نگرانی اسراییل و عربستان از نزدیکی ایران و آمریکا

گردآوری شده توسط گروه وب گردی ممتاز نیوز

مصطفی علانی یک تحلیلگر امور امنیتی در دوبی نیز می گوید: از نظر عربستان، اوباما متحد قابل اتکایی نیست چرا که در برابر حکومت های ایران و سوریه قوی عمل نمی کند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از نگرانی متحدان منطقه ای آمریکا از نزدیکی احتمالی تهران – واشنگتن و امکان عادی شدن روابط ایران و آمریکا خبر داد.

این روزنامه آمریکایی با انتشار یافتن گزارشی نگرانی بعضی تحلیلگران، مقامات و روزنامه نگاران اسراییلی و عربستانی را در این باره بازتاب داده است.

این روزنامه می نویسد برای اسراییل و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان گفت و گوی تلفنی روز جمعه اوباما و روحانی در حکم معاشقه بهترین دوست شان با رقیب اصلی شان است.

نیویورک تایمز می نویسد این کشورها می ترسند وجه المصالحه یک توافق احتمالی بین ایران و آمریکا قرار بگیرند و نگرانی هایشان دربارهٔ رفتارها و سیاست های منطقه ای ایران رفع نشود.
بر اساس این گزارش حتی یک ایران غیر هسته ای یک تهدید برای منافع بعضی از این کشورها است چرا که در صورت رفع تحریم ها و بازیابی اقتصادی ایران، این کشور می تواند نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد.

یک چهره دانشگاهی در کشورهای عربی خلیج فارس در صفحه توییتر خود گفت و گوی تلفنی اوباما و روحانی را  به لحاظ اهمیت با فرو ریختن ” دیوار برلین” مقایسه می کند و یک قانونگذار اسراییلی در گفت و گویی با رادیو اسراییل به اوباما اخطار می دهد که رفتار نویل چمبرلن اول وزیر اسبق بریتانیا در مسامحه با آلمان نازی در سال ۱۹۳۸ را تکرار نکند

مصطفی علانی یک تحلیلگر امور امنیتی در دوبی نیز می گوید: از نظر عربستان، اوباما متحد قابل اتکایی نیست چرا که در برابر حکومت های ایران و سوریه قوی عمل نمی کند.

میشال الگرگاوی یک تحلیلگر سیاسی در امارات نیز با اشاره به سوء ظن موجود کشورهای عربی به اوباما ، رفتار رییس جمهور آمریکا در قبال اخوان المسلمین، سوریه و ایران را ساده لوحانه می خواند.

امیلی لاندو متخصص مسایل ایران در مرکز مطالعات امنیتی در تل آویو نیز دربارهٔ  گفت و گوی تلفنی اخیر روحانی و اوباما می گوید: ” اوباما دستاورد چندانی در سیاست خارجی خود نداشته و به توافق با ایران نیاز دارد، از این منظر من نگران این موضوع هستم که اوباما بدون رفع نگرانی های امنیتی اسراییل در مورد برنامه هسته ای ایران با این کشور به یک توافق برسد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.