نگرش مسئولان موجب بی‌توجهی به هنر موسیقی می‌شود

“اشکان کمانگری” بی‌توجهی به هنر موسیقی را ناشی از نگرش موسیقیدانان و نسل جوان نسبت به موسیقی دانست.

اشکان کمانگری،خواننده موسیقی اصیل ایرانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درخصوص علل کمرنگ شدن موسیقی اصیل ایرانی در جوامع و سطح بین‌الملل،اظهارداشت:موسیقی خوب موسیقی است که اندیشه‌ای در پی دارد و پیش از شکل‌گیری آن فکر شده ،در واقع پیامی را به مخاطبانش منتقل کند؛ضمن این که روا‌ل‌های حداقل اجرایی را داشته باشد.
وی افزود:امروزه به موسیقی اصیل ایرانی توجه کمتری می‌شود که این موضوع به نگرش دوستان موسیقیدان و نسل جوان موسیقی مرتبط می‌شود به اعتقاد من پیشرفت در این نوع موسیقی نیازمند تامل و صرف زمان بیشتر است،‌چون موسیقی‌هایی که ساخته می‌شوند و به صحنه می‌روند باید جنس دیگری از موسیقی را برای  نسل امروز تهیه‌کنند و از این طریق توجه مخاطبان را به این نوع موسیقی جلب کنند،این نشاندهنده‌ی احترام به نظر مخاطبان است.
وی خاطرنشان کرد:متاسفانه امروزه شاهد هستیم که جوانان ایرانی آشنایی چندان با سازهای متعلق به فرهنگشان ندارند که این زاییده ی یک سبک و سیاق است که درپی گرفته شده است باید در این خصوص تجدید نظری صورت گیرد؛زیرا هنر و فرهنگ ایراین چیزی نیست که با نادیده گرفتن به فراموشی سپرده شود.
وی درخصوص رسانه‌ها اذعان داشت:به اعتقاد من رسانه و تمام ارگان‌های ذیربط باید در جهت آشنایی مردم با این هنر شریف سیاست‌های همگن و یک سو داشته باشند؛در چنین شرایطی رسانه‌ها باید دست به دست هم دهند و این هنر شریف را در اختیار مردم بگذارند و امکان بهره‌گیری مردم را از اسباب هنر و موسیقی فراهم کنند که با این روند در آینده‌ی نزدیک شاهد خواهیم بود که با وجود این کمبود‌ها و کوتاهی‌هایی که در عرصه موسیقی وارد شده مردم با موسیقی اصیل ایرانی ارتباط عمیق‌تری برقرار خواهند کرد.
وی افزود:امروزه ضعف‌های حاکم بر جامعه سبب شکافی بین مردم و اصالت ایرانی شده که این موضوع مردم را نسبت به اصالت‌ها و ریشه‌های خود بیگانه می‌کند.
وی درخصوص راهکارهایی در زمینه افزایش نقش موثر موسیقی در جامعه تصریح کرد:مردم باید در این زمینه به ارزش ها و فرهنگ ها احترام بگذارند؛فراگیری این جریان خود آموز نبوده،بلکه نسل به نسل،دوره به دوره منتقل شده و آموزش در این خصوص نقش به سزایی در حفظ سنت‌ها داشته است.
وی در ادامه تصریح کرد:مطمئن باشید که اگر این سیاست‌ها در نظر گرفته شود برای احترام به هنر و هنرمند و پاس‌داری از ارزش‌ها زمان بسیار کوتاهی لازم است؛زیرا امروزه مثل گذشته نیست که مسئولان و ارگانها مدت زمان زیادی را صرف کنند،چرا که امروزه سرعت تغییر و تحولات علمی و فرهنگی در دنیا بسیار بالاست و این موضوع سبب شده که در مدت زمان کوتاه از طریق آموزش در میان مردم به نتیجه مطلوب در حوزه ی هنر و موسیقی برسند.
وی درخصوص موسیقی ایرانی در سطح بین‌المللی اذعان داشت:‌من به عنوان یک خواننده نسل امروز با توجه به کنسرت‌هایی که داشته‌ام با صراحت بیان می‌کنم که موسیقی غنی ایران در سطح بین‌المللی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و احترام خاصی در جهان برای هنر و موسیقی ایرانی قائل هستند؛مردم ایران در سطح بین‌الملل به واسطه‌ی هنر و موسیقی خود شناخته شده‌‌اند و در حقیقت موسیقی و هنر ایرانی بیانگر شناسنامه‌ی مردم ایران است.
در پایان درخصوص جهانی شدن موسیقی کشورهایی مانند هند،افزود:”فستیوال‌های جهانی موسیقی هند و ایران” در تقابل هم قرار می‌گیرند و با هم به روی صحنه رقابت می‌کنند این که موسیقی و سینمایی هند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد،ناشی از یک سری روابط و اتفاقات است که در سطح بین‌الملل جریان دارد؛ولی این موضوع نمی‌تواند وجود فرهنگ و موسیقی ایرانی را در سطح جهانی کتمان کند.
وی تصریح کرد:‌با توجه به امکانات و شرایطی که برای هنر و موسیقی هند فراهم آمده،با این حال موسیقی و هنر ایرانی در سطح جهانی بسیار خوش درخشیده؛چراکه در این  سالها اساتید و هنرمندان بسیاری اجراهای ارزشمند،اثرگذاری را در سطح بین‌الملل برپا کرده‌اند و در بزرگترین سالن‌های جهانی کاندیدای جوائز بین‌المللی در حوزه‌ی هنر و موسیقی ایرانی شده‌اند./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.