هاشمی رفسنجانی بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ چه گفت

حضرت آیت الله العظمی منتظری در پیامی که اخیرا خدمت حضرت امام دادند گفتند که خوب است به علت بپردازیم و دست از معلول برداریم… مردم با حجت که نظر امام بوده جنگیده اند و با حجت که نظر امام هم هست، اگر بنا باشد آتش بس را بپذیرند، آن را می پذیرند.

عصر ایران- روز بیست و هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۷ جمهوری اسلامی ایران با قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل پس از یک سال موافقت کرد. باز خوانی اخبار مربوط به این قطعنامه در مطبوعات سال ۶۷ مجالی بیش از این صفحه می طلبد، اما در “دیروزنامه” امروز، بخش هایی از  سخنان جانشین فرمانده کل قوا در کنفرانس خبری بعد از پذیرش قطع نامه را منتشر می کنیم.

پذیرش قطعنامه ۵۹۸ تصمیمی تاریخی و در جهت مصالح اسلام و امت است

روزنامه اطلاعات ۲۸ تیر ماه ۱۳۶۷

حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی جانشین فرمانده کل قوا در گفتگو با خبرنگاران، به تشریح دلایل و شرایط به وجود آمده برای پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

آقای هاشمی رفسنجانی در این گفتگو اظهار داشت: تصمیم به قبول قطعنامه ۵۹۸ یک تصمیم تاریخی برای جمهوری اسلامی ایران است که به دنبال پیام حضرت امام اتخاذ شد ومبتنی بر عوامل متعددی است. وی افزود: حضرت امام شخصیت های سیاسی و علما را مامور کردند تا در جلسه ای مساله پذیرش آتش بس را مورد بررسی قرار داده و آن را اعلام کنند. در این جلسه که روز یکشنبه تشکیل شد، شیوه کار مشخص شد و قدم هایی در راه پذیرش آتش بس برداشته شد که اولین گام آن قبول قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل است.

جانشین فرمانده کل قوا خاطر نشان کرد: در روزهای آینده در حدی که دشمن نتواند سوء استفاده کند مردم عزیز ایران در جریان قرار خواهند گرفت. وی افزود این تصمیم تحقیقا در جهت مصالح اسلام و امت برداشته شده و هیچگونه شبهه ای از ضعف و ناتوانی در آن نیست.

جانشین فرمانده کل قوا در زمینه شرایطی که به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ منجر شد، اظهار داشت: مسائل فراوانی وجود دارد و مهمترین آن این است که بر ما روشن است که کفرجهانی واستکبار تصمیم گرفته اند که از پیروزی سریع ما جلوگیری کنند. نمونه بارز آن قساوت عجیب آمریکا در حمله به هواپیمای مسافربری ایران و شهادت ۲۹۰ نفر سرنشین آن است که به هیچ وجه ادعای اشتباه درباره آن پذیرفتنی نیست و از نظر ما یک اخطار تلقی شد. همچنین قساوت فوق العاده صدام در در داخل عراق که هزاران روستا و صدها هزار تن از مردم را با بمباران شیمیایی قتل عام می کند از دیگر دلایل آن است که نشان می دهد به او اجازه داده اند هر جنایتی را مرتکب شود…

آقای هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که پرسید “گفته می شود حرکات چند ماه اخیر عراق در جبهه ها به خصوص بعد از حمله به فاو بر اساس یک توافق بوده است” گفت: این از حرف های مسخره ضد انقلاب است. رزمندگان اسلام به جز در “حلبچه” و “حاج عمران” که طبق دستور عمل کردند، در بقیه موارد مردانه و شجاعانه جنگیدند و شهید دادند و با جهاد عقب نشینی کردند.

وی تاکید کرد: تا این لحظه تمامی قضایایی که پیش آمده به جز در حلبچه و حاج عمران ، کاملا طبیعی بوده است…

جانشین فرمانده کل قوا افزود: طی دو سه روز گذشته جلسات متعددی با حضور سران کشور تشکیل شده و جمع بندی تمامی این جلسات به حضور حضرت امام رسیده است. ضمنا حضرت امام تصمیمشان را طی پیامی به جلسات سران ارائه داند که حاوی مطالب مهمی است و در صورت مصلحت، بعدا منتشر می شود…

وی در پاسخ به این سوال که چرا اعلام قبول قطعنامه ۵۹۸ با تاخیر صورت گرفت، اظهار داشت: ما قطعنامه مذکور را رد نکردیم، بلکه شرطی روی آن گذاشتیم و این اواخر روشن شد، ممکن است حوادث تلخی در منطقه اتفاق افتد که نقطه عطف آن سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا بود.

وی در این رابطه توضیح داد: حضرت آیت الله العظمی منتظری در پیامی که اخیرا خدمت حضرت امام دادند گفتند که خوب است به علت بپردازیم و دست از معلول برداریم. یعنی حالا که آمریکا این طور به میدان آمده است ما مبارزه اصلی مان را با آمریکا که علت است قرار دهیم.

وی افزود: این اولین اظهار نظری بود که چند روز پیش در این باره عنوان شد ولی به صورت مبهم و کنایه ای و از آن روز مسئله جدی شد، مورد بحث قرار گرفت و ظرف مدت کوتاهی به این نتیجه رسید…

جانشین فرمانده کل قوا مجددا تاکید کرد: تا قبل از حادثه سقوط هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا، بحث در زمینه قبول قطعنامه اصلا مطرح نبود ولی پس از این فاجعه و پیام آیت الله منتظری، به صورت جدی مطرح شد و موقعیکه حضرت امام به نتیجه رسیدند، به ما دستور دادند تا جلسه ای تشکیل دهیم. این جلسه روز یکشنبه تشکیل شد و عصر همان روز به نتیجه نهایی رسیدیم. از یکشنبه شب گذشته نیز در صدد اعلام آن به دبیر کل سازمان ملل بر آمدیم.

وی گفت: ما یک لحظه هم در اعلام آن به مردم تاخیر نکردیم ولی اگر منظور زمینه سازی برای مردم باشد، ما فکر می کنیم احتیاجی به این کار نیست. زیرا مردم نظر امام را بهترین زمینه می دانند. با حجت که نظر امام بوده جنگیده اند و با حجت که نظر امام هم هست، اگر بنا باشد آتش بس را بپذیرند، آن را می پذیرند.


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.