نیاز مبرم باغات “چای” به نوسازی/ برنامه ریزی مدون با بحران کاهش “تولید” مقابله می‌کند

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

مدیرعامل اتحادیه چایکاران شمال کشور با اشاره به آغاز فصل به زراعی باغات چای گفت: با برنامه ریزی مدون توجه به تشکل‌های مردمی و اتکا نکردن به اشخاصی خاص می‌توان با بحران کاهش تولید چای در کشور مقابله کرد.

مصطفی نصراللهی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، با بیان اینکه فصل به زراعی از اوایل آذر آغاز و تا اوایل اسفند ماه ادامه دارد اظهار داشت: این فصل شامل دو بخش تغذیه و هرس است.  

وی در مورد پرداخت تسهیلات برای امر به زراعی افزود: حدود دو سه سالی است که چنین تسهیلاتی به چایکاران پرداخت نمی‌شود یا شرایط به گونه‌ای است که کشاورز نمی‌تواند از این تسهیلات استفاده کند. 

 
نصراللهی در ادامه افزود: این به آن معنی است که در باغات چای کشور هرس انجام نمی‌شود یا اگر می‌شود کشاورزان به صورت خودجوش دست به این عمل می‌زنند.  

وی با بیان اینکه اتحادیه چایکاران شمال طرحی را در زمینه به زراعی به وزیر جهاد کشاورزی و سازمان چای ارائه کرده است افزود: در طرح فوق ما پیشنهاد دادیم به سبب اینکه بعضی از کشاورزان به بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بدهکار و از دریافت تسهیلات ناتوان می باشند اتحادیه چایکاران و شرکت‌های زیرمجموعه آن با دریافت تسهیلات اقدامات بهزراعی باغات و نوسازی آنان را اجرایی کنند.  

نصراللهی اضافه کرد: به احتمال بسیار سبب مسکوت ماندن این طرح کمبود بودجه بوده است.  

وی با اشاره به افزایش سن بوته‌های باغات چای ادامه داد: این باغات در هر دوره ۵ یا ۱۰ ساله نیاز به هرس کاری دارند.  

نصراللهی با اشاره به اینکه بخش تغذیه به زراعی نیز شامل استفاده از کود شیمیایی و… است ادامه داد: در سال جاری بهای کودهای شیمیایی نسبت به سال قبل ۷۵ درصد افزایش یافته و با وجودی که اتحادیه ما تا به امروز حدود ۱۵۰ تن کود خریداری کرده چایکاران استقبالی از خرید این کود‌ها نمی‌کنند و فروش آن‌ها به سبب قیمت بالا بسیار ضعیف است.  
این فعال بخش خصوصی با اشاره به کاهش میزان تولید برگ سبز و افزایش نیافتن بهای آن در سالهای اخیر تأکید کرد: در حال حاضر مهم‌ترین نیاز کشاورزان هرس باغات آنان بوده و مسئله تغذیه چندان مهم نیست.  

نصراللهی در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات به زراعی طی هفته جاری به کشاورزان پرداخت می‌شود یا خیر گفت: در صورتی که بنا باشد این تسهیلات را بانک‌ها با‌‌ همان سودهای معمول چند سال اخیر در اختیار کشاورزان قرار دهند بعضی چایکاران به سبب بدهی و… از دریافت آن ناتوان خواهند بود.  

وی با تأکید براینکه همین مسئله سبب درست انجام نشدن امر بهزراعی می‌شود اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله توزیع تسهیلات و اجرایی شدن اقدامات به‌زراعی است.  

نصراللهی ادامه داد: قراردادن تسهیلات در بانک‌ها و استفاده نکرده از آن‌ها مشکلی را از کشاورزان حل نمی‌کند.  

وی با اشاره به تولید حدود ۸۹ هزار تن برگ سبز درسال جاری خاطرنشان کرد: این میزان درسال ۱۳۷۶، سیصد و پنج هزار تومان بوده است.  

نصراللهی اضافه کرد: این امر نشاندهنده آن است زمان که تسهیلات پرداخت نشودیا پرداخت آن هدفدار نباشد تولید به جایی می‌رسد که امروز در آن قرار داریم.  

وی در پایان گفت: با برنامه‌ای مدون توجه بیشتر به بخش‌های مردمی و اتکا نکردن به اشخاصی خاص می‌توان از این بحران عبور کرد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.