نیاز سالانه به ۶۰ هزار آمپول ضد مارگزیدگی در کشور

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: به طور متوسط به ازای هر مارگزیدگی ۱۰ آمپول مورد نیاز است یعنی به طور میانگین در سال نیاز داریم.

نیاز سالانه به  ۶۰ هزار آمپول ضد مارگزیدگی در کشور

به گزارش ممتاز نیوز، بهزاد امیری روز سه شنبه ۱۲ بهمن در مراسم گشایش مرکز پایلوت زیست بوم تکثیر و نگهداری مارهای سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اظهار کرد: سالانه حدود شش هزار مارگزیدگی در کشور اتفاق می‌افتد و موارد عقرب زدگی هم ۶۰ هزار مورد یعنی ۱۰ برابر مارگزیدگی است.

وی ادامه داد: البته سال گذشته به واسطه شیوع کرونا و حضور کمتر مردم در طبیعت، موارد عقرب زدگی کمتر از ۵۰ هزار مورد  بوده است.

وی توضیح داد: البته این احتمال هم وجود دارد که برخی که دچار عقرب زدگی شده بودند، به خاطر شیوع کرونا و عدم تمایل به حضور در مراکز درمانی، به گونه‌ای خود درمانی کرده باشند.

این مسئول اضافه کرد: خوشبختانه تعداد موارد مرگ ناشی از مارگزیدگی در کشور کم است و موارد عقرب گزیدگی نیز بین ۲۰ تا ۳۰ مورد در سال است.

امیری ادامه داد: با توجه به قابل پیشگیری بودن مرگ ناشی از عقرب و مارگزیدگی، حتی وقوع یک مرگ هم زیاد است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: برای پیشگیری از مرگ و میرهای ناشی از عقرب و مارگزیدگی باید تمهیداتی اندیشیده شود تا پادزهرهای آنها در مراکز درمانی روستایی به ویژه مناطقی که پراکندگی مارو عقرب در آنها بالا است، به میزان مناسبی تامین و دپو شود.

وی تاکید کرد: به جز موسسه رازی از دو سال قبل موسسه دیگری در زمینه تولید سرمهای ضد مار و عقرب گزیدگی وارد عمل شده که امیدواریم با فعالیت بیشتر این موسسه بتوانیم نیاز داخلی در این حوزه را به طور کامل تامین کنیم.

امیری در ادامه با گلایه از کمبود شدید آنتی ونوم مار در سال گذشته گفت: این کمبود به قدری بود که در برخی موارد موجودی ما به صفر می رسید.

وی افزود: به طور متوسط به ازای هر مارگزیدگی ۱۰ آمپول مورد نیاز است یعنی به طور میانگین در سال ۶۰ هزار آمپول ضد مارگزیدگی نیاز داریم و البته باید به واسطه وقوع برخی حوادث مقداری بیش از نیاز سالانه تولید شود.

این مسئول ابراز کرد: به ازای عقرب زدگی هم به ازای هر نفر ۲.۵ تا سه ویال آمپول مورد نیاز است یعنی سالانه ۱۵۰ هزار آمپول ضد عقرب گزیدگی نیاز داریم.

وی گفت: هرچند در زمینه تولیدات درمانی بحث صادرات بسیار مهم است ولی تقاضا داریم در مرحله اول نیاز کشور رفع شود و بعد به فکر صادرات باشیم.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.