هر شب با قرآن/مشابهت سرشت انسان و خداوند

فروردین ۱۴۰۳

آیه ۳۰ سوره روم

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ.

پس روی خود را با گرایش تمام به حق به سوی این دین کن با همان سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خدای تغییرپذیر نیست این است همان دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی‌دانند.

در قرآن می خوانیم خداوند متجاوزان را دوست نمی دارد و خیانتکاران را و فخرفروشان را و مغروران غافل را و ستمکاران و گناهکاران را و ما نیز هیچ یک از انسانها را با این صفات نمی پسندیم.

به سببِ این مشابهت در سرشت، می توان گفت تعلیمات خداوند در این خلاصه می گردد که مانند من باشید، بخشنده و مهربان و شکیبا و آمرزنده و نیکوکار و خلاق و خستگی ناپذیر.

آنجا که خداوند فرموده است اهل ایمان بیشترین عشق را به پروردگار خود دارند اقتضای همین مشابهت ها را دارد زیرا به تعبیر مولانا:

هر که او هم رنگِ یار خویش نیست       عشق او جز رنگ و بویی بیش نیست
مثنوی


حتی در اوصافی که ما انسانها به سبب حضور در عالم ماده و صورت در بند آن گرفتاریم باز شوق آن داریم که از این بندها نیز خلاصی یابیم تا بیش از پیش شبیه پروردگار خود شویم که به تعبیرِ کتاب مقدس خداوند آدم را به صورت خود آفریده است.


و این مشابهت را شاعران عارف پیشهٔ غرب شباهت اولین primal similitude  خوانده اند و امانت الهی نزد ما همین شباهت است.

و در تعریف حکمت گفته اند:
الحکمهُ التشبُّه بإله العالم (حکمت شبیه شدن به خدای عالم است).
الحکمه صیروره الانسان عالماً عقلیاً مضاهیاً للعالم العینی (یعنی حکمت این است که آدمی به یک عالم عقلی تبدیل شود که با عالم عینی و محسوس برابر باشد.)

برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.