هدفگذاری برای رسیدن به رشد صنعتی ۱۲ درصدی در سال آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه پیوستن کامل به پیمان اوراسیا در دستور کار است، گفت: رشد ۱۲ درصد در بخش صنعت و معدن در سال آینده را هدفگذاری کرده ایم که در واقع با استفاده از ظرفیت های داخلی امکان پذیر است و همان رشد صنعتی سال ۱۳۹۷است.

هدفگذاری برای رسیدن به رشد صنعتی ۱۲ درصدی در سال آینده

به گزارش ممتاز نیوز، سیدرضا فاطمی امین در نشست هیأت نمایندگان اتاق ایران با بیان این مطلب، افزود: افق ما باید به سمت توسعه تجارت بین المللی باشد، واردات، صادرات و واسطه‌گری در مفهوم بزرگتر تجارت بین المللی قرار می‌گیرند.

افزایش رایزنان بازرگانی به ۱۲۰ رایزن در ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه ما به عنوان دولت باید زیرساختهای لازم برای این کار را فراهم کنیم، تصریح کرد: یکی از زیر ساخت‌ها رایزنان بازرگانی است که امسال ۶ رایزن داریم، سال آینده این تعداد را به ۶۰ و سال ۱۴۰۲ به ۱۲۰ رایزن خواهیم رساند.

پیوستن کامل به پیمان اوراسیا در دستور کار است

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: برای پیوستن کامل به موافقت نامه اوراسیا نیز تمدید نامه لازم تدوین شده است تا به صورت کامل به این پیمان بپیوندیم.

هزینه‌کرد منابع صندوق توسعه ملی برای فاینانس خارجی و اعتبار خریدار

فاطمی امین اختصاص منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در ایران را اشتباه دانست و افزود: بهترین راه هزینه‌کرد این منابع برای فاینانس خارجی (اعتبار خریدار) است، یعنی صادر کننده خارجی را تامین مالی نماییم تا از ایران کالا بخرد.

وی همچنین به موضوع پیچیدگی های اقتصادی کالاهای صادراتی ایران اشاره کرد و گفت: نباید کالاهایی صادر کنیم که اکثر کشورها نیز می توانند آن را صادر کنند، باید زیرساخت‌های لازم را برای صدور کالاهای با پیچیدگی های اقتصادی فراهم کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوعات ارزی سال ۱۳۹۷ بیان کرد: در آن سال به خاطر تحریمها و کمبود درآمدهای ارزی موضوع تعهدات ارزی مطرح شد که این موضوع باید برای یک دوران گذار مطرح می‌شد و حداکثر یک ساله تمام می شد، اما متاسفانه تاکنون ادامه داشت.

از سال آینده هیچگونه تعهد ارزی نخواهیم داشت

فاطمی امین با اشاره به ابلاغیه صادر شده از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، یادآوری کرد: این ابلاغیه در خصوص رفع تعهدات ارزی بسیار کارگشا بود و انشالله از سال آینده هیچگونه تعهد ارزی نخواهیم داشت که در این راستا حضور و همکاری بخش خصوصی راهگشاست.

وی با بیان اینکه سهم تحریم‌ها بسیار ناچیز است، گفت: تحریم‌ها به سادگی قابل حل هستند، سازمان توسعه تجارت ایران در راستای تسهیل امور صادرکنندگان از هیچ کوششی فروگذاری نخواهد کرد.

وزیر صمت با بیان اینکه مشکل فنی و فناوری برای توسعه اقتصادی نداریم، گفت: هیچ‌گونه چالش فناورانه که کار را قفل کرده باشد نداریم، مشکل تامین منابع نیز نداریم و جدول مصارف برای رشد های سال آینده را تدوین کرده ایم.

برنامه داریم تا اقتصاد ایران را از دلاری بودن خارج کنیم

فاطمی امین با بیان اینکه ساز و کارهای لازم باید اصلاح شود، گفت: برنامه داریم تا اقتصاد ایران را از دلاری بودن خارج کنیم، به عنوان نمونه ۴۰ درصد قیمت خودرو مربوط به محصولاتی است که در داخل تولید می‌شود اما قیمت آنها وابسته به دلار است که باید این رابطه با دلار را قطع کنیم.

رابطه افزایش دلار با قیمت فولاد قطع شده است

وی تصریح کرد: در مورد فولاد این اتفاق افتاده است، میلگرد، شمش و ورق با واقعیت های داخلی اقتصاد ایران تعیین قیمت می‌شوند نه با بالا رفتن ارزش دلار. همچنین عرضه های ۱۲ ماهه برای فولاد، پتروشیمی و مس خواهیم داشت، عرضه های ۱۲ ماهه سبب پیش بینی پذیری و ثبات محصولات قیمت مختلف می‌شود.

فاطمی امین همچنین گفت: برنامه های ابلاغی استقرار دولت الکترونیک برای وزارت صمت را می خواهیم تا پایان سال نهایی کنیم.

تدوین آمایش صنعتی، معدنی و تجاری برای تمام شهرستان های کشور

وی تصریح کرد: برای تمامی شهرستان ها نقشه راه خواهیم داشت و پروژه‌ها، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آنها برای سرمایه‌گذاری را مشخص خواهیم کرد که موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی این موضوع را پیش می‌برد. وظیفه ما این است که به جایی برسیم فعالان اقتصادی به جز بحث بازاریابی و مسائل داخلی بنگاه هیچ‌گونه مشکلی نداشته باشند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.