هدف بودجه ۹۲ باید کنترل تورم باشد

۲۷فروردین۱۳،

نماینده مردم لنگرود گفت: هدف بودجه ۹۲ باید کنترل تورم باشد. شرایط لازم برای کنترل تورم، مغایر با لایحه بودجه ۹۲ و کاهش وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه ۹۲ ملاحظه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، “مهرداد لاهوتی” نماینده مردم لنگرود در بهارستان به عنوان موافق رد کلیات لایحه بودجه ۹۲ در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس گفت: منابعی که برای لایحه بودجه ۹۲ در نظر گرفته شده غیرواقعی به نظر می‌رسد و رشد ۵۵ درصدی آن توجیه منطقی ندارد.

وی در ادامه افزود: هدف بودجه ۹۲ باید کنترل تورم باشد. شرایط لازم برای کنترل تورم، مغایر با لایحه بودجه ۹۲ و کاهش وابستگی بودجه به نفت در لایحه بودجه ۹۲ ملاحظه نمی‌شود.

لاهوتی با اشاره به تأمین اعتبار فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در قانون بودجه ۹۲ تصریح کرد: بر اساس لایحه بودجه ۹۲ دولت پیشنهاد درآمد ۱۲۰ میلیارد از هدفمندی یارانه‌ها را مطرح کرده است و این در حالی است که در این صورت باید ۱۰۸ هزار میلیارد تومان این مبلغ از مردم گرفته شود.

وی افزود: سؤال من این است که آیا ظرفیت فعلی جامعه ما با ۵/۴ برابر شدن قیمت حامل‌های انرژی مطابقت دارد و آیا می‌توان ۱۰۸ میلیارد تومان از افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأمین کرد.
 
نماینده مردم لنگرود با اشاره به اینکه دولت در سال قبل تنها ۲۵ هزار میلیارد تومان از بخش افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأمین اعتبار کرد، اظهار داشت: سؤال این است که دولت چگونه می‌تواند ۱۰۸ هزار میلیارد تومان از بخش یارانه‌ها درآمد داشته باشد.
 
لاهوتی با بیان اینکه وابستگی بودجه به نفت همچنان در لوایح بودجه وجود دارد، تأکید کرد: بحث من این است که اگر ما وابستگی به نفت نداشتیم دشمن با تحریم‌های اعمالی خود نمی‌توانست هیچ اقدامی انجام دهد و اگر امروز مشکلی از بخش تحریم‌ها به وجود آمده به سبب وابستگی بودجه به نفت بوده است.
 
نماینده مردم لنگرود اظهار داشت: در صورت تبدیل بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به ریال، با افزایش تورم در جامعه همراه خواهیم بود که دولت در لایحه بودجه ۹۲ نگاه مناسبی به بخش‌های خصوصی ندارد، در حالی که ما باید برای کنترل تورم و اشتغال نگاه خاصی به بخش‌های خصوصی داشته باشیم؛ اگر به دنبال حمایت از بخش‌های خصوصی هستیم باید صندوق توسعه ملی را تقویت کنیم.
 
لاهوتی با اشاره به افزایش درآمد دولت از بخش مالیاتی تصریح کرد: ما هر سال مالیات را به عنوان طراز بررسی بودجه در نظر می‌گیریم و این اقدام را در سال ۹۰ و ۹۱ نیز انجام داده‌ایم، اما رقم افزایش درآمد مالیاتی از سال قبل نسبت به سال جاری ۱۰ درصد افزایش داشته است که این رقم به هیچ عنوان منطقی نیست.
 
نماینده مردم لنگرود در پایان خاطرنشان کرد: بنده از بودجه پیشنهادی دولت در بخش‌های عمرانی انتقاد دارم و باید بودجه عمرانی کشور افزایش یابد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.