هدف از تخریب دانشگاه آزاد مقابله با آیت‌الله هاشمی است/ اصلح‌تر از هاشمی برای ریاست خبرگان سراغ ندارم

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

حجت‌الاسلام هادی غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به شکل‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی و اهداف تأسیس آن، اظهار کرد: فلسفه پیدایش دانشگاه آزاد اسلامی این بود که در کنار دانشگاه‌های دولتی کشور برای کسانی‌که می‌خواهند درس بخواهند زمینه ادامه تحصیل فراهم شود.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در آغاز به کار دانشگاه آزاد حتی موضوع کنکور و مدرک دیپلم وجود نداشت، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی جایی بود تا فارغ از قوانین دست‌وپاگیر اداری و دانشگاهی، افرادی که طالب علم هستند بتوانند درس بخوانند.

غفاری ادامه داد: در سال‌های اول تصورمان این بود که شاید حدود دو تا پنج هزار نفر داوطلب تحصیل در این دانشگاه باشند اما در همان‌ اوایل نیز با استقبال چند صد هزار نفره دانشجویان مواجه شدیم و زمانی‌که با این حجم عظیم دانشجویان مواجه شدیم موضوع مدرک پیشین و کنکور مطرح شد زیرا دانشگاه آزاد اسلامی در آن زمان ظریفیت جذب ۵۰۰ هزار دانشجو را نداشت و اجبارا می‌توانستیم یک دهم یا یک بیستم از متقاضیان را جذب کنیم.

نماینده سه دوره اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آغاز تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی این موضوع مورد تأکید بود که این دانشگاه به دولت وصل نباشد، خاطرنشان کرد: در آن دوره شرایط کشور با توجه به جنگ تحمیلی و کمبود منابع بودجه‌ای به‌گونه‌ای بود که بودجه دانشگاه‌های دولتی به سختی تأمین می‌شد و لذا نمایندگان تأکید داشتند که دانشگاه آزاد مستقل بوده و از محل درآمدهای شهریه‌ای به فعالیت بپردازد.

عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام(ره)، افزود: طبیعی است که فراهم کردن زمین و ساخت دانشکده‌ها، هزینه‌های جاری و عمرانی، جذب اساتید، اعضای هیئت علمی و کارکنان نیازمند سرمایه بود و باید این هزینه از طریق شهریه‌های دانشجویی تأمین می‌شد.

وی با بیان اینکه در ردیف های بودجه هیچ اعتباری برای دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته نمی‌شد، یادآور شد: بنده از مجالس اول به مدت ۱۱ سال عضو کمیسیون برنامه و بودجه بودم و از ریز درآمدها و هزینه های کشور اطلاع داشتم و بسیاری از آن‌ها را الان هم حفظ هستم؛ ما در سال ۶۴ نفت را بشکه ای ۵ دلار می‌فروختیم و درآمد ارزی کل کشور در سال ۶۴، پنج میلیارد دلار بود نه ۱۸۰ میلیارد دلار و در سال ۶۵ که نفت گران شد و امام راحل (ره) از موضوع خوشحال شدند نفت ۷ دلار شد در حالی که درگیر جنگ بودیم و باید کالاهای اساسی را به صورت کوپنی و یارانه‌ای توزیع می‌کردیم.

غفاری با اشاره به سختی‌های تأمین کالا در هشت سال جنگ تحمیلی، خاطرنشان کرد: تأمین مواد غذایی و کالای اساسی در آن‌ها بسیار سخت و مشقت‌آور بود به‌طوری که برای واردات سویا از آرژانتین و عبور کشتی از تنگه هرمز باید چند فانتوم به پرواز درمی‌آمد و کشتی را که حامل ۲۷ هزار تن سویا بود را در آن شرایط درگیری و جنگ به بنادر کشورمان می‌رساندیم.

دانشگاه آزاد با اتکا به توان داخلی خود و با کمک دانشجویان روی پای خود ایستاده است

رئیس موسسهٔ الهادی با بیان این مطلب افزود: با توجه به شرایط آن دوره کشور پولی نداشت که به دانشگاه آزاد بدهد و این دانشگاه با اتکا به توان داخلی خود و با کمک دانشجویان توانست روی پای خود بایستد و سختی‌ها را پشت سر بگذارد.

این نماینده مردم در مجالس اول تا سوم، با اشاره به برخی مخالفت‌ها با دانشگاه آزاد در دولت قبل اظهار کرد: دلیل این مخالفت‌ها تغییر مدیریت نبود چرا که بنده کاملا در جریان مخالفت‌ها بودم. در واقع دولت قبل می‌خواست که حال آقای رفسنجانی را بگیرد و به قول معروف « دعوا بر سر لحاف ملا نصرالدین بود و تمامیت خواهان می‌خواستند که دست و پای آیت‌الله هاشمی کاملا بسته شود.

وی با بیان اینکه ما مدعی پیغمبرزادگی و معصومیت مدیران قبلی نیستم، تصریح کرد: همه جای کشور تقریبا یکسان اداره می‌شود و همان مدیریتی که در وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها وجود داشت در دانشگاه آزاد هم بود و به تعبیری «کلنا ملاقلی» بودیم.

هدف از تخریب دانشگاه آزاد مقابله با هاشمی رفسنجانی بود

غفاری با اشاره به اختلافات رئیس‌جمهوری سابق با ریاست اسبق دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در نزاع احمدی‌نژاد با جاسبی، رئیس دانشگاه دانشگاه آزاد مورد هدف دولت نبود بلکه آنها می‌خواستند با آقای هاشمی مقابله کنند. در ادبیات عرب ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید مادر شوهری می‌خواست به عروس خود طعنه بزند اما مستقیم به عروسش نمی‌گفت، به دختر خود می‌گفت؛ «ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» یعنی من این حرف را به تو می‌زنم اما منظورم با همسایه است؛ در دانشگاه آزاد هم همینطور بود، این‌ها نه با جاسبی کار داشتند و نه با دانشگاه آزاد بلکه این مواردی دستاویزی برای مقابله با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.

این عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام(ره)، با بیان اینکه نغمه دولتی کردن دانشگاه آزاد از زمانی شنیده شد که هاشمی رفسنجانی و اصلاح‌طلبان بهم نزدیک شدند، اظهار کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ادوار سیاسی مختلفی را پشت سر گذاشته است و این موضع انکار کردنی هم نیست که تحول در آدمی نهفته است و معصوم (ع) نیز فرمودند «من‌ ساوی‌ یوما فهو مغبون‌» یعنی‌ نباید دو روز یک‌ انسان‌ مسلمان‌ مساوی‌ باشد.

هاشمی روحیه آرام دارد/ اقتدارگرایان تحمل صداهای دیگر را نداشتند

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره دلایل برخی اختلاف‌ها با هاشمی رفسنجانی، اظهار کرد: اقتدارگرایان تحمل هیچ صدایی را ندارند و خودشان را معصوم می‌دانند، در مقابل آقای هاشمی دارای روحیه آرام و برخورد محترمانه با کشورهاست، به عنوان نمونه آقای هاشمی یقینا وهابیت را قبول ندارد اما دیدیم که برای شیخ نمر به پادشاه عربستان نامه زد و آن‌ها نیز قبول کردند و پس از آن دیدیم که وزیر اطلاعات و امنیت عربستان سعودی به دلیل برخورد بد با شیعیان از سمت خود برکنار شد.

وی افزود: این نشان می‌دهد که ادبیات در سیاست می‌تواند متفاوت باشد و اثرهای مختلفی داشته باشد، متأسفانه احمدی‌نژاد از ادبیات سخیف در سیاست استفاده می‌کرد و سال ۸۸ دیدیم که همه را به عنوان دزد معرفی کرد و نشان داد هویتش در پریدن به این افراد است و اگر این کار را نکند حرفی برای گفتن ندارد و به بیانی نان وی در دعوا بود.

غفاری در ادامه تصریح کرد: بعد از سال ۸۸ هم دیدیم که هر ادعایی که احمدی‌نژاد مطرح کرد برعکس آن ثابت شد و کسی که می‌گفت دولت من پاکترین دولت است میزان اختلاس‌ها و فسادهای مالی‌اش را دیدیم.

هشت سال تخریب هاشمی نتوانست از محبوبیت وی در بین مردم بکاهد

رئیس موسسهٔ الهادی با بیان اینکه پیروزی روحانی و گفتمان اعتدال در انتخابات ۹۲ نشان داد که هشت سال تخریب هاشمی نتوانست از محبوبیت این شخصیت سیاسی در بین مردم بکاهد، گفت: توده مردم تابع جو و احساسات نیستند و بر اساس منطق رفتار می‌کنند. آقای هاشمی هرگز در زندگی خود تنش ایجاد نکرد و حتی با مخالفان خود نیز معقولانه و مودبانه برخورد کرد و زمانی‌که صلاحیت وی در انتخابات سال گذشته تأیید نشد هیچ واکنشی نشان نداد مبادا که دشمن از این موضع سوء استفاده کند و از آن کریمانه گذشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: شخصیت‌های همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مادران این انقلاب و نظام هستند و تقسیم و تجزیه آن را برنمی‌تابند. در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هم دیدیم که آقای هاشمی پا پیش گذاشت و وحدت زیبایی بین ایشان، آقای ناطق نوری و سید محمد خاتمی به وجود آمد و در نهایت با کناره‌گیری و از خودگذشتگی آقای عارف به نفع اصلاحات، پیروزی نهایی به جریان اعتدال رسید.

غفاری در پاسخ به این سوال که آیا این مدل ائتلافی برای انتخابات مجلس دهم نیز می‌تواند کارساز باشد، خاطرنشان کرد: قطعا این اتفاق در انتخابات مجلس نیز تکرار خواهد شد و ما به دنبال چنین ائتلاف چند ضلعی هستیم که مجلس را به سمت خط امام هدایت کنیم.

اصلح‌تر از هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان سراغ ندارم

عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام(ره) همچنین در پاسخی به سوالی درباره وضعیت ریاست مجلس خبرگان رهبری، گفت: بنده اصلح‌تر از آقای هاشمی رفسنجانی برای ریاست مجلس خبرگان سراغ ندارم و صحبت‌هایی که مخالفان ایشان می‌کنند در همین سطحی است که می‌بینیم و می‌خواهند جنجال سیاسی در جامعه ایجاد کنند که امیدوارم هوشیاری ملی و اسلامی ما تابع این جنجال‌ها نباشد.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – سیاسی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.