نیساری برای یافتن نام کاتب نسخه‌ای از دیوان حافظ به انگلستان می‌رود

به گزارش خبرنگار مهر، آیین تجلیل از مقام علمی استاد عبدالحسین حائری عصر روز سه‌شنبه ۶ تیر با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از چهره‌های علمی و فرهنگی کشور در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

در این برنامه خلیل مستوفی نسخه‌پژوه تبریزی با اشاره به خدماتی که عبدالحسین حائری در مدت فعالیتش در کتابخانه مجلس شورای اسلامی به پژوهشگران این حوزه ارائه کرده است، گفت: من با کتابخانه‌های بزرگ همکاری دارم ولی کتابخانه مجلس برای من یک دانشگاه بوده و هست.

وی افزود: دامنه کتاب‌های خطی بسیار وسیع و شنایایی بعضی کتب خطی بسیار مشکل است ولی تبحر استاد حائری در این زمینه بسیار چشمگیر است. حائری عشقی سرشار به کتاب و کتابخانه دارد و برخورد او با مراجعان چنان سرشار از عطوفت بود که حتی مراجعان جوان فاصله‌ای میان خودشان و او نمی‌دیدند. امانتداری استاد و نیز سادگی از دیگر ویژگیهای ایشان است.

مستوفی ادامه داد: او (حائری) وقتی کتاب جالب و منحصر به فردی را می‌دید، بسیار خوشحال می‌شد طوری که من یادم نیست در موارد دیگر به این اندازه خوشحال شود. او همچنین از هیچکس کینه به دل نمی‌گرفت و در عین حال حفظ و حراست از بیت‌المال از سجایای او بود.

در این برنامه فریبا افکاری فهرست‌نویس و شاگرد استاد عبدالحسین حائری در سخنانی گفت: فهرست‌هایی که استاد می‌نویسد، دنیایی از اطلاعات است. او همچنین انسانی بدون تکلف است؛ دیدار با او نه نیاز به وقت قبلی داشت و نه تشریفات اداری. استاد حائری همچنین از آخرذین اطلاعات علمی مطلع بود و با مصححین در ارتباط بود و همیشه اخبار تازه علمی و فرهنگی را در اتاق کارش پیگیری می‌کرد.

وی همچنین با اشاره به برخی انتقادها درباره شیوه کار حائری در فهرست‌نگاری و صرف وقت بسیار برای فهرست‌نویسی یک نسخه خطی، گفت: استاد حائری معتقد است این انتقادها از سر بی‌دقتی و ناآشنایی آنها با نسخه‌های خطی صورت می‌گیرد.

همچنین سیدمحمدمنصور طباطبایی از شاگردان استاد حائری در این مراسم در سخانی گفت: برخی این ایراد را به استاد حائری می‌گیرند که ایشان در ارائه نسخه‌ها به طالبان آنها ظنّت می‌ورزد (بدگمان است) که این کذب محض است. البته استاد به اهلیت معتقد بود؛ یعنی می‌گفت نباید از آدم ناشی و تازه از راه رسیده‌ای یک نسخه خطی را تصحیح کند و باید متخصص این کار را بکند.

وی افزود: استاد حائری بحری است از سخاوت و ذره‌ای ظنّت در وجود او نیست.

طباطبایی همچنین با بیان اینکه «دریافتن چنین افرادی در ایام عزلت و انزوا شرط است» از حجت‌الاسلام و المسلمین مرعشی نجفی فرزند آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی که همواره از استاد عبدالحسین حائری تفقد می‌کند، قدردانی کرد و به نقل خاطره‌ای از همکاری خود با وی پرداخت.

در این برنامه سلیم نیساری حافظ پژوه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در سخنانی با اشاره به سابقه ۵۰ ساله آشنایی و مصاحبتش با استاد حائری، از خدمات او در عرصه تصحیح نسخه‌های خطی قدردانی کرد.

وی گفت: یادم است زمانی در کتابخانه مجلس درست رو به روی میز استاد حائری نشسته بودم و مشغول تصحیح یک نسخه خطی. او هم چشمانش را دوخته بود به نسخه‌های خطی و سخت مشغول آنها. فردی آمد نزد استاد و حدود سه ساعت درباره مشکلات خانوادگی‌اش و اینکه زنش به پدرش احترام نمی‌گذارد، با او مفصل درد دل کرد. ولی استاد حائری اصلاً به روی آن طرف نیاورد که اینجا کتابخانه مجلس است و جای گفتن مطالب خصوصی نیست و یا اینکه بیا برویم مسجد با هم صحبت کنیم.

نیساری افزود: من از همان موقع احترام خاصی برای استاد حائری قائل بوده‌ام.

وی در ادامه با اشاره به گرم شدن بازار مدعیان حافظ پژوهی به جهت نسخه‌های مغلوطی که از دیوان حافظ در جامعه منتشر می‌شود، به عشق و علاقه خود برای دسترسی به صحیح‌ترین نسخه از اشعار خواجه شیراز اشاره کرد و گفت: یک نسخه خطی در کتابخانه بادلیان در آکسفورد وجود دارد که مربوط به سال ۸۴۳ هجری قمری است و به نظرم کاتب آن خیلی آدم باسوادی بوده است چرا که این نسخه بسیار کم غلط است.

نیساری اضافه کرد: ولی عجیب است که اسم کاتب این نسخه «اسماعیل ابن محمود ال» است که حروف بعد از این الف و لام افتاده و بقیه‌اش معلوم نیست. ولی شاید شما باور نکنید من با وجود همه گرفتاریها و مشکلات و بیماری، برنامه‌ام این است که این تابستان بروم آکسفورد فقط به عشق اینکه اسم کاتب این نسخه از دیوان حافظ برایم معلوم شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.