نیروگاه های برق بادی رکورددار تولید برق از انرژی های تجدیدپذیر

یک کارشناس انرژی ضمن اشاره به افزایش سهم برق تجدیدپذیر در دنیا، قیمت تمام شده برق بادی را بصرفه دانسته و آن را قابل رقابت با هزینه واقعی تولید برق در نیروگاه های حرارتی با سوخت غیریارانه ای عنوان کرد.

بهنام ملکوتی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: از مهمترین زمینه های استفاده از انرژی های تجدیدپذیر می توان به تولید برق، استحصال حرارت و استفاده از آنها در خودروهای الکتریکی اشاره کرد. این در حالی است که عمده استفاده از انرژی های تجدیدپذیر به تولید برق ارتباط داشته و در سال های اخیر با شتاب بالایی گسترش پیدا کرده است.

وی با اشاره به افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر در سبد تولید برق دنیا گفت: سهم این منابع در سال ۲۰۰۰ کمتر از ۲ درصد بود اما با افزایش چشمگیری طی ۱۰ سال به بیش از ۶ درصد کل تولید برق رسیده است؛ این میزان بدون احتساب نیروگاههای بزرگ برقابی محاسبه شده و نشانگر این مطلب است که این فناوری از مراحل آزمایشگاهی و آزمایشی خارج شده و مقیاس صنعتی پیدا کرده است.

این کارشناس انرژی افزود: نیروگاههای برق بادی با بیش از ۶۰ درصد، بیشترین سهم تولید برق تجدیدپذیر را به خود اختصاص داده اند. ظرفیت این نیروگاهها در سطح دنیا به بیش از ۲۴۰ هزار مگاوات رسیده که ۴ برابر ظرفیت نیروگاههای کشور است. با توجه کثرت نقاط بادخیز کشور بایستی توسعه نیروگاههای بادی شتاب بیشتری بگیرد. مهمترین چالش در این زمینه تعیین قیمت مناسب خرید برق بادی است که در ظاهر ممکن است قابل رقابت با برق نیروگاههای حرارتی با سوخت یارانه ای نباشد اما با محاسبه قیمت سوخت به نرخ آزاد در فوب خلیج فارس، هزینه واقعی تولید برق حرارتی روشن و تنها در این صورت که صرفه اقتصادی خرید برق از نیروگاههای بادی با قیمت بالاتر آشکار می شود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.