نیکلاس هلبلینگ اسطوره‌های ایران و سوئیس را روی صحنه می‌آورد

۲۷م دیماه ،

معرفی گروه‌های خارجی حاضر در تئاتر فجر(۵)

نیکلاس هلبلینگ، کارگردان شناخته شده اهل سوئیس به همراه علی‌اصغر دشتی امسال در سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایش ˝تل/ضحاک˝ نوشته مشترک نسیم احمدپور و نیکلاس هلبلینگ را در بخش بین‌الملل جشنواره روی صحنه می‌برد.

به گزارش سرویس بین‌الملل هنرآنلاین، هلبلینگ در سال ۱۹۵۹ میلادی در شهر زوریخ سوئیس متولد شده است. او قبل از رفتن به هامبورگ، در دانشگاه زوریخ زبان آلمانی و تاریخ آموختو از سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۸ (به مدت ۱۰ سال) در تئاتر ثالیا هامبورگ به عنوان دراماتور با کارگردانانی از جمله روث برژواس، ژورگن فلیم، ماتارینا تالباخ و روبرت ویلسون همکاری کرد.

بنابر این گزارش، هلبلینگ از سال ۱۹۹۹ میلادی تا امروز به عنوان کارگردان تئاتر نمایش‌های بسیاری را شهرهای بوخوم، وین، فرانکفورت، زوریخ، سالزبورگ و بسیاری از شهرهای دیگر جهان اجرا کرده است.

در نمایش ۱۳۵ دقیقه‌ای “تل/ضحاک” که مژگان عیوضی و آنژا هرتکورن به صورت مشترک طراحی صحنه آن را برعهده دارند، دیوید برگر، آرش بزرگ‌زاده، مینا درودیان، فرید فرهنگ، فرشاد فزونی، عباس حبیبی، سیلوان جگر، دومنیک مولر، رامتین سیاردشتی، ماریک سدل، نیکول اشتاینر، سیلوستر ون هوسلین به عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

“تل/ضحاک” را گروه نمایشی “دون‌کیشوت، مس و فیبر” اجرا می‌کنند و در خلاصه داستان آن آمده: همانطور که ویلهلم تا برای هر سوئیسی نامی آشنا است، کاوه آهنگر، قهرمان شاهنامه نیز برای هر ایرانی شخصیتی شناخته شده است. کاوه قهرمانی مردمی است که مقابل جور ضحاک برپا می‌خیزد و نشان جنبش او درفش کاویانی، پیش‌بندی چرمی است که بر سر نیزه می‌آویزد. ویلهلم تل نیز قهرمان ملی حماسه‌های سوئیس است که برای دفاع از روستائیان در مقابل نظام فئودالی زمان خویش می‌ایستد و پیش‌بند کاوه و کلاه گسلز، نمادهای ظلم و آزادی در این نمایش می باشند که اثر مشترک گروه دون‌کیشوت از تهران و مس و فیبر از زوریخ است.
 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.