هرندی: «بدون اجازه» تعریف کاملی از ملودرام است!

توصیف یک کارگردان از اولین ساخته سینمایی‌اش /

سینماپرس-گروه سینما/مرتضی احمدی هرندی در توصیف اولین ساخته سینمایی خود گفت: در نسخه اولیه فیلمنامه یک خط کلی از اسیب‌های اجتماعی را مد نظر داشتیم مثل اخاذی اما در فیلمنامه نهایی یک مقدار موضوعات گسترده‌تر شد و شاید بتوان گفت که «بدون اجازه» تعریف کاملی از ملودرام است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، فیلم سینمایی «بدون اجازه» اولین ساخته مرتضی احمدی هرندی است که از هفته گذشته با بازی بازیگرانی چون اریوش ارجمند،محمد کاسبی،نسرین مقانلو،امیریل ارجمند، سولماز اقاممقانی و مهدی پاکدل روانه پرده سینماها شده است. قصه اصلی این فیلم رد ارتباط با اخاذی از یک دختر جوان است و پیامدهایی که در پی آن برای او ایجاد می‌شود. با هرندی در خصوص اولین ساخته‌اش در سینما به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

با توجه به اینکه «بدون اجازه» اولین کار سینامیی شماست. از نحوه ورودتان به سینما بگوئید؟
من از سال ۶۶ در سیما مشغول به فعالیت هستم و فیلم‌ها و سریال‌های زیادی را کار کرده‌ام. اما در این مدت چندین بار برای پروانه ساخت سینمایی اقدام کرده بودم بخصوص در حد اصل سال‌های ۷۶تا۷۷ که موفق نشدن اما سرانجام در سال ۸۹ به صورت جدی تصمیم گرفتم که وارد فیلمسازی بشوم و چندین فیلمنامه را مطالعه کردم تا سرانجام فیلمنامه دلخواه خودم را برای کار پیدا کردم.

«بدون اجازه» چه ویژگی‌هایی داشت که برای اولین فیلمتان آنرا انتخاب کردید؟
کاملا موضوعی اجتماعی داشت و یک بخش از مشکلات جامعه را به خوبی روشن کرده بود.البته فیلمنامه «بدون اجازه» به نویسندگی علی حسینی نزدیک به دو سال در خانه ما داشت خاک می‌خورد که من در تمام این مدت موفق به خواندن آن نشده بودم. اما روزی حسینی با من تمس گرفت و در مورد این فیلمنامه صحبت کردیم و پس از خواندن آن از قصه بسیار خوشم امد و تصمیم گرفتم تا برای اولین کار بلند سینمایی‌ام «بدون اجازه» را بسازم.

فیلمنامه را اولیه با نسخه نهایی چقدر متفاوت است؟
بعد از اینکه فیلمنامه اولیه را خواندم دوبار به صورت کامل بازنویسی شد تا به نتیجه نهایی رسیدیم البته در زمان فیلمبرداری هم یک تغییرات کوچکی در متن ایجاد کردیم. البته در نسخه اولیه فیلمنامه یک خط کلی از اسیب‌های اجتماعی را مد نظر داشتیم مثل اخاذی اما در فیلمنامه نهایی یک مقدار موضوعات گسترده‌تر شد و شاید بتوان گفت که «بدون اجازه» تعریف کاملی از ملودرام است.

قصه اصلی فیلم در ارتباط با اخاذی است. چرا اصلا به سراغ چنین موضوعی رفتید؟
قصه فیلم رد مورد دختری است که مورد اخذای یک مرد قرار می‌گیرد و بالطبع آن از سوی خانواده و جامعه دچار محدودیت می‌شود. در واقع این نکته که در آرام‌ترین و بهترین لحظات ممکن است ناگهان زندگی ما توسط یک فرد سودجو دگرگون شود موضوعی بود که ما می‌خواستیم در «بدون اجازه» به مردم بگوئیم چرا که متاسفانه در سال‌های اخیر بحث اخاذی که یکی از مصادیق بزهکاری است بسیار زیاد شده است.

شما برای ساخت فیلم اولتان به سراغ تهیه‌کننده‌اس رفته‌ایدکه ایشان هم سابقه چندانی در سینما ندارند. چه شد که آقای فلاح برای تهیه‌کنندگی «بدون اجازه» انتخاب شد؟
آقای فلاح سال‌ها در تلویزیون فعالیت کرده‌ است و در تولید بسیاری از مجموعه‌های تلویزیونی خوب و ارزشمند نقش داشته‌اند. به دلیل همین ظرفیت بالای ایشان از آقای فلاح خواستیم تا تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده بیگرند که البته ایشان انرژی برای کار گذاشتند.

درترکیب بازیگران «بدون اجازه» هم اگرچه بازیگران چهره‌ای حضور ندارند اما بازیگران خوبی در فیلم حضور دارند از ابتدا همین بازیگران را مد نظر داشتید؟
در مقطعی که پیش تولید فیلم در جریان بود با بسیاری از بازیگران چهره صحبت کردیم اما اکثر آنها در پروژه‌ای مختلفی مشغول بودند و حتی با یکی از بازیگران به توافق رسیدیم اما متوجه شدم که همزمان در ۵ فیلم مشغول بازی است. به همین دلیل سراغ گزینه‌های دیگر رفتیم اما در مجموع از ترکیب بازیگران کار بسیار راضی هستم و احساس می‌کنم حس و حال فیلمنامه را به خوبی به تماشاگر منتقل می‌کنند.

در این مدت کمی که از اکران فیلم گذشته آیا با تماشاگران هم فیلم را دیده‌اید و واکنش آنها چه بوده است؟
من به سبب اینکه درگیر کارهای پخش فیلم شده‌ام کمتر توانسته‌ام نفس به نفس مخاطب فیلم را در سالن سینما ببینم.اما خوشبختانه در صحبت‌هایی که با سینماداران داشته‌ام همگی از فیلم راضی بودند و معتقد بودند وقتی مخاطب از سالن بیرون می‌آید راضی است و این خیلی برای من مهم است.

در این مدت اخیر خیلی از فیلم‌ها با مشکل اکران مواجه شده‌اند، حوزه هنری که با اکران «بدون اجازه» مشکلی نداشته است؟
نه خوشبختانه حوزه هنری تا این لحظه که مشکلی با اکران فیلم نداشته است و این نکته مهمی است که «بدون اجازه» اولین فیلمی است که بعد از تحریم سینما آزادی در این سینما به اکران در آمده است. البته مدیر سینما آزادی نیز کاملا از اکران فیلم در این سینما راضی است.

برای فیلم بعدی خودتان چه موضوعی را مد نظر دارید؟
فعلا درگیر کارهای تبلیغاتی فیلم هستم اما یک کاری هست که چند سالی می‌شود رویش کار می‌کنم به نام «سومین سپیده دم» که داستانش در مورد حمله متفقین به ایران است و رشادت سه سرباز ایرانی در مقابل ارتش روسیه را روایت می‌کند که امیدوارم شرایط تولید آن هرچه سریعتر فراهم شود.

انتهای پیام/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۲۵۰


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.