نیمی از معاملات‌مسکن رهگیری نمیشود؟

۱۷اردیبهشت،

کد خبر: ۶۷۱۸ تاریخ انتشار یافتن: سه شنبه ۱۷ اردیبهشت۷:۱۵ عصر ذخیره ارسال به دوست نسخه چاپی

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با این استدلال که نیمی از معاملات مسکن در دفاتر اسناد رسمی به صورت مستقیم و بدون واسطه بنگاه‌ها ثبت می‌شود، گفت: آمار ثبت شده در دفاتر رسمی نشان می‌دهد نیمی از معاملات ملکی در سامانه کد رهگیری ثبت نمی‌شود.

به گزارش نوساز به نقل از دنیای اقتصاد، معاون رییس قوه‌قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه مخالفتی با فعالیت‌های مشاورین املاک نداریم، افزود: همه باید به اجرای قانون اهتمام داشته باشیم تا جامعه در جهت توسعه ثبت رسمی پیش رود. احمد تویسرکانی ادامه داد: به هر میزان که معاملات با سند عادی انجام شود، هزینه‌های بعدی آن هم افزایش می‌یابد؛ چرا که بخش عمده‌ای از پرونده‌های حقوقی موجود در محاکم، ناشی از وقوع اختلاف آتی است که بعد از انجام معامله در دفتر معاملات ملکی پیش آمده است.
وی، سامانه کد رهگیری موجود در بنگاه‌های معاملاتی را دارای چندین ایراد دانست و گفت: کسی که به مشاور املاک مراجعه می‌کند، لاشه سند ارائه می‌کند در حالی که در قانون، کسی مالک شناخته می‌شود که اطلاعات وی در دفتر املاک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده باشد.
تویسرکانی با بیان اینکه اگر متعاملین به دفتر اسناد رسمی بروند، بعد از استعلام از اداره ثبت، معامله انجام می‌شود، افزود: اما در دفاتر مشاورین املاک این گونه نیست و چه بسا سند، جعلی باشد و به تبع آن اطلاعاتی که از این نقل و انتقال وارد سامانه می‌شود، موثق نباشد.
وی اشکال دیگر معاملات در بنگاه ها و ثبت سامانه کد رهگیری را فسخ توافقاتی دانست که بعد از درج در سامانه رخ می‌دهد و عنوان کرد: این فسخ معاملات در سامانه ثبت نمی‌شود و اطلاعی از فرجام آن در اختیار نیست.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، با بیان اینکه تعدادی از متعاملین با مراجعه به دفتر اسناد رسمی و بدون مراجعه به بنگاه ها نسبت به نقل و انتقال ملک اقدام می‌کنند، اظهار کرد: اطلاعات این اشخاص نیز در سامانه کد رهگیری ثبت نمی‌شود. وی تصریح کرد: همه اینها حکایت از این دارد که نقل‌و‌انتقال رسمی دو برابر آماری است که در کد رهگیری ثبت می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد


برچسب هابرچسب ها: مشاوران املاک، معامله، کد رهگیری، مبایعه نامه، قرارداد های کاغذی



آخرین خبرها
منبع: نوسازنیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.