نگرانی درباره ذخیره‌سازی ابری

فاوانیوز : شواهدی وجود دارد که نشان می­‌دهد تمام مشاغل، در اندازه­‌های مختلف، در مورد امنیت پلتفرم­‌های ذخیره­‌سازی مبتنی بر فناوری ابری نگران­‌‌ هستند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا ، نظرات استیو ووزنیاک، همکار بنیانگذار اپل، در مورد نگرانی‌­هایش در زمینه کاربرد فناوری ذخیره­‌سازی ابری بحث­‌های تازه­‌ای را درباره امنیت فناوری ابری و مسائل مربوط به حریم خصوصی برانگیخته است.

ووزنیاک در حالی این دیدگاه را بیان کرده است که شرکت­‌ها و مشاغل کوچک و بزرگ به طور روزافزونی اقدام به بهره­‌برداری از پلتفرم­‌های ذخیره­‌سازی ابری کرده­‌اند تا بتوانند حجم عظیم داده­‌هایشان را مدیریت کنند.

شرکت­‌ها و مؤسسات مهم متعددی از جمله اپل و خدمات آی­‌کلاد آن با حوادث جدی­ همچون هک شدن داده­‌ها مواجه شده­‌اند و همین امر به ایجاد تردید در مورد امنیت ذخیره­‌سازی ابری منجر شده است. این در حالی است که رقبای اپل، مانند گوگل و سایر شرکت­‌های عمده پلتفرم­‌هایی را برای انتقال داده­‌ها از سرورهای فیزیکی به دنیای دیجیتال طراحی کرده­‌اند.

تحقیقی که اخیراً با مشارکت مؤسسه پانمان، مؤسسه تحقیقات امنیت کامپیوتر و شرکت امنیت ثیلز (Thales) صورت گرفت نشان داد که مشاغل مختلف در حال انتقال داده­‌های مهم خود به پلتفرم­‌های ابری­‌اند بدون آن که در مورد چگونگی حفاظت از آن اطلاعات و مسئولان این امر شناخت دقیقی داشته باشند.

ووزنیاک در گفت­‌وگوهایی که AFP و سایر خبرگزاری­‌ها منتشر کرده­‌اند در مورد مشکلات ناشی از کاربرد روزافزون پلتفرم­‌های ابری عمیقاً اظهار نگرانی کرده و گفته است: “من واقعاً نگران اطلاعاتی هستم که به ابرها منتقل می­‌شوند. فکر می­کنم این اتفاق بسیار ناخوشایندی است. فکر می­کنم قرار است مشکلات شدیدی در پنج سال آتی به وجود آید. با فناوری ابری آدم مالک هیچ چیز نیست. همه چیز را به دیگری تفویض کرده است.”

او خاطرنشان کرده است که بر اساس شرایط قرارداد خدمات، کاربران باید تحت امر تأمین­‌کنندگان خدمات باشند. او درباره این مشکل نظارتی چنین می­‌گوید: “من دلم می­خواهد احساس کنم که صاحب اموال خود هستم. بسیاری از مردم می­‌گویند که در واقع همه چیزشان روی کامپیوترشان است اما به نظر من هرچه اطلاعات بیش­تری را به وب و ابر منتقل کنیم کنترل کم­تری بر آن­ها خواهیم داشت.”

بنا بر اعلام سایت سازمان فناوری اطلاعات، بنا بر نظرسنجی­‌های که اوایل ماه جاری میلادی منتشر شد، تصمیم­‌سازان آی­تی که با فناوری ابر عمومی سروکار دارند می­گویند که بزرگ­ترین نگرانی­شان از دست دادن داده­‌ها و کنترل آن­هاست. این تحقیق را شرکت خدمات ذخیره­‌سازی داده­‌ها، مزیو سافت­ور (Mezeo Software) بر روی ۱۵۰ نفر از مدیران بخش اطلاعات شرکت­ها انجام داد.

پاسخگویان به این نظرسنجی در مورد سرقت داده­ها خیلی نگران نبودند اما همگی بر این باور بودند که سازمان­شان از نشت داده­های ذخیره­شده در ابر عمومی در امان نخواهد بود.
فاوا نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.