نیاز بدن به مواد مغذی با فعالیت ورزشی افزایش می یابد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: ورزش و تغذیه باهم ارتباط نزدیکی دارد. برنامه غذایی نامناسب، روی کیفیت ورزش تأثیر منفی می گذارد. از طرفی اگر با تشدید فعالیت ورزشی نیاز بدن به مواد مغذی بیشتر تأمین نشود و تنها حجم غذا افزایش یابد احتمالاً فرد دچار افزایش وزن خواهد شد. افزودن توده عضلانی از طریق ورزش های مقاومتی راه حل مناسبی برای افزایش حجم عضلات است و حتی هر نوع فعالیتی همراه با تحمل وزن مانند راه رفتن می تواند توده عضله را افزایش دهد.

به نقل از پایگاه اینترنتی «Reader s digest» هرچه عضله بیشتر باشد، فرد سوخت و ساز بیشتری دارد و این بدان معناست که بدن انرژی بیشتری مصرف می کند. حتماً توجه کرده اید که بعد از گذشت یک یا ۲ هفته که میزان فعالیت ورزشی تان را افزایش می دهید، احساس گرسنگی بیشتری می کنید.

درست بخورید:

حتی اگر میزان فعالیت ورزشی تان را افزایش داده اید، برای رفع گرسنگی به خوردن هله هوله رو نیاورید. برای حفظ عملکرد عضله باید موادغذایی سالم مصرف کنید. میوه، سبزی، حبوبات، پروتئین بدون چربی مانند گوشت ماهی و مرغ را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.مصرف آمینواسید به عنوان قسمتی از ماده مغذی مورد نیاز بدن در رشد و ترمیم عضله نقش بسیاری دارد. پروتئین  وی (whey) یا همان پودر آب پنیر ماده غذایی دیگری است که در رشد و تقویت عضله ها تأثیرگذار است.اگر چه پروتئین  وی، قدرت جذب بالایی دارد و بهترین غذا پس از ورزش به حساب می آید اما اگر برنامه غذایی متعادلی نداشته باشید، دچار اضافه وزن خواهید شد. مقدار انرژی در هر ۱۰۰ گرم از پروتئین وی معادل ۲۷ کیلوکالری، کربوهیدرات ۵٫۱۴ گرم، چربی ۰٫۳۶ گرم و پروتئین ۰٫۸۴۶ گرم و کلسیم ۴۷ میلی گرم است.

مصرف آب:

با افزایش فعالیت ورزشی، مصرف آب را نیز افزایش دهید. در طول روز آب مصرف کنید و منتظر نباشید که احساس تشنگی کنید. زیرا احساس تشنگی نشان دهنده کمبود آب بدن است. هنگام ورزش کردن در هوای گرم شاید بهتر باشد از نوشیدنی های ورزشی استفاده کنید. زیرا این نوع نوشیدنی ها حاوی الکترولیت است که با عرق کردن آن را از دست می دهیم. همچنین این نوشیدنی ها حاوی قند و نمک است که انرژی و آب از دست رفته را جایگزین می کند.

رادیکال های آزاد:

اگرچه ورزش مفید است اما رادیکال های آزاد را در بدن رها می کند. رادیکال های آزاد می تواند به سلول ها آسیب برساند و حتی آنها را از بین ببرد. یک راه برای مقابله با آن مصرف موادغذایی غنی از آنتی اکسیدان است که شامل میوه و سبزی و آب میوه های متنوع است. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را از بین می برد و با مصرف آن می توانید از ورزش نتیجه بهتری بگیرید.
منبع: روزنامه خراسان

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.