هر شب با قرآن/ درسِ یوسف(ع) به هم سلولی هایش!

اردیبهشت ۱۴۰۳

آیه ۳۹ سوره یوسف

یَا صَاحِبَیِ السِّجْنِ أَأَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَیْرٌ أَمِ اللّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
اى دو رفیق زندانیم آیا خدایان پراکنده بهترند یا خداى یگانه مقتدر

بعد از واقعه برهان رب و مهمانی زنان مصری، عزیز مصر مصلحت می بیند که یوسف را زندانی کند تا آشوب فرو نشیند. دو جوان که همراه یوسف به زندان آمده اند هر یک خوابی دیده اند که تعبیر آن را از یوسف می طلبند.

یوسف هم بر آن می گردد که در آغاز درسی و تعلیمی به یاران خویش بدهد آنگاه به تعبیر خواب پردازد. این آیات درس یوسف است در مدرسۀ زندان (عالم) که مهمترین درس انبیاء و اولیا است.

یوسف در کمال محبت و شفقت با هم زندانیان خویش می گوید:
ای یاران هم زندان من، ای کسانی که مه با هم در زندان تن و قفس آب و گِل اسیریم، شما خود قضاوت کنید که آیا آدمی اربابان متفرق و پراکنده داشته باشد و هر دم فرمانی از هر یک دریافت کند و به جانبی کشیده شود بهتر است یا آنکه او را ارباب واحدی باشد یگانه و نیرومندکه سر و کارش تنها با اوست؟

کسانی که غیر خدا را به ربانیت می پذیرند هیچ گاه به وحدت و نهایتاً به صلح داخلی نمی رسند و هر دم چون پرِ کاه به تندبادی به هر سو می شتابند.

گاه حرص فرمان می دهد که بشتاب و با هر سختی و هر ظلم و ستم که می توانی این متاع ناچیز دنیا را از دست رقیبان بربای، گاه تکبر فرمان می دهد که خود را از دیگران برتر دان و با تحقیر سخن گوی تا از بأس تو همگان به هراس اندرآیند.

برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.