نیکوتین درآستانه قرار گیری در لیست مواد نیروزا ممنوعه

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ دوشنبه ۸ آبان ۹۱،

کمیته ی جهانی مبارزه با دوپینگ، نیکوتین را در لیست دارو های تحت کنترل و بررسی این سازمان قرار داده است

به گزارش تفسیری خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران و iبه نقل از خبرگزاری گاردین، کمیته ی جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) iبه دنبال انتشار یافتن گزارش تفسیری آزمایشگاه رسمی این کمیته در کشورش سوئیس نیکوتین را در لیست موادی قرار داده که برای بررسی اثرات نیرو بخشی آنها تحت کنترل و بررسی قرار می‌گیرند.

در گزارش تفسیریی که از لابراتوار این کمیته در سوئیس انتشار یافته است اثرات نیکوتین iبه عنوان داروئی نیروزا این چنین معرفی شده است که این ماده سبب کاهش استرس و کاهش وزن بدن می‌شود.

از سوی دیگر سبب آزاد شدن هورمون افزایش خون و فشار خون در بدن همچنین افزایش تعداد نبض های قلب، افزایش فشار خون و قند خون می‌‌شود و همچنین هورمون دیگری نیز آزاد می‌‌‌کند که حس ناگهانی آسودگی و راحتی را در بدن ایجاد می‌کند.

این گزارش تفسیری نتیجه ی مطالعات دقیق و طولانی مدت این آزمایشگاه در طول سالهای اخیر است و سبب شده تا وادا در آستانه ی اضافه نمودن نیکوتین iبه لیست داروهای ممنوعه خود در سال ۲۰۲۴ اضافه کند.

محققان همچنین معتقدند که تنباکو نیز می‌تواند اثرات مشابه داشته باشد و از آنجا که iبه دستگاه تنفسی ورزشکاران آسیب نمی‌رساند، می‌تواند از گزینه ی مناسب تری برای انجام تحقیقات بر روی آن باشد.

این لابراتوار همچنین اعلام نمود که در آزمایش های انجام شده روی ۲۱۸۵ نمونه ی ادرار گرفته شده از ورزشکاران ۴۳ رشته ی ورزشی، مشخص شد که ۱۵ درصد آنها از نیکوتین استفاده نموده اند.

وادا اعلام نمود تصمیم ندارد با این کار ورزشکاران سیگاری را نشانه بگیرد و موضوع این است که اثرات نیرو بخش نیکوتین در کنار مضررات آن برای این کمیته ثابت شده است که ورزشکاران رشته های هاکی روی یخ، ژیمناستیک، راگبی و اسکی بیشتر از ورزشکاران سایر رشته ها iبه نیکوتین اعتیاد دارند و از آن استفاده می‌کنند.

این گزارش تفسیری همچنین مشخص می‌کند که در ۱۹ درصد از نمونه های گرفته شده از فوتبالیست ها حاوی نیکوتین بوده اند که پیش یا در هنگام انجام حرکات ورزشی مورد استفاده قرار گرفته است.

گزارش این آزمایشگاه iبه وادا و فدراسیون های ورزشی پیشنهاد نموده تا تاثیرات نیکوتین را مورد بررسی قرار دهند و تحت نظر بگیرند.

از دیگر موادی که در این گزارش تفسیری مورد مورد بررسی قرار گرفته است تاثیر کافئین در افزایش نیروی ورزشکاران است./آق


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.