نگرانی از بابت تامین گندم و نان مردم نداریم

رییس بنیاد ملی گندمکاران ضمن اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی ٧۵٠٠ تومان است که البته این قیمت تجدید نظر خواهد شد، اعلام کرد که هیچ نگرانی از بابت تامین گندم و نان مردم در کشور وجود ندارد.

نگرانی از بابت تامین گندم و نان مردم نداریم

به گزارش ممتاز نیوز، عطاالله هاشمی در پاسخ به اینکه نمایندگان مجلس روز گذشته در مصوبه ای قیمت خرید گندم در سال آینده را ۹۵۰۰ تومان تعیین کرده اند  و آیا قیمت خرید تضمینی گندم تغییر کرده است ؟ گفت: قیمت گذاری بر روی محصولات کشاورزی طبق مصوبه مجلس به شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی واگذار شده و این شورا بنابر وظیفه بایستی قیمت و نحوه خرید تضمینی را تعیین کند.

وی ادامه داد: مصوبه اخیر مجلس در خصوص افزایش قیمت خرید تضمینی گندم با قیمت ۹۵۰۰ تومان در جامعه به اشتباه تفسیر شده است.مجلس برای تامین خرید  تضمینی گندم باید سالیانه در ردیف بودجه اعتباری را پیش بینی کند و این ۹۵۰۰ تومان دقیقا اعتباری است که در نظر گرفته شده تا دولت برای سال آینده در تامین نقدینگی این خرید دچار مشکل نشود.

رییس بنیادملی گندمکاران تصریح کرد:قیمت خرید تضمینی گندم در مهرماه توسط شورا هر کیلو  ٧۵٠٠ تومان تعیین و قرار شد که این قیمت بسته به شرایط و بازار قابل تجدید نظر باشد. در حال حاضر نیز در شرایطی هستیم که بایستی قیمت خرید تضمینی گندم تغییر کند و این مصوبه مجلس هم به همین جهت است.

وی اضافه کرد: همچنان قیمت خرید تضمینی گندم همان کیلویی ٧۵٠٠ تومان است ولی تجدید نظرخواهد شد. دولت  نیز مکلف شده سازوکاری را برای اصلاح قیمت در نظر گیرد.

هاشمی با اشاره به افزایش قیمت جهانی گندم گفت: روز گذشته  گندم فرانسه به ازای هرتن  ۴۲۷دلار، گندم آرژانتین ۴۱۸دلار، گندم سخت امریکا ۵۰۵دلار و گندم جهانی نیز با قیمت ۴۷۲دلار خرید و فروش شده است. ۸۰ تا ۱۰۰ دلار نیز هزینه های دموراژ و انبارداری و حمل نقل و بیمه است. یعنی در بازار امروز اگر قصد خرید گندم داشته باشیم باید حداقل ۵۵۰دلار به ازای هرتن گندم پرداخت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در تعیین قیمت باید سود کشاورز نیز در نظر گرفته شود ، عنوان کرد: ما سال گذشته رقابت کاملا یکطرفه با نهاده های دامی داشتیم. زیرا قیمت نهاده های دامی آنقدر بالا بود که مقدار عمده ای از گندم نان تولید شده صرف نهاده‌های دامی شد. اگر قیمت گندم به حدی نباشد که بتواند در بازار آزاد نهاده‌های دامی رقابت کند قطعا بخش عمده‌ای از تولیدات به سمت استفاده به جای نهاده‌های دامی کشیده خواهد شد.

 به گفته رییس بنیاد ملی گندمکاران به دلیل افزایش قیمت جهانی گندم و رقابت گندم با نهاده های دامی قطعا باید قیمت ها اصلاح شود.

هاشمی در پاسخ به اینکه جنگ روسیه و اوکراین چه تاثیری بر بازار گندم گذاشته است؟ گفت:اگر چه جنگ بر قیمت گندم بی تاثیر نبوده ولی فقط این موضوع باعث افزایش قیمت نشده است. کمبود غلات در بازارهای جهانی بسیاری از کشورها را به سمت خرید کلان گندم از بازار سوق داده از طرفی کاهش تولید، شرایط آب و هوایی و مسائل کلان سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نیز از عوامل موثر در این زمینه هستند.

 وی با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی امسال به موقع گندم را خریداری کرد که اگر این گندم به موقع خریداری نشده بود درگیر معضلات بسیاری بودیم، اظهار کرد:  در حال حاضر هیچ نگرانی ای  در داخل کشور از بابت تامین گندم و نان مردم وجود ندارد.

وی در پایان گفت: سال گذشته میزان بارندگی حدود ۵۰ درصد کاهش داشت و محصول دیم گندم‌که ۴میلیون هکتار زیر کشت بود بخاطر بارندگی آسیب دید و تقریبا توانستیم ۱۰تا ۱۵درصد محصول را از مزارع دیم برداشت کنیم. همین امر باعث شد که دوباره به واردات احتیاج پیدا کنیم‌ البته امیدوارم با شرایط خوبی که پیش آمده به زودی به خوداتکایی برسیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.