نیازی به واردات مرکبات نداریم/۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تضمینی برگ سبز چای

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

وزیر جهاد کشاورزی از تخفیف اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومانی برای تولید و خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان در سال آینده خبر داد.

به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه‌ی صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران که صبح امروز برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: در ارتباط با سیاست‌گذاری واردات دولت تدبیر و وزارت جهاد کشاورزی بر این است که اگر وارداتی صورت می‌گیرد باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر تأمین نیاز داخلی آسیبی نیز به بخش تولید نزند.
 
وی افزود: بر اساس قانون پنجم توسعه اقتصادی ما باید در جهتی قدم برداریم که تولید کننده‌ در بخش کشاورزی بر اساس تولید بهر‌ه‌ور، اقدام به تولید کند و از سوی دیگر هم هیچ اجحافی به مصرف کننده نشود.
 
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بخش خصوصی شاید خصوصی‌ترین بخش اقتصادی کشور است اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی در پی آن است که حمایت و پشتیبانی شرکت‌های دولتی از بخش خصوصی از بخش‌های کشاورزی را نیز به حداقل رسانده و به بخش خصوصی واگذار کند.
 
حجتی در خصوص حمایت از تولید کشاورزی نیز گفت: بر اساس پیش بینی‌هایی که در بخش هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ۹۳ آمده است ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به تولید و خدمات تولیدی اختصاص می‌یابد.
 
وی ادامه داد: اگر این بودجه محقق شود با توجه به اولویت‌هایی که وجود دارد بخشی از آن در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد.
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تنظیم بازار به ویژه بازار شب عید نیز گفت: این اتفاق (تنظیم بازار) در بخش عمده‌ای از محصولات دارد روی می‌دهد به ویژه آنکه بازار مواد پروتئینی نظیر گوشت، مرغ و تخم‌مرغ تحت تأثیر ساز و کارهایی است که برای پیاده‌سازی سیاست تنظیم بازار توسط نظارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت و معدن و تجارت در حال انجام است.
 
وی ادامه داد: در بخش مرغ و تخم‌مرغ از وضعیت خوبی برخورداریم و ظرفیت تولیدی کشور بیشتر از نیاز مملکت است و در این زمینه نه تنها نیازی به واردات نداریم بلکه ر اساس تعریف تازه از تقاضای مؤثر در بازارهای صادراتی می‌توانیم این محصولات را به خارج از کشور صادر کنیم.
 
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در بخش تأمین نهاده‌های دامی نیاز به واردات داریم اظهار داشت : هم اکنون این واردات از طریق بخش خصوصی انجام می‌شود.
 
حجتی با بیان اینکه کمتر از ۵ درصد از نیاز کشور به گوشت قرمز باید از خارج وارد شود اظهار داشت: برای تنظیم بازار گوشت قرمز باید نظارتی صورت گیرد که بر اساس آن قیمت گوشت وارداتی کمتر از قیمت تمام شده تولید داخلی آن نباشد.
 
وزیر جهاد کشاورزی تنظیم بازار شکر و روغن را نیز مستثنی از این قاعده ندانست و گفت: باید تعرفه شکر به گونه‌ای تعیین شود که قیمت شکر وارداتی کمتر از قیمت تمام شده‌ی شکر تولید داخل نباشد.
 
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به واردات گندم نیز گفت: مجوزی که از سوی وزارت صنعت معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی داده شده اراته شده اجازه واردات ۷٫۲ میلیون تن گندم را داده است.
 
وی در خصوص صادرات مرغ و تخم‌مرغ نیز گفت:‌ سهم صادرات مرغ و تخم‌مرغ از کشور بسیار پایین است و ما هم اکنون به کشور عراق و اقلیم کردستان به صورت بسیار محدود صادرات مرغ و تخم‌مرغ داریم.
 
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مشکلات سر راه صادرات محصولات کشاورزی گفت: مشکل اصلی صادر کننده ایرانی در بخش کشاورزی قیمت‌ تمام شده است که علی‌رغم قابل رقابت بودن کیفیت تولیدات ایرانی قیمت محصولات کشاورزی آن گونه که باید قابل رقابت نیست.
 
حجتی در خصوص حمایت از تولید برگ سبز چای نیز گفت: برای تولید و خرید تضمینی برگ سبز چای از کشاورزان اعتباری قالب بر ۱۶۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
 
وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه برای تأمین نیاز مرکبات کشور به هیچ وجه احتیاجی به واردات نیست اظهار داشت: بر اساس تمهیدات و برنامه‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری وزارت صنعت معدن و تجارت در خصوص ذخیره‌سازی‌های مرکبات در سراسر کشور صورت گرفته به گونه‌ای که برای تأمین شب عید مردم هیچ کمبودی وجود ندارد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.