هدف لایحه مالکیت معنوی استانداردسازی قوانین داخلی با استانداردهای جهانی است

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید حبیبا درباره پایان‌نامه‌ها و مقالات ارسال شده به کمیته علمی این همایش گفت: ‌با توجه به اینکه رشته مالکیت فکری در مقطع کارشناسی ارشد از رشته‌های نوپا نسبت به سایر رشته‌های حقوق در مقطع تحصیلات تکمیلی است و نهایت ۱۰ سال از ایجاد چنین رشته‌ای می‌گذرد،  نوشتن رساله کارشناسی ارشد در این زمینه سخت‌تر از سایر رشته‌ها است.

عضو کمیته علمی دومین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط با بیان اینکه رشته مالکیت فکری در دانشگاه‌ تهران، شهید بهشتی، تربیت مدرس و علامه طباطبایی و دانشگاه قم تدریس می‌شود، ادامه داد: از این دانشگاه‌ها خواسته شد تا رساله های مرتبط با مالکیت ادبی و هنری دانشجویان خود را به کمیته علمی ارسال کنند و قرار است در روز همایش از هر دانشگاه دوپایان‌نامه برگزیده و از نویسندگان آنها تقدیر به عمل آید.

رئیس موسسه حقوق تطبیقی دانشگاه تهران با بیان اینکه مقالات از طریق درج آگهی در جراید و همچنین سفارش مقالات به برخی از صاحب‌نظران و اساتید به کمیته علمی همایش ارسال شده است، گفت:‌ در بحث مقالات سعی شد با توجه به گستردگی عرصه مالکیت ادبی و هنری، ‌از صاحب‌نظران درخواست شد تا مقالاتی را نیز در بحث صنعت نشر، سینما و موسیقی به نگارش در بیاورند.

وی با بیان اینکه در مقالات واصله، ‌صاحب‌نظران به زمینه‌های حمایت و چالش‌های پیش‌روی مالکیت ادبی و هنری به خوبی توجه ‌کرده‌اند، اظهار کرد: برای اینکه حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط به خوبی و بطور شایسته و بایسته اجرایی شود، نیازمند ضمانت اجرائی کافی هستیم که در اکثر کشورها برای حمایت از حقوق هنرمندان ،‌مصنفان و مولفان ضمانت‌اجراهای خوبی درنظر گرفته شده است.

حبیبا در پاسخ به این پرسش که‌ مقالات اصولا به صورت نظریه است و برای عملیاتی کردن نظریات صاحب‌نظران چه راهکارهائی اتخاذ شده است؟ ‌گفت:‌ تمامی قوانین مبنای نظری دارند و از این‌رو صاحب‌نظران ابعاد مختلف موضوع را باز و راهکار ارائه می‌دهند.

عضو کمیته علمی دومین همایش حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط، به پیش‌نویس لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری اشاره کرد و افزود‌: با توجه به اینکه این لایحه در دولت در حال بررسی و تصویب است پیشنهادهای مطرح شده در همایش پیش‌رو به مسئولان ارائه خواهد شد تا قوانین و مقررات به صورت شایسته و بایسته مورد تصویب قرار گیرند.

وی به اقدمات صورت گرفته در زمینه مالکیت صنعتی اشاره کرد و گفت:‌ سازمان ثبت اسناد متولی مالکیت صنعتی است که با پیوستن به کنوانسیون‌های مختلف و به روز کردن قوانین داخلی،‌پیشرفت‌های خوبی کرده و توانسته است به استاندارهای جهانی در حوزه مالکیت صنعتی نزدیک شود اما به دلیل اینکه تا حدود دوسال پیش در حوزه مالکیت ادبی و هنری که متولی آن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است،‌ اقدام شایسته و بایسته‌ای صورت نگرفته بود،‌ خیلی عقب بودیم که به دلیل تلاش‌های مسئولان وزارت فرهنگ و کارهای بزرگ صورت گرفته، شاهد پیشرفت‌های خوبی در زمینه حقوق مالکیت ادبی و هنری هستیم.

حبیبا پیوستن ایران به کنوانسیون‌های برن و رم را اقدامی موثر در جهت حمایت از حقوق هنرمندان و آثار آنها دانست و گفت‌: تصویب لایحه جامع حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط یکی از مهمترین اقدامات برای تحول و استاندارد سازی قوانین داخلی با استاندارهای جهانی است.

MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.