین سالگرد پیروزی مجاهدین تعدادی زیادی کشته و مجروح شدند ، یکی از نمایندگان لویه جرگه افغانستان نیز جز کشته شدگان بود.

بعد از این حادثه این مراسم به صورت محدود و در محل های دربسته برگزار می شود، اما امسال مقامهای دولتی افغانستان تصمیم گرفته بودند این مراسم را با شکوه و به صورت عمومی برگزار نمایند که مجددا لغو شد.

مخالفان مسلح وابسته به شبکه حقانی و طالبان یکشنبه هفته گذشته به صورت همزمان با تصرف سه نقطه حساس و امن در شهر کابل و همچنین یورش به چهار شهر دیگر افغانستان به صورت همزمان حملات انتحاری گسترده ای انجام دادند و در کابل حدود ۲۰ ساعت مقاومت کردند.

حادثه ای که در مجموع حدود ۵۰ نفر کشته و ۶۵ نفر زخمی شدند.

معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی بعد از این حادثه به خبرنگاران گفته بود که رویداد یکشنبه ۲۷ فروردین کابل ، هیچ تاثیری بر جشن گرامیداشت سالگرد پیروزی مجاهدین ندارد و ما قصد داریم که امسال این روز به نحو با شکوهی برگزار شود و می خواهیم رژه نظامی اجرا کنیم.

پیروزی مجاهدین از اصطلاحات تاریخ نوین افغانستان در تقویم این کشور به عنوان یک روز ملی به ثبت رسیده‌است.

مجاهدین پس از درگیری‌های متعدد با نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق در هشتم اردیبهشت ۱۳۷۱ پس از ۱۴ سال درگیری موفق شدند وارد کابل پایتخت افغانستان شوند و افغانها این روز را هر ساله جشن می گیرند.

برگزاری محدود این مراسم پس از سال ۸۷ تاکنون انتقاد شماری از مجاهدین سابق را برانگیخته است.

آساق**۱۶۶۳**۵۹۸۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۷۷۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.