نیاز بازار مرغ تا یک سال آینده تأمین شد

ایران/ البته در کنار این موضوع تأمین نهاده‌های دامی پیگیری می‌شود تا دیگر بازار با شوک کاهش تولید مرغ روبه‌رو نشود. به هر ترتیب قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به دلیل افزایش تقاضا و حضور افراد سودجو در بازار قیمت مرغ رشد صعودی کرد، لذا برای جلوگیری از تکرار این اتفاق دولت برنامه ذخیره‌سازی انبوه مرغ را آغاز کرد تا دیگر کشور در تأمین کالاهای اساسی مشکلی نداشته باشد. بر این اساس حسن رادمرد سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با واردات مرغ، نهاده‌های دامی و افزایش تولید، قیمت مرغ در بازار ثابت شد و این محصول گوشتی دیگر نوسان قیمتی نخواهد داشت.
وی افزود: از آنجا که ذخیره‌سازی‌های استراتژیک در بخش مرغ بطور ویژه‌ای صورت گرفته دلالان و واسطه‌ها نمی‌توانند بازار را به هم بریزند و حتی اگر میزان تقاضا برای خرید مرغ افزایش پیدا کند دولت با توزیع ذخایر استراتژیک می‌تواند نیاز بازار را سریعاً تأمین کند.
وی با بیان این‌که کشور در تولید مرغ مشکلی ندارد و روند تولید با سرعت ادامه پیدا می‌کند، تصریح کرد: در ماه‌های پیش رو میزان مصرف مرغ کاهش پیدا می‌کند اما در صورتی که رشد مصرف داشته باشیم، بازار روزهای آرامی را شاهد خواهد بود.در ادامه راد‌مرد خبر از خرید توافقی مرغ با نرخ ۴ هزار و ۸۰۰ تومان داد و افزود: مرغ مازاد بر نیاز بازار از مرغداران با نرخ توافقی یاد شده خریداری می‌شود.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حمایت از تولید داخلی و زمینه‌سازی برای جوجه‌ریزی مورد نیاز ماه‌های آینده، خرید توافقی مرغ مازاد مرغداران را در دستور کار قرار داده است.لذا بر اساس آنالیز قیمتی که با توافق مرغداران صورت گرفته، قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم مرغ ۴۸۰۰ تومان تعیین شده است، ضمن این‌که مرغ مازاد خریداری شده نیز با هماهنگی شرکت پشتیبانی امور دام، برای ایام پرتقاضا ذخیره‌سازی خواهد شد.
وی تصریح کرد: این ذخایر گردشی بوده و در ایام پرتقاضا از سوی دولت توزیع خواهد شد، این در شرایطی است که بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد بتوان ۳۰ هزار تن مرغ مازاد مرغداران را در این مقطع خریداری کرد.
به گفته رادمرد، قرار است برای تکمیل ذخایر استراتژیک، بعد از خرید مرغ مازاد تولید داخلی، زمینه واردات کالا نیز به منظور تکمیل ذخایر صورت گیرد.وی خاطرنشان کرد: طبق توافق صورت گرفته با اتحادیه مرکزی مرغداران مقرر شده است تا مرغداری‌های مرغ تخمگذار، تولیدات خود را در اختیار واحدهای تولیدی منتخب بگذارند که به‌دنبال این اقدام و از این رهگذر علاوه بر تعدیل و کاهش قیمت مرغ شاهد عرضه مناسب در سطح بازار باشیم.
رادمرد گرانی در کالاهای اساسی را ناشی از تأمین نهاده و مواد اولیه وارداتی ذکر کرد و گفت: در شرایط کنونی بازار از روند با ثباتی در زمینه تأمین، عرضه و قیمت گذاری کالاهای اساسی برخوردار است به‌طوری که در خیلی از کالاهای اساسی افزایش قیمت چندانی نداشتیم.
به‌گفته وی، فرایند واردات مواد اولیه و تأمین نهاده از خارج کشور به سرعت در حال پیشروی است و مشکلات ناشی از کندی و طولانی شدن تخلیه محصولات در حال حل شدن است.
سرپرست معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: با کنترل و نظارت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و با همکاری وزارت جهادکشاورزی امیدواریم در رسیدن به قیمت‌ها و عرضه با ثبات بیش‌از پیش موفق باشیم.
معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: ذخیره‌سازی کالاها طبق روال ادامه دارد و در مورد برخی کالاها حتی برای سه ماه اول سال آینده هم ذخیره‌سازی آغاز شده است. رادمرد با بیان این‌که ذخیره کالاهای استراتژیک هم‌اکنون در شرایط مطلوبی قرار دارد درباره آخرین وضعیت بازار نیز گفت: هم‌اکنون اصناف همکاری خوبی با دولت دارند و تقریباً افزایش قیمت غیر قانونی در بازار نداریم. قیمت‌های کنونی را اصناف با هماهنگی اتحادیه‌ها و سازمان حمایت تعیین کرده‌اند بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی گفت: زمانی که قیمت مرغ سه هزار تومان بود در واقع مرغدار به طور کامل ضرر می‌کرد و چند هزار مرغداری به همین دلیل تعطیل شده بود ولی هم‌اکنون وضعیت به حالت تعادل رسیده است. معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین تأکید کرد مشکلی در تنظیم بازار تخم مرغ وجود ندارد. حسن رادمرد با بیان این‌که این روزها شایعاتی درباره کمبود تخم مرغ در بازار مطرح شده است، گفت: به‌اندازه کافی تخم مرغ درکشور تولید می‌شود و ذخایر آن نیز وجود دارد.
وی همچنین درباره علت افزایش قیمت تخم مرغ در بازار گفت: ‌به طور طبیعی همزمان با فرا رسیدن فصل سرما تقاضا برای تخم مرغ افزایش می‌یابد اما برعکس آن در فصل گرما تقاضا برای تخم مرغ کم می‌شود بنابراین با افزایش تقاضا قیمت تخم مرغ کمی افزایش پیدا می‌کند.
هم‌اکنون بر بازار تولید و عرضه تخم مرغ به‌اندازه کافی اشراف وجود دارد و نگرانی دراین زمینه وجود ندارد.
۲۰ هزار تن تولید مرغ مازاد در ماه داریم
در همین حال مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز از مازاد تولید مرغ در کشور خبر داد و به خبرنگار گفت: در حال حاضر ماهانه بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تن مازاد تولید گوشت مرغ داریم که در صورت ذخیره‌سازی آن تا ماه رمضان سال بعد پاسخگو است.
ترکاشوند از برنامه‌ریزی بخش کشاورزی برای تولید یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سال‌جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه شرایط تولید به گونه‌ای است که حتی اگر وارداتی صورت نگیرد، تولید به اندازه کافی وجود دارد.
وی البته این را هم خاطرنشان کرد که برای ثبات در بازار گوشت مرغ باید نهاده‌های مورد نیاز با قیمت مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.گفتنی است در سال ۹۰ معادل یک میلیون و ۷۸۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید شده بود.
مرغ تولیدی نیازمند ذخیره سازی است
محمد یوسفی، رئیس هیأت مدیره پرورش دهندگان مرغ کشور نیز گفت: ماهانه ۲۰ هزار تن مرغ مازاد در کشور وجود دارد که نیازمند ذخیره سازی ‌است و اگر این روند با کندی صورت گیرد باعث کاهش جوجه‌ریزی، کاهش تولید جوجه یکروزه و مرغ مولد و در نتیجه کاهش تولید خواهد شد.وی ادامه داد: کاهش تولید دوباره به چرخه افزایش گرانی قیمت دامن می‌زند که لازم است مسئولان از همین الان برنامه‌ریزی کنند.
یوسفی با بیان این‌که قیمت مرغ زنده به کیلویی ۳ هزار تومان رسیده است، گفت: براساس تفاهمنامه قرار بود مرغ زنده دراصفهان کیلویی سه هزار و ۷۰۰ و در تهران نیز ۳ هزار و ۴۰۰ تومان خریداری شود.
در صورتی که هر کیلوگرم مرغ زنده به قیمت ۳‌هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شود قیمت برای تولید کننده و مصرف‌کننده به تعادل می‌رسد.

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.