نگهداری دام و طیور خطر بیماری سالک را افزایش می دهد

۱۴م دیماه ،

نگهداری دام و طیور در منازل، سبب تجمع حشرات و ایجاد خطر ابتلا به بیماری سالک می گردد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر اورنگ ایلامی، پزشک متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، گفت: بیماری سالک که از راه نیش پشه خاکی انتقال می یابد، ابتدا به صورت جوش بروز یافته و در ادامه تبدیل به نوعی زخم می گردد که بهبود نمی یابد.

دکتر اورنگ ایلامی نمونه برداری و روش PCR را در تشخیص این بیماری موثر دانست و اظهار کرد: فلوکونازول، ترکیبات پنج ظرفیتی آنتیموان، میلتفوسین و روش فیزیکی سرما درمانی در کنترل بیماری سالک موثر خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ادامه داد:داروی موضعی پارمومایسین نیز اگرچه به دوره درمانی طولانی تری نیاز دارد، اما برای درمان بیماری سالک مورد استفاده قرار می گیرد.

ایلامی اضافه کرد:استفاده از پشه بند برای خواب در فضای آزاد، پر کردن شکاف دیوارها، ترمیم و بهسازی محیط زندگی، عدم نگهداری نخاله، زباله و کودهای حیوانی در محیط زندگی و استفاه از توری برای پنجره ها، راهکارهای مناسبی در پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک می باشند.

ساکنان مناطق گرمسیری بیماری سالک را جدی بگیرند

وی مناطق گرمسیری را بیش از سایر مناطق در معرض خطر ابتلا به بیماری سالک برشمرد و عنوان کرد:اگرچه بیماری سالک در مناطق کوهستانی استان کهگیلویه و بویراحمد چندان ملاحظه نشده است، اما ساکنان مناطق گرمسیری لازم است به اصول بهداشتی و پیشگیری از این بیماری توجه بیشتری کنند.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، با بیان اینکه بیماری سالک در استان فارس شیوع بالایی دارد، یادآور شد:در حال حاضر تحقیقاتی در خصوص میزان شیوع این بیماری در استان کهگیلویه و بویراحمد، در حال انجام است.

بر پایه این خبر، بیماری سالک، شایع ترین شکل بیماری لشمانیوز و از جمله بیماری های قدیمی تاریخ بشر است که در کشورهای آسیایی مانند عربستان، سوریه، پاکستان و افغانستان شیوع بیشتری دارد و به سبب ایجاد عفونت ثانویه و ناهنجاری در زیبایی ظاهری فرد بیمار، لازم است مورد توجه جدی قرار گیرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.