هتک حرمت مرقد صحابه پیامبر(ص) زیرپا نهادن حقوق بشر است

۱۸اردیبهشت،

بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) خطاب به بان‌کی‌مون

هتک حرمت مرقد صحابه پیامبر(ص) زیرپا نهادن حقوق بشر است

هتک حرمت مرقد صحابه پیامبر(ص) زیرپا نهادن حقوق بشر است

بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با انتشار یافتن بیانیه‌ای خطاب به بان‌کی مون؛ دبیر کل سازمان ملل، اقدام اخیر تروریست‌های جنایتکار در هتک حرمت به مرقد صحابه پیامبر (ص) در سوریه را محکوم کرد.

به گزارش راسخون به نقل از فارس؛ بسیج دانشجویی دانشگاه امام (ع) با انتشار یافتن بیانیه‌ای به بان‌کی مون؛ دبیر کل سازمان ملل، اقدام اخیر تروریست‌های جنایتکار در هتک حرمت به مرقد صحابه پیامبر (ص) را محکوم کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است:

حرکت بیداری اسلامی با سرنگونی حکام وابسته و مرتجع عرب در حالی دوران بازیابی خود را طی می‌کند که هنوز آتش خشم و کینه استکبار جهانی برای انتقام‌گیری از جبهه مقاومت در کشور سوریه شعله‌ور است. در طی حدود دو سالی که از آغاز تلاش‌ها برای شکست جریان مقاومت در سوریه می‌گذرد، حاصل دخالت‌های مستقیم قطر، عربستان و ترکیه و حمایت‌های آشکار و نهان آمریکا و اسرائیل بیش از ۵۰ هزار کشته و زخمی و خسارت‌های فراوان معنوی و مادی بوده است.

این تشکل دانشجویی با اشاره به نقض حقوق بشر توسط گروه‌های سلفی تاکید کرد: این روزها در حالی خبر فاجعه هتک حرمت به مزار صحابی بزرگ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم را می‌شنویم که پیش از این نیز در قالب تخریب گسترده مساجد و زیارتگاه‌های مسلمانان، جسارت به اماکن مذهبی و دینی در سوریه، حمله به مراسمات مذهبی و سلب آزادی‌های دینی مسلمانان، شاهد نقض مکرر حقوق بشر توسط گروه‌های سلفی و تروریستی حمایت شده توسط غرب در سوریه بوده‌ایم.

در ادامه این بیانیه آمده است: این در حالی است که هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی کشورها و سلب آزادی‌های مذهبی مردم و نیز تخریب و هتک حرمت به اماکن مذهبی و دینی در چارچوب حقوق بین‌الملل و در قالب اعلامیه‌ها و منشورهای بین المللی نفی و رد شده است که اینک به بعضی از آنها اشاره می‌شود.

– حق آزادی مذهب، عقیده و برگزاری مراسمات مذهبی به طور عمومی یا خصوصی بر اساس بند یک ماده ۲ و مواد هجدهم و نوزدهم اعلامیه جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است و هیچ کس نمی‌تواند آزادی‌های مذهبی دیگران را سلب نماید.

– بر اساس بند ۳ ماده یک منشور ملل متحد احترام به آزادی‌های اساسی به دور از هرگونه تبعیض مذهبی و ماده سوم همین سند جهانی، حق آزادی و امنیت شخصی مورد تأکید قرار گرفته است.

– بر اساس بند ۲ ماده یک منشور ملل متحد مصوب ۱۹۴۵ میلادی در بیان مقاصد و اصول ملل متحد، بر خودمختاری ملل در انجام امور داخلی تأکید شده است؛ همچنین طبق بند ۴ ماده ۲ منشور ملل متحد نیز ممنوعیت مطلق توسل به زور مقرر شده و به علاوه، تهدید به کاربرد زور و دیگر شیوه‌های مغایر با مقاصد ملل متحد از عداد راهبردهای قانونی کشورها خارج قلمداد شده است. در این چارچوب، تنها اقدامات قهری ملل متحد بر وفق تصمیم لازم‌الاجرای فصل هفتمی منشور و حق ذاتی دفاع مشروع با بعضی شرایط از این ممنوعیت استثنا شد.گفتنی است قطعنامه ٢٠ ژوئن ٢٠١٢ که بر مبنای فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در مورد سوریه تهیه شده بود با وتوی چین و روسیه (دو عضو دائم شورای امنیت) به نتیجه نرسید و بدین ترتیب، امکان مداخله در امور این کشور به استناد فصل هفتم منشور رد شد.

– علی‌رغم تصریح بند ۷ ماده ‌۲ منشور ملل متحد به «عدم مداخله سازمان ملل در اموری که ذاتاً جزو صلاحیت داخلی کشورها است»، با این وجود همچنان شاهد اظهارنظر‌های نسنجیده شما در امور داخلی سوریه هستیم. این در حالی است که تا‌کنون هیچکدام از هیأت‌های نظارت سازمان ملل در امور سوریه و نیروهای حافظ صلح نتوانسته‌اند در آرامش بخشی به اوضاع سوریه کمک کنند.

– اعلامیه اصول حقوق بین‌الملل ۱۹۷۰ نیز به صراحت تمام، عدم مداخله مستقیم و یا غیر‌مستقیم در امور داخلی کشورها را از اصول حقوق بین الملل مطابق منشور ملل متحد برشمرده و بیان داشته است که هیچ دولت و یا گروه از دولت‌ها حق ندارند، به هر سببی که باشد، بطور مستقیم و یا غیر مستقیم، به امور داخلی و یا خارجی یک کشور دیگر مداخله کند. در نتیجه، مداخلۀ نظامی و هرگونه مداخلۀ دیگر، یا تهدید برضد شخصیت یک دولت یا بر ضد بنیادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی یک دولت، نقض حقوق بین‌الملل محسوب می‌شوند.

این تشکل دانشجویی در ادامه بیانیه خود آورد: در این میان موارد متعدد حمایت‌های آشکار آمریکا، فرانسه، انگلیس، ترکیه، قطر و عربستان از تروریست‌های چند ملیتی در سوریه و گروه‌های سلفی و تکفیری خودساخته استکبار و نیز تجاوز نظامی اخیر اسرائیل به خاک سوریه بدون واکنش نهادهای بین‌المللی مسئول متأسفانه همچنان ادامه دارد.

در پایان این بیانیه آمده است: بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)ضمن محکوم کردن هرگونه افراطی‌گری ضد دینی، هتک حرمت اماکن مذهبی و مزار بزرگان اسلام همچون حجر بن عدی و جعفر بن ابی طالب علیهما السلام را که با حمایت‌های غربی، عربی و ترکی از جریان آمریکایی-اسرائیلیِ معارض در سوریه انجام می‌شود، اعلام می‌دارد که تنها راه‌حل بحران سوریه تنها به‌دست ملت مقاوم سوریه بوده و در پای صندوق‌های رأی رقم خواهد خورد و از جنابعالی می‌خواهد تا نسبت به مسئولیت‌های حقوقی خود پایبند بوده و با به رسمیت شناختن اراده ملت‌های مظلوم بحرین و سوریه، از زیر پا نهادن هرچه بیشتر حقوق بشر جلوگیری کرده و از چهره نهادهای بین‌المللی حقوقی اعاده حیثیت نمایید.

/۱۱۱/


اخبار راسخون / دانشگاه
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.