نگهداری مجسمه‌های شهری امری ضروری است/مسئولان باید با هم هماهنگ باشند

۱۰م دیماه ،

طاهر شیخ الحکمایی:

“طاهر شیخ الحکمایی”، هنرمند برجسته مجسمه سازی در گفت و گو با خبرنگار تجسمی‌هنرآنلاین دربارهٔ کیفیت سطح برگزاری سومین دوسالانه مجسمه‌های شهری گفت: قطعا این دوسالانه به نسبت دوسالانه‌های قبل حسن‌هایی دارد. امسال یک سری محدودیت‌ها در اجرا، کیفیت آثار، مراحل برگزاری دوسالانه نسبت به سال‌های قبل بهتر شده است. از طرفی بیشتر گرایش‌ها به سمت آثاری متناسب با فضای شهری است.

او که خود عضو هیئت انتخاب و شورای سیاستگذاری دوسالانه است اظهار کرد: این بی نال، بی نال مجسمه‌های شهری است بنابراین باید با فضای شهری متناسب باشد. در این میان بعضی آثار بزرگ است و بعضی برای فضای شهری پیشنهاد شده است. بعضی هنرمندان فضای مناسب با مجسمه شان را در فضای مجازی پیشنهاد داده اند. امیدوارم بعد از پایان دوسالانه شرایط برای ساخت مجسمه در ابعاد بزرگ فراهم شود تا این مجسمه‌ها در شهر نصب شوند.

این چهره ماندگار هنر مجسمه سازی با تاکید بر اینکه مکان یابی مناسب برای مجسمه در پایتخت کار بسیار دشواری است تصریح کرد: جایابی مجسمه در فضای شهر تهران به طوری که بتوان همه جوانب را سنجید کار سختی است. تهران شهری است که دائما در حال تغییر است اگر هنرمند فضای مناسبی هم برای مجسمه اش پیشنهاد دهد این فضا ممکن است بعد از ۵ سال با تغییر ساختمان‌های اطراف، تعریض خیابان‌ها، ساخت بزرگراه، پل و… به طور کلی تغییر کند.

او در این باره ادامه داد: هر اثر هنری جایی که قرار می‌گیرد باید امنیت فضا را به اثر ببخشیم. به طور مثال مجسمه فردوسی در میدان فردوسی زمانی که نصب شده با ارتفاع ساختمان‌ها طول و عرض خیابان میدان و زاویه دید مطابقت داشته است. نوع نگاه ضروری است.

شیخ الحکمایی افزود: با توجه به اینکه ما در پایتخت در مرحله گذر هستیم تغییراتی که در شهر شاهد هستیم طبیعی است اما در بسیاری مواقع این تغییرات همه ویژگی‌های یک میدان را تحت الشعاع خودش قرار می‌دهد در نتیجه دید مناسبی که پیش از این نسبت به مجسمه داشتیم از بین می‌رود.

او پیشنهاد داد: ساختمان باید اصولی ساخته شود. شناسنامه داشته باشد و تخریب نشود. مثل همه جای دنیا وقتی ساختمانی با این همه هزینه ساخته می‌شود باید پیش بینی کرد که این ساختمان تا ۲۰۰ سال آینده ارتفاعش باید همین قدر باشد. به طور مثال ممکن است روزی در خیابان شهید چمران تعدادی نقاشی دیواری ببینیم اما یک هفته بعد می‌بینید نقاشی‌ها نیست. وقتی سراغ می‌گیریم تازه متوجه می‌شویم که یک ساختمان مقابل نقاشی دیواری‌ها ساخته شده است. شاید ساخت یک پل، ایستگاه اتوبوس لازم است اما همه اینها باید بسیار اصولی ساخت شود.

این هنرمند با تاکید بر لزوم نگهداری و حفظ امنیت آثار حجمی‌اظهار کرد: مسئولان در سال‌های اخیر دلسوزانه، جدی و خوب در زمینه‌های مختلف فعالیت کرده است. یکی از این حوزه‌ها مجسمه است اما نگهداری از مجسمه‌های شهری امری ضروری است. طبیعتا باید روی ساخت مجسمه‌ها مانور داده شود. اینکه چه زمانی قرار است نصب یا جابه جا شود اعلام شود تا مردم نسبت به این موضوع حساس شوند. همین طور وقتی هیچ اطلاع رسانی وجود ندارد پلیس از کجا باید بداند که چه زمانی قرار است مجسمه ای نصب یا جابه جا شود. این موارد باید از قبل اعلام شود تا اگر پلیس ساعت ۱۲ شب گروهی را دید که مجسمه ای را جابه جا می‌کنند تحت کنترل باشد یا در گوشه ای از مجسمه دوربین نصب شود.

شیخ الحکمایی گفت: واقعیت این است که این اتفاق در هر جای دنیا ممکن است بیفتد اما در سایر کشورها چون کنترل می‌شود کمتر شاهد دزدیده شدن مجسمه‌ها یا تخریبشان هستیم.

وی در پایان گفت: به طور کلی در زمینه مجسمه سازی شاهد حرکت‌های خوبی هستیم که امیدواریم نتیجه بخش باشد.

انتهای پیام/۳۱/۳۴
 


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.