هر شب با قرآن/ جوهر دین

آیه ۱۶۴ سوره انعام
قُلْ أَ غَیْرَ اللَّهِ أَبْغی‏ رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ کُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ لا تَکْسِبُ کُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَیْها وَ لا تَزِرُ وازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرى‏ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّکُمْ مَرْجِعُکُمْ فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ فیهِ تَخْتَلِفُونَ

بگو: آیا غیر از خدا را به ربوبیّت گزینم در صورتی که خدا پرورنده همه موجودات است؟ و هیچ کس چیزی نیندوخت مگر بر خود ، و هیچ نفسی بار (گناه) دیگری را بر دوش نگیرد. سپس بازگشت همه شما به سوی پروردگارتان است و او شما را به آنچه خلاف در آن می کردید آگاه خواهد ساخت.

*پرسشی است خطابی با اعجاب و انکار از پیامبر با منکران؛ شما از من انتظار دارید خدا را رها کنم و موجودی غیر از او بپرستم؟ من هرگز چنین نمی‌کنم اما شما اگر غیر از آن حق و حقیقت بتی بی جان را بپرستیدبار خطای عظیمی بر دوش خود گرفته‌اید. شما چه امید بسته‌اید که از این سرای فریب به شاهراه حقیقت دست یابید:

تو کز سرای طبیعت نمی‌روی بیرون        کجا به کوی حقیقت نظر توانی کرد (حافظ)

*نظام آفرینش چنان آشفته نیست که یکی در بلخ گناه کند و در شوشتر گردن دیگری را بزنند. هر کس مسئول اعمال خویش است و قوم و قبیله و خویش او را در آستان حقیقت اثری نیست.

*آن رسول در ادامه می‌فرماید: شما ای مردمان، مسافری هستید به سوی خدای خویش تا به او برسید انگاه او شما را باخبر می‌کند که همه اختالافات و جنگهای شما در دنیا برای هیچ و پوچ بوده است.

*شما جوهر دین را که بزرگداشت فرمان خدا و شفقت بر خلق عالم است که عدل و احسان است که عشق و زیبایی است رها کرده‌اید و به جان هم افتادید؟ و چه نقشهای اهریمنی که در نمایشنامه عالم بازی کردید که هیچ کس جز شیطان از آن سود نبرد و به گفته حکیم طوس:

زیان کسان در پی سود خویش       بجویند و دین اندر آرند پیش

*به جای خواندن و عمل به قرآن بحث در حدوث و قدم آن کردید و به جای رفتن به معراج بحث در جسمانی یا رو حانی بودن آن به راه انداختید و در نهایت به جای خدمت و برآوردن نیازهای یکدیگر و به جای آنکه همگی در مسحد این عالم به سجود پردازید فرقه فرقه شدید.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.