هاشمی رفسنجانی در انتظار آمدن‌ها و نیامدن‌ها

ریاست مجلس خبرگان و یک تصمیم دشوار دیگر برای آیت‌الله

دو روز دیگر تا مشخص شدن نام رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری باقی است. آنچه از سخنان اعضای این مجلس مشخص است، هاشمی شاهرودی گزینه جدی جانشین آیت‌الله مهدوی است اما حضور فردی مانند آیت‌الله مصباح می‌تواند تمام این معادلات را به هم بزند و آیت الله تکلیف محور سیاست ایران بار دیگر در لحظات پایانی تصمیم به ورود به میدان انتخابات بگیرد.

هاشمی رفسنجانی در انتظار آمدن‌ها و نیامدن‌ها

 سخنان آیت‌الله موحدی کرمانی در مورد گزینه‌های جدید ریاست مجلس خبرگان رهبری، ماجرای انتخاب جانشین آیت‌الله مهدوی کنی را وارد فاز تازه‌ای کرد. دبیرکل جامعه روحانیت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه افرادی قرار است برای انتخابات هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری که قرار است سه‌شنبه این هفته برگزار شود، کاندیدا شوند؟ گفت: «آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی نام‌شان مطرح است، احتمال دارد آقای مصباح، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و آیت‌الله یزدی نیز کاندیدا شوند‌، حتی احتمال دارد آقای جنتی هم که گفته کاندیدا نمی‌شود، کاندیدا شود.»

به گزارش نامه نیوز ، اسامی مطرح شده به جز آیت‌الله هاشمی شاهرودی از نظر سیاسی در مقابل هاشمی رفسنجانی قرار دارند و به نظر می‌رسد اگر وارد صحنه رقابت شوند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز وارد رقابت با این افراد شود. آیت‌الله هاشمی بارها اعلام کرده است که کسی که بارها تاکید کرده که فقط در صورت نامزدی آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی یا واعظ ‌طبسی اعلام نامزدی نخواهد کرد. او حتی قبل از تحویل صندلی ریاست مجلس خبرگان به آیت‌الله مهدوی کنی اعلام کرد که خودش بارها به ایشان و آیت‌الله واعظ طبسی اعلام کرده است که ریاست مجلس خبرگان را قبول کند و خود او به آنها کمک خواهد کرد.

علی عسکری، از نزدیکان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یک بار دیگر بر آن تاکید کرد. او گفته «اگر در این دوره از انتخابات ریاست مجلس خبرگان برخی افراطیون که آقای هاشمی مسوولیت آنها در خبرگان را به صلاح نمی‌داند، کاندیدا شوند، ایشان هم اقدام خواهد کرد.»

بدین ترتیب می‌شود گفت که حضور هاشمی رفسنجانی منوط به حضور این افراد در انتخابات مجلس خبرگان است. عدم حضور آیات یزدی، جنتی و مصباح یزدی در انتخابات می‌تواند زمینه یک انتخابات آرام را فراهم کند و حضور این افراد می‌تواند یکی از رقابتی ترین انتخاب‌های مجلس را رقم بزنند. در این میان آیت‌الله حائری شیرازی از اعضای مجلس خبرگان رهبری در مورد نفوذ آیت‌الله هاشمی در مجلس خبرگان سخنان جالبی را بیان می‌کند. وی می‌گوید:« هرکسی با آقای هاشمی رقابت کرد،شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد، دیگران آمدند،نشد. آقای مهدوی نیزبه دلیل اینکه آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندیدنشد،برگزیده شد.بعدها آقای مهدوی گفت آقای هاشمی این منصب رابه من تفویض کردند.»

رفتار شناسی هاشمی رفسنجانی طی یک دهه اخیر نیز نشان می‌دهد او شرایط حضور خود در صحنه سیاسی را منوط به حضور و یا عدم حضور برخی افراد می‌داند. هاشمی رفسنجانی در سال ۸۴ در جریان انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم نیز، بارها اعلام کرد که اگر فردی که مدنظرم است و توانایی تکیه زدن به صندلی ریاست قوه مجریه را دارد وارد کارزار شود، من برای این پست نامزد نخواهم شد. بسیاری میرحسین موسوی را فرد مورد نظر هاشمی برای پست ریاست جمهوری می‌دانستند. حضوری که به دلیل شرایط مختلف اتفاق نیفتاد و هاشمی رفسنجانی وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شد.

بعد از درگذشت آیت‌الله مشکینی، نیز با همین شیوه هاشمی رفسنجانی اعلام کرده بود اکر افرادی مانند آیت‌الله مهدوی کنی و یا آیت‌الله واعظ طبسی وارد میدان شوند، او برای پست ریاست مجلس خبرگان نامزد نخواهد شد. اما این افراد نامزد نشدند تا آیت‌الله دو دوره با آیات جنتی و یزدی برای ریاست مجلس رقابت کند که البته در هر دو دوره توانست با شکست آنان بر صندلی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. وی در اولین انتخاب برای مشخص شدن جانشین آیت‌الله مشکینی توانست با ۴۱ رای در مقابل ۳۴ رای آیت‌الله جنتی بر کرسی ریاست این مجلس بنشیند. اسفندماه سال ۸۷ که نوبت برگزاری انتخابات هیات رئیسه این اجلاس بود، این بار آیت الله محمد یزدی برای رقابت با آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام نامزدی کرد و از میان آرای ریخته‌شده به گلدان‌های رای‌گیری، ۵۱ رای به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی درآمد و ۲۶رای نام آیت الله یزدی ثبت گردید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۹۲ نیز یک بار دیگر در مسیر یک تصمیم بزرگ قرار گرفت. بسیاری از مردم و جریان‌های سیاسی با توجه به شرایط کشور در دولت احمدی نژاد از آیت‌الله خواستند تا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود. مسئله‌ای که در ابتدا با مخالفت هاشمی روبرو شد اما بعد از آن و در ساعات پایانی ثبت نام، آیت‌الله هاشمی با حضور در وزارت کشور همه را شوک زده کرد و برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. شگفتی بزرگ اما وقتی رخ داد که شورای نگهبان قلم قرمز خودرا بر روی نام هاشمی کشید تا آیت‌الله در سومین تصمیم بزرگ خود در دهه اخیر، از حضور در انتخابات ریاست جمهوری منع شود.

حالا زمان برای هاشمی رفسنجانی در حال تکرار است و آیت‌الله باید بازهم تصمیم بگیرد و بگوید که وارد رقابت با دیگر اعضای مجلس خبرگان رهبری برای ریاست مجلس خواهد شد یا خیر؟ دو روز دیگر تا مشخص شدن نام رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری باقی است. آنچه از سخنان اعضای این مجلس مشخص است، هاشمی شاهرودی گزینه جدی جانشین آیت‌الله مهدوی است اما حضور فردی مانند آیت‌الله مصباح می‌تواند تمام این معادلات را به هم بزند. تا آن روز باید صبر کرد و دید صندلی قرمز ریاست مجلس خبرگان به کدام یک از آیت‌الله‌های این مجلس می‌رسد.

سیاسی – اجتماعی

باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.