هاموند: به خیابان‌های ایران چشم دوخته‌ایم

وزیر دفاع انگلیس همگام با کلینتون و لیبرمن پروژه را لو داد؛

۳ روز پس از اظهارات هیلاری کلینتون مبنی بر اینکه معترضان در ایران باید روی موضوع هسته‌ای متمرکز شوند، فیلیپ هاموند وزیر دفاع انگلیس هم تاکید کرد که هدف تحریم‌های غرب علیه ایران «تهدید موجودیت رژیم» و «راه اندازی آشوب خیابانی» است.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، فیلیپ هاموند وزیر دفاع انگلیس که روز یکشنبه ۱۶ مهر (۷ اکتبر ۲۰۱۲) با توبی هلم و پیتر بیمونت خبرنگاران روزنامه انگلیسی گاردین –که روزهای یکشنبه با نام آبزرور منتشر می‌شود- مصاحبه کرده گفت: در خیابان‌ها فشار بیشتری بر حکومت ایران وارد خواهد شد.

وی پیش بینی کرد که اختلال‌های بالقوه تهدید کننده حکومت و مخالفت‌هایی بوجود بیاید که تهدیدی آشکار برای دولت محسوب شوند.

به گفته هاموند، ابتکارهایی که برای تحریم ایران در روز ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) مورد بحث قرار گرفته‌اند، عملا شامل تصویب مشترک تحریم‌های تجاری است که همه معاملات صادرات و واردات ایران را از طریق نظام بانکی آمریکا و اتحادیه اروپا متوقف می‌کنند.

هاموند گفت: « کاملا مشخص است که تحریم‌های فعلی با لطمه زدن به اقتصاد ایران و ایجاد شکاف در وحدت مقامات این کشور در حال تاثیر گذاری است».

وی افزود:« صحبت از تحریم تجاری کلی و نیز مسدود کردن باقی مانده دسترسی ایران به کانال‌های بانکی بین‌المللی مطرح است. ما به طور قطع می‌توانیم فشار بیشتری بر ایران وارد کنیم. تنها وضعی که احتمال دارد حکومت تسلیم شود این است که تهدیدی موجودیتی را ببیند یا احساس کند. اگر سطحی از فشار شروع به تبدیل شدن به اختلالی کند که بالقوه حکومت را تهدید می‌کند و مخالفت‌هایی در خیابان‌های تهران روی دهد، بعد احتمال دارد، مسیر تغییر کند».

هاموند در سخنرانی در بیرمنگام در کنفرانس حزب محافظه کار نیز تاکید کرد: «شواهدی وجود دارد که مقامات ایران دارند درباره این موضوع اختلاف نظر پیدا می‌کنند. در حالی که فشارها تاثیر خود را می‌گذارند، اختلاف‌هایی میان مقامات ایران شروع شده است. این مقامات می‌توانند بلافاصله به این وضع پایان دهند. موضع اعلام شده ایران این است که اورانیوم را برای اهداف صلح آمیز غنی سازی می‌کند. کسی حرف آنها را باور نمی‌کند».

این اظهارات بسیار شبیه به سخنان روز پنج شنبه ۱۳ مهر هیلاری کلینتون و همچنین مصاحبه روز ۸ مهر آویگدور لیبرمن با هاآرتص است که هر دوی آنها بر شکل گیری اعتراضات اجتماعی در ایران به عنوان نشانه تاثیر گذاری تحریم‌ها تاکید کرده بودند.

انتهای پیام/ش۳


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.