نیمی از مبتلایان به فشارخون از بیماری خود مطلع نیستند

۲۳فروردین۱۳،
ممتاز نیوز : معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه از هر یکصد نفر ایرانی بزرگسال، ۲۰ نفرآنان مبتلا به فشارخون می باشند ، گفت: نیمی از مبتلایان به فشارخون از بیماری خود اطلاع ندارند بنابراین فقط نیمی از مبتلایان را شناسایی کرده ایم.

دکتر ˈفاطمه رخشانیˈ روز شنبه در گفت و گو با ایرنا به مناسبت هفته سلامت (۱۸ تا ۲۴ فروردین ) افزود: هرچه سن بالاتر می رود احتمال ابتلا به فشارخون افزایش می یابد.

وی ادامه داد: از بین مبتلایان فشارخون شناسایی شده، بیماری نیمی از آنان کنترل شده نیست و داروی خود را به موقع مصرف نمی کنند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هم اکنون ۳۵ درصد موارد بستری در بخش های مراقبت های ویژه ICU و CCU به سبب فشارخون است که دچار سکته های مغزی و قلبی شده اند.

رخشانی گفت: ۴۰ درصد اشخاصی که عمل جراحی قلب انجام داده اند، سابقه فشارخون داشته اند.

وی افزود: فشارخون یکی از مشکلاتی است که اگر بتوانیم آن را حل کنیم بسیاری از مشکلات درمانی کشور حل خواهد شد و از ضایعاتی مانند فلج اندام ها بعد از سکته ها و دیالیز کلیه ها پیشگیری می گردد.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد : ۸۰ درصد اشخاص کشور مبتلا به فشارخون نیستند و به آنان پیشنهاد می گردد سبک زندگی صحیح، پرهیز از مصرف دخانیات و تغذیه سالم داشته باشند. پیشنهاد اصلی به ویژه مربوط به تغذیه و کم کردن مصرف نمک است.

رخشانی گفت: همچنین پیشنهاد می گردد اشخاص ۳۰ دقیقه در روز فعالیت بدنی داشته باشند، این فعالیت ورزشی نباید آهسته باشد بلکه درحدی باشد که فرد حس کند به نفس نفس افتاده یا ضربان قلبش بسیار شده است تا گردش خون اشخاص افزایش پیدا کند.

منبع:ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.