نیمه شبی که تهران آتشباران شد+تصویر

در حالی که روز ۲۰ بهمن ۵۷ رو به پایان بود، هیچ کس تصور نمی‌کرد شبی پر حادثه در پیش باشد. اما آن شب، تهران آبستن حوادث و درگیری های خیابانی زیادی بود.

به گزارش گروه وبگردی ممتازنیوز، اوایل شب عده‌ زیادی از همافران و درجه‌داران نیروی هوایی در سالن آسایشگاه جمع شدند تا تصاویر امام را از تلویزیون ببینند. هنگامی که تصویر امام بر صفحه پدیدار شد، همافران با ابراز احساسات برای ایشان صلوات فرستادند. این ابراز احساسات موجب خشم افسران تیپ گارد جاویدان شده و درگیری میان طرفین شروع می‌شود.

در همان شب یگانهایی از تیپ جاویدان از نقاط دیگر تهران برای سرکوب همافران عازم دوشان‌تپه می‌شوند. بامداد ۲۱ بهمن در راه بود و پایگاه هوایی دوشان‌تپه لحظه به لحظه در حلقه تنگ محاصره نیروهای گارد جاویدان در می‌آمد. همافران که در محاصره بودند متحمل تلفات شدیدی می‌شدند. در اواخر شب نیروهای مردمی و گروه‌های مسلح به یاری همافران شتافته و نبرد سختی بین دو طرف آغاز شد. سرانجام نیروهای گارد مجبور به عقب‌نشینی شدند. هجوم دوباره نیروهای گارد جاویدان به پادگان دوشان‌تپه نبرد خونین دیگری را رقم زد.

به گفته همافران، ماجرا اینطور بوده است که وقتی رادیو اعلام کرد فیلم ورود امام خمینی بعد از اخبار تلویزیون نمایش داده خواهد شد، آنها در سالن پادگان اجتماع کردند. با ظاهر شدن تصویر حضرت امام(ره) بر صفحه تلویزیون، طنین صلوات سالن را پر کرد و در این هنگام، افراد گارد به سوی آنها تیراندازی کردند و درگیری آغاز شد.

مردم ساکن در اطراف خوابگاه همافران، هنگامی که از حمله نیروی گارد به همافران آگاه شدند، اهالی خیابان‌های اطراف را هم با خبر کردند و طولی نکشید که جمعیت انبوهی در کنار دیوار خوابگاه گرد آمدند که با فریاد الله‌اکبر از همافران حمایت می‌کردند.

اجتماع مردم در کنار خوابگاه همافران نیروی هوایی که از ساعت ۱۰شب آغاز شده بود همچنان ادامه یافت. ترس مردم این بود که در صورت پراکنده شدن، نیروهای گارد، مجددا به همافران حمله کنند، بنابراین از دفتر حضرت امام کسب تکلیف کردند و دفتر امام توصیه کردند که پراکنده نشود.

 مردم در کنار خوابگاه نیروی هوایی همچنان شعار می‌دادند و خود را با آتش لاستیک‌های فرسوده گرم می کردند که در ساعت ۵/۳ نیمه شب مأموران حکومت نظامی با خودروهای نظامی و در حالیکه از دور با رگبار هوایی مسلسل‌ها در صدد ترساندن مردم بودند، به اجتماع مردم حمله کردند.

در این هنگام مردم به کوچه‌های اطراف پناه بردند اما مأموران توانستند ۱۵۲نفر را دستگیر و به محل استقرار حکومت نظامی در کلانتری تهران منتقل کنند. در بین دستگیر شدگان دو روحانی هم حضور داشتند. گفته می شود اولین کلانتری ساقط شده در جریان هجوم مردم همین کلانتری بود.

در آن سوی جبهه انقلاب هم مخالفان به نام هواداران از قانون اساسی بار دیگر در ورزشگاه امجدیه جمع شدند. این بار اجتماع‌کنندگان از فضای ورزشگاه خارج شده و در خیابان روزولت (شهید مفتح) تظاهرات کردند که این تظاهرات منجر به درگیری شد. از سوی دیگر در خوی عده‌ای به نام روستائیان طرفدار قانون اساسی، مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده و چند نقطه از شهر را به آتش کشیدند.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. طرفدار اصلاحات:

    روزهای تلخی که مردم وقتی به یاد میارن اون روزارو حسرت میکشن

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.