هجوم پالایشگاه های آسیایی علی رغم فشار به سمت نفت ایران

چکیده: از آنجا که کشورهای آسیایی نتوانستند پالایشگاه های خود را با نفت سایر کشورها تطبیق دهند با فشار آوردن به دو نشان به سمت بازار نفت ایران هجوم آوردند.

رضا پدیدار عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان این مطلب افزود: کشورهای چین، ژاپن، هند در حال حاضر نفت را خریداری می کنند و کشور کره جنوبی، تایوان، آفریقای جنوبی، سریلانکا، مالزی و سنگاپور نیز به لیست بازارهای کشور ایران اضافه شدند.

وی تصریح کرد: کشورهای هند ۴۸۰ هزار بشکه، ژاپن ۴۱۱ هزار بشکه، کره جنوبی ۱۳۲ هزار بشکه، ترکیه ۱۳۰ هزار بشکه، آفریقای جنوبی ۱۵۰ هزار بشکه، چین ۵۰۰ هزار بشکه، مالزی ۱۰۰ هزار بشکه به صورت محموله ای، تایوان ۲۲۶ هزار بشکه، نفت مورد نیاز خود را از ایران خریداری می کنند.

پدیدار اظهار داشت: قیمت نفت سبک ایران در یک هفته گذشته به بالای ۱۱۰ دلار به فروش رسید در همین راستا آخرین قیمت نفت سبک ایران تا روز شنبه ۱۱۲ دلار و ۱۴ سنت در بازارهای شمال غربی و نفت سنگین به قیمت ۱۰۸ دلار و ۶۳ سنت به فروش رفت.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات نفت ایران تاکید کرد: توسعه صادرات گاز امکان جدیدی برای بازار ایران فراهم می کند در حوزه نفت محدودیت داریم اما در بخش گاز قدرت مانور بیشتر است.

در برنامه پنجم توسعه باید ظرفیت سازی تولید، پالایش و انتقال توان صادرات گاز ایران را ارتقا دهیم و در این سه بخش حداقل صادرات را به ۶۰ میلیارد مترمکعب در سال برسانیم.

پدیدار اضافه کرد: در حال حاضر به کشور ترکیه ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز در سال صادر می شود با افزایش صادرات به کشور ارمنستان، نخجوان، عراق و پاکستان این رقم به ۳۰ میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که مقامات عالی کشور بازاریابی کنند و اتصال خط لوله عراق به سوریه و دریای مدیترانه و از آنجا به خط لوله سوئیس که قلب اروپا متصل شود در صورت درآمد ملی کشور از طریق گاز افزایش پیدا می کند.


ارانیکو – آخرین اخبار و مقالات

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.