نیکو ترخانی با دو ویدئو پرفورمنس راهی سوئد شد

۳۱اردیبهشت،

اختصاصی هنرآنلاین:

نیکوترخانی نقاش که در چهار سال اخیر به ساخت ویدئو پرفورمنس روی آورده به دعوت اکادمی ولانتو برای نمایش آثارش راهی سوئد شد.

نیکوترخانی در گفت وگو با خبرنگار تجسمی هنرآنلاین گفت: به همراه چهار زن فیلمساز ایرانی از جمله رخشان بنی اعتماد برای شرکت در جشنواره “زن فیلم مقاومت” که از سوی آکادمی ولانتد به نمایشگاه گردانی سودابه زهرایی در سالن کنسرت شهر گوتبرگ برگزار می گردد، راهی سوئد شدم.

وی افزود: دراین جشنواره دو ویدئو پرفورمنس من با عنوان “داغ ننگ” و “نوزایش “اکران خواهد شد و پس از اکران جلسه نقد و بررسی برای تمام آثار برگزار می گردد.

ترخانی در این دو ویدئو پرفورمنس همچون سایر آثارش به موضوع زنان پرداخته است. پیش از این ویدئو پرفورمنس “داغ ننگ” را در گالری متن به نمایش گذاشته است.

نیکوترخانی متولد ۱۳۶۰ تهران و دانش آموخته رشته پزشکی است که نقاشی را زیرنظرآیدین آغداشلو وبهنام کامرانی فرا گرفته است و از چهار سال قبل نیزبه ساختن ویدئوپرفورمنس روی آورده است. او تاکنون یک نمایشگاه نقاشی انفرادی برپا کرده است. اما در نمایشگاه های گروهی متعددی در داخل و درکشور هایی چون ایتالیا، لندن، آلمان و مکزیک شرکت کرده است.

ترخانی درنمایشگاه انفرادی اش ۱۱سلف پرتره و یک ویدئو را به نمایش گذاشت. نقاشی های نیکوترخانی چهره و پیکره هنرمند را در میان نقش مایه های گل آجینی به تصویر می کشید که در هر تصویر پرنده های کوچکی گوشه ای از بدن را زخمی کرده و یا رگی را خارج می کشند.

مرغ ها و گل های او نقش مایه آشنای نقاشی سنتی ایران است که از چهار قرن پیش تا کنون به شکلی مداوم دربر دارنده مفاهیمی چون اهلیت، آرامش و رهایی است این نقش مایه ها در مجموعه “دیدن زخم هایم بهایی دارد” به نمایش گذاشته شده اند و همچنان در نقاشی های او جای دارند.

ترخانی دربارهٔ توجه اش به موتیف های سنتی و ایرانی در آثارش می گوید: من همچنان در نقاشی هایم سلف پرتره می کشم و عناصر هنرهای سنتی ایران همچنان در آثارمن به عنوان بک گراند حضور دارند، البته بعضی از مرغ ها در آثارم گویی زنده می شوند و حضور پررنگ تری در اثر دارند.

وی دربارهٔ تمرکزش بر روی موضوع زنان در نقاشی می گوید: بخش عمده این موضوع ناشی از این می گردد که من یک زن هستم و قصد دارم در نقاشی هایم همچنان سلف پرتره بکشم و زندگی زنان را به گونه ای به نمایش بگذارم.

او درخصوص گرایش اش به مدیای ویدئو پرفورمنس گفت: با این که نقاشی رسانه قویی است اما در بعضی موارد نمی توان با این رسانه آن چیزی که مدنظرت است را بیان کرد از این رو من به ویدئو پرفورمنس روی آورده ام و فکر می کنم هر زمانی که بخواهم مجموعه تازهی از آثارم را به نمایش بگذارم بازبه همراهش یک ویدئو پرفورمنس نیز خواهم ساخت.

ترخانی دربارهٔ نمایش آثار تازهش گفت: هنوز برنامه ای برای نمایش آثار تازهم ندارم.

ترخانی همچنین به عنوان یک نقاش در یک فیلم بلند سینمایی بازی کرده است اما هنوز این فیلم اکران نشده است.

انتهای پیام/

۳۲/۳۲

 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.