هدایت‌خواه:پیوند اسلامیت و جمهوریت، ذاتی است/جمهوریت بدون اسلامیت در نظام ما جایگاهی ندارد

۱۱ام بهمن ،

4-98.jpg

یک نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه “پیوند عمیق میان اسلام و جمهوریت، ذاتی و تفکیک ناپذیر است”، گفت: نمی‌توان تصور کرد اسلام به معنای واقعی تحقق یابد اما مردم در این عرصه حاضر نباشند.

ستار هدایت‌خواه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه “انقلاب اسلامی در تحلیل دقیق و واقع‌بینانه دارای سه رکن است”، توضیح داد: رکن اول انقلاب اسلامی، حضور مردمی در عرصه مبارزه و دفاع از ارزشهای اسلامی و انقلابی، رکن دوم رهبری آگاهانه، بیدار و هوشیار و قاطع و رکن سوم اسلام و آموزه‌های حرکت آفرین تفکر دینی بوده است.

وی با بیان اینکه “مردم با رهبری‌های داهیانه امام و با اتکا به ارزشهای دینی، معجزه قرن یعنی انقلاب اسلامی را آفریدند”، افزود:‌ اسلام و آموزه‌های دینی توسط جریان روحانیت در سطح جامعه ترویج شده است و مردم با آگاهی و معرفت و ایمان به آموزه‌های دینی حرکت کردند و البته امام به عنوان یک روحانی بر اساس مبانی دینی و ارتباط روحانیت با مردم توانست هدایت و رهبری انقلاب را بر دوش بگیرد.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه “امام (ره) در رهبری خود بازوانی از جریان روحانیت داشتند”، تصریح کرد: روحانیت جریانی مردمی و مبلغ و مروج دین بوده است که در مقاطع مختلف نهضت امام نقش آفرینی کرده است. مردم بر اساس اعتماد به روحانیت و باور به نقش رهبری دینی در هدایت جامعه و البته با تکیه بر آموزه‌های دینی توانستند در عرصه مبارزه با رژیم قبل حاضر شوند و انقلاب را به پیروزی برسانند.

وی با اشاره به اهمیت وجه مردمی انقلاب اسلامی اظهار کرد: امام نهضت خود را از سال ۴۲ آغاز کرد و روحانیت پشت سر ایشان حضور داشتند اما مادامی که روحانیت شرایط نداشت که بتواند اندیشه‌های دینی و انقلابی را در میان مردم ترویج کند و مردم را به حرکت وادارد، انقلاب به پیروزی نرسید. حضور مردم در عرصه‌ی مبارزه توانست انقلاب را به پیروزی رساند و پس از آن هم حضور مردم بود که سبب خنثی شدن تمام توطئه‌های دشمنان شد.

این نماینده‌ پیشین مجلس با بیان اینکه “مردم در انقلاب اسلامی وجهه همتشان حاکمیت اسلام و اندیشه‌های دینی بود”، خاطرنشان کرد: مردم با تکیه بر ایمان دینی و اسلامیتی که به دنبال حاکمیت اسلام ایجاد می‌شد حرکتهای انقلابی را شکل دادند و انقلاب را یاری کردند.

هدایت‌خواه با بیان اینکه “جوهره انقلاب اسلامی جوهره دینی است”، تصریح کرد‌: از آنجا که دین در جان و باور انسانها نفوذ داشته است، نقش و حضور مردمی در این عرصه تجلی پیدا می‌کند و نظام جمهوری اسلامی که ثمره و میوه انقلاب اسلامی است، شکل می‌گیرد.

وی در پایان با بیان اینکه “اسلام در متن خود مردمی بودن و هدایت مردم و البته تلاش در راه صلاح و رستگاری مردم را مورد توجه داده است”، گفت: اگر کسی بخواهد اسلامیت نظام را بدون جمهوریت تصور کند، اسلام را درست نفهمیده است و جمهوریتی که بدون اسلامیت نظام تصور شود، در کشور ما جایگاهی ندارد چون اسلام جزو وجود مردم شده است و اگر مردم در عرصه‌های مختلف حاضر می‌شوند با انگیزه‌های اسلامی و برای رسیدن به اهداف اسلامی است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.