هارد درایوهای باریک‌تر و فرصت‌های تازه

۱۲ تیرماه ۱۳،

تکنولوژی هر روز پیشرفت می‌کند و به زندگی روزمره اشخاص رنگ تغییر می‌زند. در واقع ابزارها و دستگاه‌های دیجیتال شخصی این روزها به جزئی جدا نشدنی از زندگی همه ما تبدیل شده‌اند و انواع مختلفی از آنها را در طول روز استفاده می‌کنیم. 
 
در واقع با افزایش وابستگی ما به دستگاه‌های دیجیتال شخصی، این محصولات به تدریج قابل حمل، سبک و باریک‌تر شده‌اند. این روند انقلاب بزرگی را در دنیای محصولات دیجیتال ایجاد کرده است که در آن تولیدکنندگان قطعات کامپیوتری هم ناچار از همراهی با روند تازه بازار، به طراحی و تولید قطعات با ساختار کوچک و باریک‌تر روی آورده‌اند.
در این میان هارد درایوها به‌عنوان اصلی‌ترین بخش ذخیره‌سازی هر محصول دیجیتال شخصی اهمیت بسیاری دارند و به همین سبب هم ابعاد آنها نقش تعیین‌کننده‌ای در طراحی ظاهری دستگاه‌های دیجیتال مختلف خواهد داشت. همین موضوع سبب شده است که هارد دیسک درایوها به تدریج باریک و باریک‌تر می‌شوند. در همین راستا هارد دیسک درایوهای
۵ و ۷ میلیمتری که اخیرا به بازار عرضه شده‌اند، می‌توانند سهم از دست رفته هارد دیسک‌ها را به SSD را بازگردانند. به این ترتیب این هارددیسک درایوهای باریک می‌توانند بسیار زود به بازار کامپیوترهای شخصی بسیار باریک و تبلت‌ها هم راه پیدا کنند.
تحقیقات و بررسی‌های موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این زمینه نشان می‌دهد که هارد دیسک‌درایوهایی با وزن و ضخامت کمتر یعنی همان مدل‌های ۵ و ۷ میلیمتری در آینده‌ای نزدیک می‌توانند به شکل‌گیری هارد دیسک درایوهای تازه بسیار باریکی منتهی شوند تا کم‌کم جایگزین هارددرایوهای ۵/۹میلیمتری شوند که در حال حاضر در دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شوند. آخرین آمارها در این زمینه پیش‌بینی می‌کنند که میزان صادرات جهانی کل هارددیسک درایوهای ۵ و ۷ میلیمتری تا پایان سال ۲۰۱۷ به ۱۳۳ میلیون دستگاه برسد. این در حالی است که این میزان در سال قبل میلادی تنها برابر ۵ میلیون دستگاه بوده است.
از طرفی انتظار می‌رود میزان صادرات جهانی هارد دیسک درایوهای ۵/۹ میلیمتری قدیمی که هنوز در بسیاری از دستگاه‌های دیجیتال شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند، تا سال ۲۰۱۷ به ۷۹ میلیون دستگاه برسد. این میزان در سال ۲۰۱۲ اما برابر ۲۴۵ میلیون دستگاه بوده است.
با این اوصاف است که در سال جاری میلادی به تدریج میزان استفاده از هارد دیسک درایوهای ۵ و ۷ میلیمتری در محصولات مختلف به سرعت افزایش پیدا می‌کند و همزمان استفاده از نوع دیگری از این هارد دیسک درایوها یعنی هارد دیسک‌های هیبریدی هم رواج پیدا می‌کند. این هارد دیسک درایوهای هیبریدی در واقع نوعی ناند فلاش می باشند که با هارد درایوها ترکیب شده‌اند تا قابلیت ذخیره سازی بهتری را ارائه کنند. استفاده از این محصولات تازه به تدریج رونق پیدا می‌کند، چون آنها ابعاد کوچک‌تری داشته و قابلیت افزایش عملکرد ذخیره سازی بهتری را هم دارند. هر دو این عوامل اهمیت بسیاری در دنیای محصولات دیجیتالی امروزی دارند و به همین سبب می‌توانند تضمین خوبی برای استقبال از هارد دیسک درایوهای کوچک و باریک‌تر در بازار باشند.
این روند افزایش استقبال و به‌کارگیری هارد دیسک درایوهای باریک و کوچک‌تر در نهایت می‌تواند روند نزولی قیمت آنها در بازار را سرعت بدهد تا در نهایت این محصولات با قیمتی منطقی و مناسب روانه بازار شده و بازار پر رونقی را به وجود بیاورند. 
در حالی که در سال‌های اخیر هارد دیسک‌ها سهم قابل توجهی از بازار خودشان را به حافظه‌های SSD باخته‌اند، طراحی و تولید هارددیسک درایوهای باریک و سبک‌تر می‌توانند سهم از دست رفته را به بازار این محصولات بازگردانند. در واقع طراحی هارد دیسک درایوهای باریک‌تر می‌تواند به حضور پر رنگ آ‌نها در بازار محصولاتی مانند اولترابوک‌ها و تبلت‌ها کمک بزرگی کرده و از این طریق بازار داغی را برای آنها ایجاد کند.
بد نیست بدانید که بر اساس آمار iSuppli، در سال ۲۰۲۴ میزان صادرات جهانی حافظه‌های SSD با رشد نزدیک به ۹۰ درصدی به ۶/۶۴ میلیون دستگاه می‌رسد، در حالی که این میزان برای هارددیسک درایوها با کاهش ۵ درصدی برابر ۸/۵۴۵ میلیون دستگاه خواهد بود. کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که استفاده از هارد دیسک درایوهای باریک و سبک‌تر می‌تواند در نهایت به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت انواع تبلت و کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت انواع اولترابوک‌ها منجر شود که این موضوع می‌تواند به رونق بیشتر بازار این محصولات کمک کند.

ایستنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.