نیم قرن با جانی دپ+تصاویر

۱۹خردادماه،

به گزارشممتازنیوز، جان کریستوفر “جانی” دپ دوم متولد ۹ ژوئن ۱۹۶۳، بازیگر، تهیه‌کننده، موسیقی‌دان و کارگردان آمریکایی‌است.

او تاکنون توانسته‌است جایزهٔ گلدن گلوب و جایزهٔ انجمن بازیگران نمایش را برای بهترین بازیگر مرد از آن خود کند.

 آغاز موفّقیت‌های او به دههٔ ۱۹۸۰ میلادی و مجموعهٔ تلویزیونی خیابان جامپ شمارهٔ ۲۱ باز می‌گردد. او در این مجموعه به یک بازیگر نوجوان محبوب تبدیل شد. پس از آن در سال ۱۹۹۰ در فیلم ادوارد دست‌قیچی بازی کرد و بعد با فیلم‌هایی مانند اسلیپی هالو، چارلی و کارخانهٔ شکلات‌سازی، سری دزدان دریایی کارائیب، سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت، آلیس در سرزمین عجایب، رنگو و سایه‌های سیاه به موفّقیت‌های بزرگی در گیشه دست یافته‌است. جانی دپ برای به تصویر درآوردن شخصیت‌هایی مانند ادوارد دی وود در اد وود، جوزف دی پیستن در دنی براسکو، هانتر اس تامپسون در ترس و نفرت در لاس‌وگاس، جورج جانگ در کوکائین و جان دلینجر در دشمنان مردم تحسین شده‌است.

نام جانی دپ در کتاب رکوردهای گینس به عنوان گران‌ترین بازیگر با دستمزد ۷۵ میلیون دلار ثبت شده‌است. در سال ۱۹۹۵ مجلهٔ امپایر جانی دپ را به عنوان یکی از ۱۰۰ ستارهٔ تاریخ سینما انتخاب کرد و مقام ۶۷ را در بین ۱۰۰ ستارهٔ همیشگی سینما به او داد. در سال ۲۰۰۱ یکی از ۲۰ چهرهٔ دنیای سرگرمی شناخته شد. و در سال ۲۰۱۲ IMDB جانی دپ را به عنوان بهترین بازیگر سینمای جهان در ۱۰ سال قبل معرفی‌کرد.

اولین نقش اصلی جانی دپ در فیلم ترسناک و کلاسیک کابوس در خیابان الم در سال ۱۹۸۴ بود. او نقش دوست قهرمان فیلم، نانسی تامپسون (با بازی هدر لنگنکمپ) و یکی از قربانیان فردی کروگر را بازی کرد. او اولین گزینهٔ کارگردان برای ایفای نقش یک اسکیت‌باز آمریکایی در فیلم درام تراشین محصول سال ۱۹۸۶ بود، اما بعداً توسط تهیه‌کنندهٔ فیلم کنار گذاشته شد. همچنین در این سال در نقش دوم فیلم جوخه به کارگردانی الیور استون ظاهر شد. در سال ۱۹۹۰ در فیلم ادوارد دست‌قیچی به کارگردانی تیم برتون بازی کرد که موفقیت فیلم به ارتباط طولانی مدت آن دو انجامید و آیندهٔ حرفه‌ای جانی دپ را تحت تأثیر قرار داد.

در سال ۱۹۹۸ جانی دپ، که طرفدار و دوست قدیمی نویسنده‌ای به نام هانتر اس تامپسون بود، در فیلم ترس و نفرت در لاس‌وگاس که بر اساس رمانی به همین نام از تامپسون ساخته شد، بازی کرد. در سال ۲۰۰۸ راوی فیلم مستند گونزو:زندگی و کار دکتر هانتر اس تامپسون بود. او بیشتر هزینه‌های مراسم یادبود دکتر تامپسون را پرداخت. او این مراسم را با آتش‌بازی و شلیک خاکستر تامپسون با توپ در اسپن، کلرادو، جایی که دوستش زندگی می‌کرد، کامل کرد. کار بعدی جانی دپ از آثار تامپسون فیلم خاطرات عجیب و غریب بود که در سال ۲۰۱۱ اکران شد که از یکی از رمان‌های تامپسون اقتباس شده بود.

منتقدین نقش‌های جانی دپ را “شخصیت‌های دوست‌دار تنهایی” توصیف کرده‌اند. دپ این دوره از حرفه‌اش را پر از “شکست‌های تعریف شده از طرف استودیوها” و “فیلم‌هایی که برای گیشه مثل سم بودند” ذکر کرده‌است اما او فکر می‌کند استودیوها هرگز فیلم‌ها را درک نکردند و بازاریابی خوبی نداشتند. جانی دپ نقش‌هایی را که جالب دانسته انتخاب کرده‌است نه نقش‌هایی که فکر می‌کرده پرفروش خواهند بود.

فیلم ۲۰۰۳ کمپانی والت دیزنی، دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه یک موفقیت بزرگ برای او بود. او، نقش کاپیتان جک اسپرو، دزد دریایی جذاب و مؤدب با شیوهٔ راه رفتنی خاص را ایفا کرد که بسیار مورد ستایش قرار گرفته‌است. مدیران کمپانی والت دیزنی در ابتدا دربارهٔٔ موفقیت این نقش تردید داشتند اما با اکران عمومی فیلم، این شخصیت در بین مردم محبوبیت بسیاری پیدا کرد. طبق نظرسنجی شرکت فندنگو (شرکت فروش بلیط سینما) نقش کاپیتان جک اسپرو بیشترین جذابیت را برای مخاطبان داشته‌است. کارگردان فیلم گور وربینسکی گفته‌است که این شخصیت، بسیار شبیه به شخصیت خود جانی دپ است اما دپ عنوان کرد که این شخصیت را از کیت ریچاردز، گیتاریست گروه رولینگ استونز الگو برداری کرده‌است.

او در سال ۲۰۰۴ نامزد جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای ایفای نقش جی ام بری، نویسندهٔ اسکاتلندی در فیلم در جستجوی سرزمین رویایی شد. پس از آن، در نقش ویلی وانکا در فیلم چارلی و کارخانهٔ شکلات‌سازی، محصول سال ۲۰۰۵، ظاهر شد که موفقیت بسیاری در گیشه کسب کرد و او به خاطر ایفای این نقش نامزد جایزهٔ گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی شد.

جانی دپ به نقش کاپیتان جک اسپرو در دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده برگشت که در ۷ ژوئیه ۲۰۰۶ اکران شد و ۱۳۵٫۵ میلیون دلار در سه روزاول اکران در آمریکا فروش کرد و رکورد فروش گیشه را در بالاترین فروش آخر هفته شکست. دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان هم در ۲۴ مه ۲۰۰۷ اکران شد. دپ گفته‌است: “کاپیتان اسپرو بخش بزرگی از من است” و او دوست دارد که این نقش را در سری‌های بعد هم بازی کند. همچنین او صداپیشهٔ کاپیتان اسپرو در بازی کامپیوتری دزدان دریایی کارائیب: افسانهٔ جک اسپرو بوده‌است.

استعداد چشمگیر شمشیربازی جانی دپ که برای نقش کاپیتان اسپرو پیشرفت کرد، در فیلم مستند بازپس گرفتن شمشیر برجسته شد. در این فیلم، استاد شمشیرزنی باب اندرسون تجربیاتش را به او در طراحی حرکات شمشیرزنی برای فیلم دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه می‌آموخت.

جانی دپ برای ایفای هنرمندانهٔ نقش سوئینی تاد در فیلم ترسناک و موزیکال سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت به کارگردانی تیم برتون، برندهٔ جایزهٔ گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی شد. او در مراسم اهدای جوایز از انجمن مطبوعات خارجی هالیوود تشکر کرد و از تیم برتون برای اعتماد بسیار و پشتیبانی‌اش تقدیر کرد.

در سال ۲۰۰۹ جانی دپ به همراه جود لا و کالین فارل در قسمت‌های باقی‌مانده از نقش هیث لجر در فیلم تخیلات دکتر پارناسوس که به سبب مرگ ناگهانی‌اش ناتمام مانده بود، بازی کرد. هر سه بازیگر دستمزدشان را به ماتیلدا، دختر هیث لجر دادند. او در نقش کلاهدوز دیوانه در فیلم آلیس در سرزمین عجایب به کارگردانی تیم برتون بازی بسیار درخشانی ارائه کرده‌است و صداپیشهٔ نقش رنگو در فیلم رنگو به کارگردانی گور وربینسکی بوده‌است. فیلم رنگو برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین فیلم پویانمایی آکادمی اسکار در سال ۲۰۱۲ شد و گور وربینسکی در مراسم اسکار از جانی دپ تشکر کرد.

در سال ۲۰۱۱ جانی دپ به نقش کاپیتان جک اسپرو در فیلم دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته برگشت. این فیلم در اولین هفتهٔ اکران در سطح جهانی ۳۴۶٫۴ میلیون دلار در گیشه فروش کرد و رکورد زد.

او با تیم برتون کارگردان سینما و دوست صمیمی‌اش، تا کنون در ۸ فیلم همکاری کرده‌است. اولینش ادوارد دست قیچی ساختهٔ سال ۱۹۹۰ است که در آن نقش ویلی وانکا ظاهر شد.

همکاری بعدی جانی دپ با تیم برتون فیلم آلیس در سرزمین عجایب بود که در نقش کلاهدوز دیوانه بازی درخشانی را ارائه کرده‌است. در این فیلم هلنا بونهام کارتر، آن هاتاوی و آلن ریکمن با او هم‌بازی بوده‌اند. او دربارهٔٔ این نقش گفته‌است: “کلاهدوز دیوانه شخصیت جذابی است. او دیوانه و غیر قابل پیش بینی است. بازی در نقش کلاهدوز دیوانه و جان بخشیدن به تخیل تیم مثل رویایی بود که به واقعیت پیوست.”

جدیدترین همکاری او با تیم برتون، فیلم کمدی-ترسناک سایه‌های سیاه است که غروب ۱۰مه ۲۰۱۲اکران شد. جانی دپ در این فیلم علاوه بر تهیه‌کنندگی، نقش اول فیلم یعنی خون‌آشامی ۲۰۰ ساله به نام بارناباس کالینز را نیز ایفا کرده‌است. دیگر بازیگران این فیلم هلنا بونهام کارتر، اوا گرین و میشل فایفر می باشند.


فیلم ها:

۱۹۸۴ کابوس در خیابان الم

۱۹۸۵ استراحتگاه خصوصی

۱۹۸۶ خشم

جوخه

۱۹۹۰ گریان

ادوارد دست‌قیچی

۱۹۹۱ فردی مرده‌است: آخرین کابوس

۱۹۹۳ چه چیزی گیلبرت گریپ را آزار می‌دهد

بنی و جون

رویای آریزونا

۱۹۹۴ اد وود

۱۹۹۵ آخرین لحظه

مرد مرده

دون خوان دی‌مارکو

۱۹۹۶ مرد کن

۱۹۹۷ دنی براسکو

شجاع

۱۹۹۸ ترس و نفرت در لاس‌وگاس

لس آنجلس بدون نقشه

۱۹۹۹ دروازهٔ نهم

اسلیپی هالو

همسر فضانورد

۲۰۰۰ شکلات

پیش از آغاز شب

۲۰۰۱ جهنمی

مردی که گریست

کوکائین

۲۰۰۳ روزی روزگاری در مکزیکو

دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

۲۰۰۴ خوشبختی تا ابد

در جستجوی سرزمین رویایی

پنجرهٔ مخفی

افسارگسیخته

۲۰۰۵ چارلی و کارخانهٔ شکلات‌سازی

عروس مرده

۲۰۰۶ دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده

۲۰۰۷ دزدان‌دریایی کارائیب: پایان جهان

سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت

۲۰۰۹ دشمنان مردم

تخیلات دکتر پارناسوس

۲۰۱۰ آلیس در سرزمین عجایب

توریست

۲۰۱۱ رنگو

دزدان دریایی کارائیب: سوار بر امواج ناشناخته

خاطرات عجیب و غریب

جک و جیل

۲۰۱۲ خیابان جامپ شماره ۲۱

سایه‌های سیاه

۲۰۲۴ رنجر تنها

۲۰۲۴ دزدان دریایی کارائیب ۵

تهیه کنندگی

۲۰۱۱ خاطرات عجیب و غریب

۲۰۱۱ هوگو

۲۰۱۲ سایه‌های سیاه

کارگردانی

۱۹۹۲ وسایل

۱۹۹۷ شجاع

۲۰۱۲ مستند کیت ریچاردز

نویسندگی

۱۹۹۷ شجاع

مستندها

۱۹۹۹ منبع

۲۰۰۲ گمشده در لامانچا

۲۰۰۶ دریای عمیق

۲۰۰۷ نابودی یک رویا

۲۰۰۸ گونزو: زندگی و کار دکتر هانتر اس تامپسون

۲۰۱۰ وقتی تو غریبه‌ای

موسیقی

سال نام

۲۰۰۰ شکلات

۲۰۰۳ روزی روزگاری در مکزیکو

۲۰۰۷ سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت

فیلم های تلویزیونی

۱۹۸۵ بانوی آبی

۱۹۸۶ خشم

۱۹۹۱–۱۹۸۷ خیابان جامپ شماره ۲۱

۱۹۸۷ هتل

۱۹۹۹ نمایندهٔ دهکدهٔ دیبلی

۲۰۰۰ نمایش سریع

۲۰۰۴ پادشاه تپه

۲۰۰۹ باب اسفنجی

۲۰۱۱ زندگی بسیار کوتاه‌است

جوایز

۱۹۹۶ جایزهٔ ALFS بازیگر سال برای اد وود

۱۹۹۶ جایزهٔ ALFS بازیگر سال برای دون خوان دی‌مارکو

۱۹۹۹ پیاده‌روی مشاهیر هالیوود برای ستاره

۲۰۰۰ جایزهٔ سرگرمی‌های بلاکباستر بازیگر محبوب فیلم ترسناک برای اسلیپی هالو

۲۰۰۴ جایزهٔ امپایر بهترین بازیگر برای دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

۲۰۰۴ جایزهٔ انجمن بازیگران نمایش /بازیگر مرد نقش اصلی برای نقش آفرینی درخشان برای دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

۲۰۰۴ جایزهٔ بهترین جنگیدن برای دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

۲۰۰۴ جایزهٔ فیلم ام‌تی‌وی بهترین بازیگر مرد برای دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

۲۰۰۴ جایزهٔ مخاطب بهترین بازیگر بین‌المللی برای دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

۲۰۰۴ جوایز سینمایی ام‌تی‌وی مکزیک بهترین نگاه برای دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

۲۰۰۴ جایزهٔ بهترین دروغگو برای دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه

۲۰۰۶ جایزهٔ امپایر بهترین بازیگر برای چارلی و کارخانه شکلات سازی

۲۰۰۶ جایزهٔ بهترین بازیگر کمدی برای چارلی و کارخانهٔ شکلات‌سازی

۲۰۰۶ جایزهٔ ستلایت طلایی بازیگربرگزیده فیلم درام/ماجراجوییبرای دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده

۲۰۰۷ جایزهٔ برگزیده مردم ستارهٔ اکشن مرد محبوب و ستاره مرد محبوب و زوج محبوب برای دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده

۲۰۰۷ جایزهٔ برگزیده مردم ستارهٔ مرد محبوب برای دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده

۲۰۰۷ جایزهٔ برگزیده مردم ستارهٔ مرد محبوب برای دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده

۲۰۰۷ جایزهٔ رمبراند بهترین بازیگر بین‌المللی برای دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده

۲۰۰۷ جایزهٔ فیلم ام‌تی‌وی بهترین بازی برای دزدان دریایی کارائیب: صندوق مرد مرده

۲۰۰۸ جایزهٔ بلیمپ ستاره مرد محبوب برای دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان

۲۰۰۸ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد بهترین فیلم ماجراجویی اکشن برای دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان

۲۰۰۸ جایزهٔ بهترین نقش منفی برای سوئینی تاد

۲۰۰۸ جایزهٔ رمبراند بهترین بازیگر بین‌المللی برای دزدان دریایی کارائیب: پایان جهان

۲۰۰۸ جایزهٔ فیلم ام‌تی‌وی بهترین نقش کمدی برای ردزدان دریایی کارائیب: پایان جهان

۲۰۰۸ جایزهٔ فیلم ام‌تی‌وی بهترین نقش منفی برای سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت

۲۰۰۸ جایزهٔ فیلم ملی بهترین بازیگر مرد برای سوئینی تاد: آرایشگر شیطانی خیابان فلیت

۲۰۰۸ جایزهٔ گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی برای سوئینی تاد

۲۰۱۱ جایزهٔ بلیمپ بازیگر مرد محبوب برای آلیس در سرزمین عجایب

۲۰۱۱ جایزهٔ بهترین بازیگر مرد اکشن برای توریست

۲۰۱۱ جایزهٔ رمبراند بهترین بازیگر بین‌المللی برای آلیس در سرزمین عجایب

۲۰۱۱ جایزهٔ بهترین صداپیشه انیمیشن برای رنگو

۲۰۱۲ جایزهٔ برگزیده مردم صداپیشه انیمیشن محبوب برای رنگو

۲۰۲۴ جایزهٔ بلیمپ بازیگر مرد محبوب برای سایه‌های سیاه


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.